Static & dynamic ip op de Filipijnen

Gestart door Han, 21 maart 2012, 14:31:15

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Han

Deze vraag komt van John.
Hij stelde de vraag via PM omdat hij niet wist of het op het forum kon. Wat mij betreft kan elke vraag waar je
niet uitkomt op het forum. Dan kunnen we er met zijn allen over nadenken.




Wil het forum niet vervuilen met wellicht een vraag die totaal niet van toepassing is voor de situatie in NL.
Waar het om gaat. Ik zit al weer enige tijd in het buitenland, Filipijnen, en heb daar ook een ADSL verbinding.
Meer een verbinding van vallen en opstaan als je begrijp wat ik bedoel.

Zo kon ik b.v. 10 dagen niet inloggen op mijn betaalrekening bij ING en was ook hun site totaal onbereikbaar, althans voor mij.
De ISP, aardige mensen hoor, want de ene dag geklaagd, staan ze de volgende dag al bij je op de stoep om proberen het probleem op te lossen.
Hem uitgelegd wat er aan de hand. Ging de persoon Manilla bellen, woon zelf op een eiland zo'n 1000 km daar van dan. Kreeg ik als antwoord, legt niet aan de verbinding, probleem is de server van de website.
Ja, me oela, een bank waarvan de website 10 dagen niet te bereiken is, wordt complete revolutie in NL; toch!
Op een andere manier lukte me het toch heel toevallig, pakte nl. een notebook, deed een search op Google en kreeg als url het inlogscherm en waarempel, gelukt. Had ook nog eens in 2 verschillende internet cafes de zaak getest en uiteraard geen enkel probleem website bereikbaar en kon normaal in loggen en  toegang krijgen tot mijn rekening.

Ik dus weer naar de klantenservice van de ISP. Volgende dag, gisteren, kwamen ze weer gelijk langs.
De uitleg die ik nu te horen kreeg.............ik heb een dynamic ip, blijkbaar veranderd dat steeds. So what, maar op de een of andere manier verstoort dat telkens de communicatie met een website. Want naast ING kan ik soms ook andere websites niet bereiken en zie een foutmelding op het scherm verschijnen in de trend van server busy enz., enz.

Als de geschetste situatie ook van toepassing is op NL, geen probleem, open ik een posting en verder de gebruikelike procedure.
Maar als het totaal geen link heeft met NL, ben ik je zeer erkentelijk als je mij e.e.a. zou kunnen uitleggen en hoe ik dit soort ongemak eventueel kan voorkomen.

Oh ja, de boys van de ISP zeiden, bij optreden van zo'n probleem, modem uitzetten, 5 sec. wachten en weer aanzetten.
De ene keer lukt het andere keer weer niet. Maar ja zo ben ik meer bezig soms met aan en uitzetten van het modem als wat anders.
Ter verduidelijking, de ADSL is draadloos, dat heet, vanaf mijn modem gaat er een kabelverbinding naar een cabinet ergens buiten op straat en vanaf dat punt is er geen kabelverbinding meer maar draadloos, oftewel gewoon door de lucht.

Heb nog 2 print screens van het modem gemaakt in het geval die info voor jou van belang kan zijn.

Alvast bedankt enne, uiteraard als het een probleem is wat via het forum, ter lering en vermaack van andere leden kan dienen, doe ik dat direct.

Have a nice day, zoals ze dat hier zeggen.

Groeten,

John
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

Han

Hoi John,

Aan een dynamisch ip-nummer kan het niet liggen dat je een website niet op kunt. Het boeit een webserver niets welk IP er connect, tenzij het betreffende IP-nummer of die reeks toevallig geblokt wordt door de webserver zelf. Dat kan gebeuren als er veel spam vanuit die richting komt. Er is nogal wat spam van de Filipijnen gekomen dus het zou best kunnen dat er een en ander geblokt is.

Deelt je ISP nog conventionele IPv4-adressen uit (xxx.xxx.xxx.xxx) of de nieuwe IPv6 adressen?
Dat kun je zien door te gaan naar : http://ip6.me/ of http://www.whatismyip.com/

Via whatismyip.com kun je ook zien of ze je achter een proxy hebben gezet. Is dat laatste zo dan is hun proxyserver w.s. niet goed geinstalleerd en blokt die je toegang tot sommige sites. Ik weet niet of je het principe van een proxyserver kent? Simpel gezegd werkt het als volgt:
- jij vraagt een pagina op
- je verzoek om de pagina te openen komt terecht op de proxyserver
- Die checkt of hij een kopie van de site "in voorraad heeft".
        * Zo ja... dan laat ie je die site meteen zien
        * zo nee.... dan "haalt ie de site op" bewaart een kopie en laat de kopie daarna aan je zien
Een ISP hoeft bij het blokken van sites dus alleen maar in te stellen dat een proxyserver bepaalde sites moet blokken. Een goed geinstalleerde proxyserver kan je internet behoorlijk versnellen omdat de pagina's sneller laden. Een slecht geconfigureerde proxyserver geeft het beeld wat jij schetst.

Een dynamisch IP veranderd niet als je eenmaal online bent. Je sessie (= tijd dat je online bent) verloopt pas als je de PC uitzet of het modem reset. Bij het opnieuw aanzetten (= nieuwe sessie) kun je dan een ander IP-nummer verwachten maar dat hoeft nog niet. De meeste providers die dynamische IP's gebruiken geven een lease (= tijdperiode dat een ip aan jou account gekoppeld is) van een paar uur.  Log je dan uit (= sessie beindigd) en log je na beindigen van de leasetijd weer in, dan pas krijg je een ander dynamisch IP-adres. Binnen de leasetijd een nieuwe sessie starten hou je hetzelfde IP-adres. Verloopt de lease van je IP-adres terwijl je online bent dan wordt die lease verlengd.

CiteerOh ja, de boys van de ISP zeiden, bij optreden van zo'n probleem, modem uitzetten, 5 sec. wachten en weer aanzetten.
De ene keer lukt het andere keer weer niet. Maar ja zo ben ik meer bezig soms met aan en uitzetten van het modem als wat anders.
Zij hanteren dus kennelijk een héle korte lease want met het uit/aanzetten van het modem krijg je dus kennelijk meteen een ander IP-adres. Dat is een zeer ongebruikelijke manier van doen. Ze hebben waarschijnlijk niet veel IP-adressen om uit te delen. Bij het verkorten van de lease heb je sneller ip-adressen vrij om weer aan klant B te geven als klant A uitlogt.
Hou via whatismyip.com eens bij met welke IP-nummers je wel goed browsen kunt en met welke niet. Misschien zit het ip wat niet kan connecten in een reeks die geblokt is.

Bij ING hebben ze wel tot voor kort behoorlijk problemen gehad. Heel vaak kon je niet inloggen op je rekening. De app op de smartphone/iPad deed het dan nog wel maar ook dat lag soms plat. Het gaat nu al een poosje goed. De nieuwssites stonden er bol van. Ook iDeal kampte met problemen. Er zijn zelfs kamervragen over geweest omdat webwinkels inkomsten derfden.
Zie: https://www.google.nl/search?hl=nl&q=ing+plat

Ik denk niet dat ik je veel meer helpen kan. Mijn gok is dat het een combinatie van zaken is waardoor jij dit probleem ervaart. Het zijn allemaal dingetjes die bij de provider liggen en niet bij jou. Veel meer doen dan naar een andere ISP zoeken is er denk ik niet.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

john

Hallo Han,

Dank voor je, zoals gebruikelijk, zeer heldere uitleg.

Ik heb een IPv4 adres en No Proxy detected; uitkomst van de 2 websites die je me opgaf.

Zeer waarschijnlijk sla je de spijker op zijn kop met je opmerking dat mijn ISP een zeer ongebruikelijke korte lease hanteert.
Hoorde gisteren van een landgenoot ter plaatse, die bij dezelfde ISP zit, dat ook hij, met een Static IP, dezelfde problemen ervaart. Tot ongeveer einde januari was er geen vuiltje aan de lucht, met dien verstande, (on)regelmatig geen verbinding, en dan werkt er niks, simpel. Nu wel verbinding maar diverse websites steeds onbereikbaar.
De onverwachte groei van nieuwe abonnees waarbij men gemakshalve nalaat om de capaciteit evenredig uit te breiden, zal voor 99,9% de boosdoener zijn. Echter de ISP zweert bij hoog & laag dat het niet zo is, voor mij liegt ie dat ie barst oftewel dat het "gedrukt" staat.
Een andere ISP is eigenlijk zo iets als van de regen in de drup, begrijp je.

De webmaster van een lokaal info board wist me te vertellen dat de ISP series van geblokte IP adressen hanteert. Ook hij krijgt regelmatig vragen van forumleden waarom de website onbereikbaar.
De webmaster heeft zelfs in het verleden aan de ISP verzocht de lijst van IP adressen te verstrekken, maar dat werd geweigerd.

Terwijl ik dit bericht aan het schrijven ben, is de contractor opnieuw langs geweest. Heb hen geconfronteerd met jouw bevindingen en jawel hoor..........na enige aarzeling gaven ze dan toch toe dat het probleem bekend is maar dat ze hier er weinig aan kunnen doen. De verbeter actie moet in Manilla gebeuren waar de server van de ISP staat.

Ik zal afsluiten met een onlangs door het ministerie van Toerisme gelanceerde slogan: It's fun to be in The Philipines". Denk dat ie het gebruik van een ADSL internet aansluiting bij Globe daar mee niet heeft bedoeld.

Han

Citaat van: john op 22 maart 2012, 04:06:26
..........na enige aarzeling gaven ze dan toch toe dat het probleem bekend is maar dat ze hier er weinig aan kunnen doen.
Ze kunnen er best wat aan doen maar kennelijk weigeren ze dat omdat het teveel kost.
Als er door een explosieve groei van een ISP een tekort aan beschikbare ip-nummers is dan kan een korte lease tijdelijk het probleem van het ip tekort verhelpen totdat de ISP een nieuwe pool ip-adressen heeft aangeschaft. Probleem hierbij is dat inmiddels alle IPv4 adressen uitgegeven zijn. Als ze niet over willen op IPv6 dan is het enige wat ze te doen staat is de ip-adressen waarvan bekend is dat ze geblokt zijn niet meer toekennen via dhcp (= automatisch uitdelen van een ip-adres aan iemand die inlogt). Als je dan verbinding krijgt dan weet je zeker dat je inderdaad naar behoren het net op kunt en kunt bekijken wat jij wilt. Bij een ip-tekort zal je wel af en toe niet in kunnen loggen maar dan weet je in ieder geval wel waar je aan toe bent.

Het via dhcp toekennen van ip-nummers waarvan je weet dat ze geblokt zijn, is slecht zaken doen. Je hebt dan werkelijk lak aan je klant.
Zo'n ISP zou hier geen lang leven beschoren zijn.

Misschien kun je bij een volgend contact eens vragen hoe lang precies de lease is die ze hanteren en wanneer de geblokte ip-adressen uit de pool verwijderd gaan worden.
Waarschijnlijk krijg je dan weer een ontwijkend antwoord.  ::)
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

john

Met jouw info onder mijn arm ga ik de service desk van Globe (ISP) weer bezoeken. Je geeft het zelf al aan; ze hebben in feite lak aan de klant. Niet enkel Globe maar ook Smart (een andere ISP). De bevolking hier is wat dat betreft niet mondig genoeg en hebben zo iets van, nou ja jammer, morgen zien we wel weer verder. Komt waarschijnlijk dat de Spanjaarden hier meer dan 400 jaren hebben gezeten, dus manana por la manana is redelijk ingeburgerd. Maar een kaaskop is in het algemeen wat meer gebekt en dat zijn ze niet gewend. Ik houd, tegen beter weten de moed er maar in. Wordt vervolgd, zodra ik nieuws te melden heb.

Han

Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

john

Ik zal je alle uitvluchten, smoezen en wat al niet meer maar besparen waarin eerst het probleem werd ontkend om dan na lang aarzelen toe te geven dat er af en toe wat probleempjes zijn, maar............er hard aan wordt gewerkt dit zo snel mogelijk op te lossen. Met andere woorden, u bekijkt het maar. Misschien toch een poging wagen bij een andere ISP voor een maandje proef abonnement, al zijn ze daar hier niet erg happig op.
Wat mij betreft over en sluiten en mochten er toch nieuwe ontwikkelingen komen, laat ik via een PB jou weten dit topic weer te openen. Voor nu, jij weer heel hartelijk bedankt voor alles.

Han

Da's precies wat we al verwacht hadden.  ;)
Misschien kun je bij je collega's informeren over een andere ISP. Hebben ze daar geen fora met gebruikerservaringen voor  ISP's. Of zijn die allemaal in de landstaal.

Ik sluit je topic hiermee af :slotje
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!