Bureaublad aanpassen en bewerken

Gestart door Patrick M, 15 juni 2006, 21:04:51

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Patrick M

Ik ben bezig om enkele pc's klaar te stomen voor onze kleuterklasjes. Doel is eigenlijk om bij het opstarten een eigen bureaublad te laten zien met aangepaste icoontjes zodat onze kleutertjes zelf meteen de juiste (educatieve) opdracht kunnen aanklikken. Iconen als "Deze computer", "Mijn netwerklocaties", "Prullenbak", ... zouden uiteraard moeten verdwijnen. Sommige iconen die door de uitgeverij automatisch worden meegeleverd bij installatie op het bureaublad zou ik indien mogelijk willen aanpassen (zeg maar veranderen) zodat alles wat meer herkenbaar is. De toestellen die we klaar willen stomen zijn gerecycleerde modellen (PIII-900 Mhz) waarop we graag WIN 2000 zouden installeren.
Enkele vraagjes: in hoeverre laat een bureaublad zich "bewerken"? Kunnen icoontjes die bij een snelkoppeling van een bestaand programma horen worden gewijzigd door een eigen gemaakt icoontje? Ideetjes en adviezen worden gretig aanvaard, waarvoor nu al dank!

Patrick

Han

Waarom Windows2000? Onder dit besturingssysteem is het behoorlijk lastig om educatieve software goed draaiend te krijgen. De meeste uitgeverijen zijn ingesteld op Win98 of WinXP. Uiteraard draait op een PentIII een besturingssysteem als WinXP niet soepel. Als er geen internetverbinding is dan zou ik voor deze machines kiezen voor Win98(SE). Daarin zit uitgebreide ondersteuning voor usb en ook Internet explorer 6 (soms nodig voor educatieve software) kun je onder dit besturingssysteem draaien.

Via TweakUi (powertoys tools) kun je zelf aangeven wat je wilt zien op het bureaublad en in het startmenu.
Snelkoppelingen kun je verder aanpassen zoals je wilt, zolang het pad om het programma op te starten maar aanwezig is. Je kunt zelf icoontjes toekennen. Kwestie van met de rechtermuisknop op de snelkoppeling klikken en dan kiezen voor "eigenschappen".

Er is overigens veel beheersoftware programma's die voor educatieve omgevingen wordt gebruikt.
Op de middelbare school waar ik werkte gebruikten we het programma "WinU". Dat programma legt een schil over het besturingssysteem heen en maakt een eigen WinU-bureaublad aan die bestaat uit aanklikbare knoppen. Het originele bureaublad is dan niet meer te zien. Welke knoppen (eigenlijk snelkoppelingen) op het WinU-bureaublad staan dat bepaal je helemaal zelf. Achtergrondplaatje van de school, andere kleur knoppen of andere icoontjes op de knoppen, het kan er allemaal mee. Wil je de met WinU beschermde PC gaan beheren of iets aanpassen dan log je in als beheerder op het door jou aangemaakte beheer-bureaublad en je hebt meteen alle mogelijkheden weer tot je bezit.
Ik weet natuurlijk niet hoeveel budget jullie hebben want WinU is niet gratis. Ik vond het een fantastisch programma. Het bleek puber-proof, en dat wil tegenwoordig wat zeggen. Wij hebben het gedraaid onder Win98(SE) en onder WinXP-Pro-SP2.


Edit Bugs: Het is inmiddels 20 juli 2006.
Ik neem aan dat het probleem waarvoor dit topic geopend werd is opgelost.
Dit topic gaat dicht. Op verzoek van de topicstarter kan het door een teamlid weer geopend worden.


Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!