externe harddisks werken niet meer.

Gestart door Format Arie, 10 maart 2014, 10:03:24

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Format Arie

Gisteren bij ex collega geroepen, omdat hij 2 externe 2,5 inch harddisks heeft, die niet meer werken.
Ik vermoed, beetje nagevraagd dus, door het niet veilig verwijderen, Want hij heeft wel eens zo de usb eruit getrokken, hoor ik. De vraag is nu, kan ik die alsnog werkend krijgen. Van beide brand het lampje en hoor aan mijn oor houdend ook geluid.
Maar  de ene wordt niet herkend bij deze computer. Ook niet bij apparaatbeheer.

De andere, waar ze dus veel foto's opgeslagen hebben, wordt wel herkend bij deze computer als verwisselbare schijf, nadat hij automatisch apparaat stuurprogramma's  pakt,maar opent niet. Hij geeft dan de melding "plaats een schijf of ander geschikt medium in verwisselbare schijf (H:), alsof het een speler betreft. Zelfs al zou ik willen formateren (maar dan zijn ze alle familie foto's kwijt) geeft ie aan"; "er bevindt zich geen schijf in station H. Plaats een schijf en probeer opnieuw".
Deze laatste wordt wel bij apparaatbeheer onder schijfstations herkent als generic external usb device, en als je op eigenschappen klikt, geeft ie aan "dit apparaat werkt correct".

Ik heb zelf een externe disk van thuis meegenomen naar hem, en die werkt daar wel.
En die ene met foto's meegenomen naar mij, en daar werkt ie ook niet.
Is er mischien iets wat ik nog kan proberen?.

Heb via google gelezen dat je via partitie programma kan proberen  de externe hd te benaderen, en hem dan weer op ntsf te zetten. Maar ook partitieprogram herkent de harddisks niet.

Oja, als ik kies voor eigenschappen bij de harddisks, geeft hij aan: bestandssysteem, onbekend. En bij gebruikt, beschikbaar en capaciteit: 0 bytes

Han

Ben bang dat de FAT (filetable/inhoudsoverzicht) van de schijf beschadigd is door het niet correct verwijderen. Dan ziet het besturingssysteem wel dat er een apparaat aangesloten wordt maar hij ziet de inhoud ervan niet meer. Is de externe harddisk de enige plaats waar hij die foto's bewaart??

1) Ik zou in dat geval eerst kijken met een diagnosetool van de fabrikant van de externe harddisk of je de schijf nog kunt benaderen. Als dat kan dan zit er in die tool ook een optie om de FAT te herstellen.

2) Lukt dat niet dan zou ik met een recovery programma kijken of ik nog foto's kon benaderen. Er zijn recoveryprogramma's waarmee je bij een beschadigde FAT nog  zou kunnen redden van de bestanden die erop staan. 
Voorbeelden daarvan zijn:
* PC Inspector File Recovery.
* BadCopy-Pro

In dit topic op PCN kun je lezen hoe iemand die een beschadigde CD-rw had toch zijn foto's terug kon halen met behulp van BadCopy-Pro.

3) Lukt beide niet en zijn de foto's belangrijk, dan een bedrijf inschakelen om te laten kijken wat er te redden valt. Zorg in ieder geval ervoor dat je bij welke actie je ook doet NIETS op de schijf geschreven wordt. Nu hij onbenaderbaar is is dat niet je grootste zorg maar lukt dat wel weer en je schrijft iets dan beschadig je oude dingen.
   Bijvoorbeeld via : ddrecovery.

Succes!
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

Format Arie

Yep, op die ene staan alle foto's, ook die van hun kleinkinderen. En natuurlijk geen backup.
Ik heb die schijf bij me thuis, en ga kijken wat ik allemaal met je tips kan, en laat het horen.

Han

In dit topic staat info over hoe je badcopy pro gebruiken moet.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

Format Arie

uitslag 2 tests (maar wat ik daar uit moet halen?)

Test Option: EXTENDED TEST
Model Number: Generic External
Unit Serial Number: oÕ»f½åzꨞð'\ÄL·Wºø
Firmware Number: 1.08
Capacity: 0.00 GB
SMART Status: Not Available
Test Result: PASS
Test Time: 11:41:04, March 10, 2014

Test Option: QUICK TEST
Model Number: Generic External
Unit Serial Number: oÕ»f½åzꨞð'\ÄL·Wºø
Firmware Number: 1.08
Capacity: 0.00 GB
SMART Status: Not Available
Test Result: PASS
Test Time: 11:41:19, March 10, 2014

En de recovery programmas geven aan no files found. weinig hoop dus.


Han

Daaruit kun je halen dat er mechanisch niets mis is. SMART is de softwarematige foutcontrole die op harddisks zit. Die kan hij dus niet uitlezen om de een of andere reden.

Dan is er met de gratis programma's weinig hoop.
De bedrijven die recovery doen hebben professionele programma's waarmee ze zeer waarschijnlijk wel de foto's terug kunnen halen.
Daat hangt een prijskaartje aan. Het is al 250 euro om een beschadigde FAT te laten herstellen. Ik weet dat het kan maar hoe dat precies gaat weet ik niet.
Ik durf daar ook niets mee te gaan doen want gaat het mis dan ben je alles zéker kwijt.

Heb je in BadCopy Pro beide opties "Rescue Lost files 1#" en "Rescue Lost files 2#" geprobeerd?
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

Format Arie

Zie geen Rescue Lost files 1#" en "Rescue Lost files 2#"
Misschien omdat het een evaluatie versie is?
Kies bij recovery source other media and storage, en bij de drive de H: en kies voor next.En dan vind ie geen files.

Denk dat het ophoud. Kijk nog even verder, en dan breng ik de schijf terug, en moeten ze zelf maar beslissen of de foto's zo belangrijk zijn om er een berg geld tegen aan te gooien.

Han

Veel evaluatieversies laten wel zien als je iets kunt recoveren maar dat is dan maar 1 of twee bestanden.
Wil je echt aan de slag dan moet je betalen ervoor.

Ik denk dat je je best hebt gedaan. Ze weten nu in ieder geval wel dat het niet handig is om belangrijke data op één plek te bewaren.  ;)
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

Format Arie

Klopt Han, heb mijn best gedaan. Kwam nog wel iets tegen over bitlocker uitschakelen, maar denk dat dat toch los staat van dit. Ik ga hem terug brengen. Bedankt voor het meedenken.en wat mij betreft....slotje?

Han

Bitlocker versleuteld alleen bestanden. Je zal als je hem aansluit op een andere PC dan niet de bestanden kunnen zien maar je ziet wel dat er wat opstaat.
Zo'n bitlock harddisk recoveren kost nog meer. Dat zijn vast geen gewone familie kiekjes...., lol

Ik sluit 'm af voor je. :slotje
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!