Processor; kloksnelheid en turbo frequency

Gestart door john, 12 november 2017, 05:06:44

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

john

Was in de afrondende fase om in de door mij gewenste configuratie een laptop te bestellen, zie ik zojuist dat er al weer een nieuw model als opvolger komt (leverbaar in december). Dat is vanzelfsprekend niet te bij te houden, want na deze opvolger komt er weer een enz., enz.  Ik heb geen haast, dus dat komt goed uit.
Waar het nu omgaat, verschil tussen de twee is louter en alleen dat in de opvolger een processor zit 8e generatie tegenover de vorige een 7e generatie.
Bekijk ik de specs houdt dat in:
bestaand model een processor met Dual core en een kloksnelheid van 2500Mhz en een Turbo frequency van 3100Mhz;
nieuw model een processor met Quad core en een  kloksnelheid van 1600Mhz en een Turbo frequency van 3400Mhz.
Gevoelsmatig redeneer ik dan dat bij niet extreem gebruik de Dual core in feite sneller is dan de Quadcore en de laatste enkel bij zware en meerdere progs te gelijk pas tot zijn recht kom omdat dan de Turbo gaat draaien.
Of zie ik dat verkeerd. Het verschil in min/meer prijs bedraagt 50 euro en dat zit hem dus louter en alleen in die processor want voor de rest is de configuratie van beide modellen identiek.
Heeft het zin om toch voor die Quad core te kiezen, hoewel ik eigenlijk nooit echte zware progs tegelijk laat draaien en uberhaupt eigenlijk geen echte zware toepassing gebruik als het gebruikelijke huis/tuin en keuken gedoe he he....

Han

Je hebt geen zware processor nodig voor wat jij ermee doet, John. Da's overkill.
Quad core komt alleen goed van pas als je het systeem zwaar belast met gamen, video bewerken en dat soort taken.

Je moet bij het aanschaffen van een PC/laptop op een gegeven moment knopen doorhakken. Er komt altijd beter na je aanschaf maar steeds wachten heeft weinig zin.
Kijk wat je wil met je systeem en stel dit naar boven af zodat je nog een aantal jaren voort kunt met je nieuwe systeem.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

john

Han, bedankt voor je antwoord. Overkill heeft idd. geen zin en natuurlijk de ontwikkeling zal nooit stil blijven staan. Dat zien we dan wel weer over een aantal jaren als er weer over een laptop wordt nagedacht.
De configuratie die ik al voor ogen had, gaat hem dus worden.

Han

Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

john

Slordig van me dat ik pas nu reageer op je verzoek om de boel op slot te gooien. Vanzelfsprekend, doen dus.