Internetbeveiliging tip

Gestart door Ripper, 22 januari 2006, 20:31:23

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ripper

Of eigenlijk 2 tips c.q. vragen:
ik heb een tijdje geleden geleerd dat de firewall van XP niet goed (genoeg) was en je beter een andere kon installeren. Op de site dosgg.nl leerde ik echter dat dit helemaal niet het geval was. Getest op een paar sites en het bleek dat de eigen firewall van XP best goed was. Mijn vraag is; hoe staat men hier tegenover deze firewall?

Andere vraag: op dezelfde site zei men dat je beter als gebruiker (ipv beheerder) op het net kon gaan surfen; trojaanse paarden en virussen kunnen dan niet op je pc worden geinstalleerd. Lijkt mij een logische en handige tip. Hoe staan jullie tegenover deze tip?

Han

De firewall van XP is best okee maar dan alleen om zaken van buiten naar je PC toe te blocken. Van binnen naar buiten laat ie alles door. Soms wil je dat niet. Dan kan je beter een gratis firewall zoals zonealarm installeren. Dan is het verkeer van en naar je PC beveiligd.

Wat je tweede vraag betreft. Als je een gebruiker aanmaakt die maar beperkte rechten heeft dan kan die niets installeren. Hij kan dus ook geen dialers en andere troep installeren, simpelweg omdat hij daar geen rechten voor heeft. Virussen kunnen ook schade toebrengen bij gebruikers. Daarvoor gaat deze tip niet op.
Tja het is maar net waar je voor kiest. Ik kies daar zelf niet voor omdat ik het omslachtig vind. Ik heb de beveiliging van mijn PC op orde en surf verstandig. Ook dan heb je bijna nooit problemen.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

Ripper

Citaat van: Han op 22 januari 2006, 20:57:54
De firewall van XP is best okee maar dan alleen om zaken van buiten naar je PC toe te blocken. Van binnen naar buiten laat ie alles door. Soms wil je dat niet. Dan kan je beter een gratis firewall zoals zonealarm installeren. Dan is het verkeer van en naar je PC beveiligd.
Wanneer wil je dat niet? Als er niets van buiten op mijn PC komt hoef ik toch ook niet bang zijn dat er iets van binnen naar buiten gaat?

Bugs

Je kunt bijvoorbeeld een spyware programma hebben opgelopen, of een virus die naar buiten wil. Internet is niet de enige bron van besmetting. Denk ook eens aan bestanden die je per CD of een andere mediadrager krijgt van van anderen. Legio's mogelijkheden waarom je een portier nodig hebt die én het binnenkomende én het uitgaande verkeer in de gaten houdt. Daar verschilt de "gratis" ingebouwde firewall van XP zich toch duidelijk met de gratis versie van Zonealarm.
Groetjes van Bugs

Ripper

Is me helemaal duidelijk; bedankt voor de uitleg.

Han

Microsoft is er inmiddels ook achter dat mensen niet zitten te wachten op een firewall die alleen het inkomende verkeer controleert. Ze zijn bezig met testen voor een nieuwe firewall die gebruikt zal gaan worden in windows Vista. (Zie dit topic)
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!