Optionele update voor Windows 8.1. drivers

Gestart door john, 31 augustus 2015, 11:33:32

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

john

In de lijst van updates staat sinds 11 aug. jl. een update voor Windows 8.1 drivers als optioneel.
Het gaat om Advanced Micro Devices, Inc. - Graphics Adapter WDDM1.1, 1.3 en 2.0.
Als ik echter op Meer Info of Ondersteuningsinfo klik, krijg ik geen nadere info.
Is het zinvol deze update te downloaden enz. of zoiets van niet belangrijk!
Iemand die iets meer weet, hoor ik het graag.

Han

Is een update voor je grafische kaart.

* Laptop, desktop? Over welk apparaat heb je het?
* Welke grafische kaart zit erin?
* Hoe heb je tot nu toe updates voor je grafische kaart gedaan?
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

john

Hallo Han, het betreft mijn ultrabook daar zit de volgende kaart in AMD Radeon HD 8670M. Ik heb via config de lijst van geïnstalleerde updates nagelopen en kwam er niet een tegen voor AMD.
Deze dan maar binnen halen enz.?

Han

Ik zou de catalyst driver daarvoor gewoon via deze site halen: http://support.amd.com/en-us/download
Niet via windows update. Via de AMD site heb je de allernieuwste driver.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

john

De link die je me gaf naar de AMD website is nog handiger. Je kan er een auto detect exe downloaden die dan het type kaart vaststelt, weet je zeker dat het goede is.
Ik heb inmiddels de driver gedownload en geïnstalleerd. Ik zit nog met 2 vragen, maar daar kom ik later op terug, moet nu de deur uit.
Jij tot zover weer bedankt natuurlijk.

Han

De catalyst driver installeert ook het "catalyst control center". Die geeft vanzelf aan als er updates zijn middels een popup.
Updates van Microsoft voor je videokaart kun je nu op verborgen zetten.

Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

john

Klopt helemaal Han. Dat catalyst control center verscheen dus ook. De 2 vragen waar ik nog meezat. De update van AMD bevatte ook iets om te gamen. Nou ik game never nooit dus vinkje weg gehaald. Wat blijkt worden mijn beeldschermadapters niet bijgewerkt. Dus dan toch maar dat game gedoe binnen gehaald. Vreemd....of??
Wordt off topic ben ik bang voor, maar AMD geeft rechts onder in het scherm een pop up dat er nieuwe drivers zijn voor mijn Intel GPU.
Dacht overigens dat AMD en Intel concurrenten van elkaar waren, maar dat even terzijde.
Intel adviseert dan een driver update utility te downloaden. Dus maar gedaan. Laat ik die utility zoeken en wat zegt ie, even kort vrij vertaald van het Engels naar NL: op het notebook (HP) is een aangepaste driver aanwezig. De update utility is niet in staat om deze driver te updaten. Hij zou dan nl. een generieke driver gaan installeren waardoor allerlei technische problemen kunnen ontstaan.
En verwijst vervolgens naar de fabrikant van de notebook. Ik heb van HP geen melding ontvangen terwijl een app HP support assistent aanwezig is. Snap jij er nog iets van?

Han

De catalyst driver is een package deal. Drivers, catalyst controlcenter voor settings videokaart en Raptr. Wij hebben Raptr ook gedeinstalleerd. We gamen wel maar hebben geen behoefte om er opnames van te maken of er statistieken bij te houden of te chatten met andere gamers. Niet nodig is dus weghalen. Er is voor raptr een aparte entry bij configuratie/software. Deinstalleren is dus zo gebeurd. Bij een aangepaste installatie van het catalyst center kun je de installatie uitvinken zodat je ze niet weer installeert. Her weghalen van de raptr applicatie heeft niets te maken met het installeren van de driver. Dat staat los van elkaar

De radeon videokaart chip zit op heel veel verschillende merken videokaart waarvan ASTI en AMD de bekendste zijn. Jij gaf aan een "AMD Radeon HD 8670M" te hebben dus dan haal je daar ook de driver.

Uitgaande van wat jij verteld heeft HP dus kennelijk iets gedaan met de videokaart waardoor er een generieke (aangepaste) driver nodig is. Die kun je alleen via HP krijgen. Heb je daar al eens updates van gehad?
Zo nee, neem dan eens contact op met HP. Als je videokaart nu prima werkt en je gamed toch niet dan kun je het ook zo laten als het is. Updates zijn eigelijk alleen nodig om beeldprestaties voor gamen en HD/FullHD beeld te verbeteren.
Installeer als je al tevreden bent over het beeld niet eerder nieuwe drivers dan nodig.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

john

Dat Raptr dus weer verwijderen want dat gebruik ik niet.
Ik krijg wel updates van HP maar tot dusver niet voor de videokaart.
Zit me nog af te vragen als ik die update die Windows beschikbaar stelde had gedownload en laten installeren wat er dan was gebeurd?

Han

Dan had je een standaard nieuwe windows driver geïnstalleerd waarvan je niet zeker weet of die de volle 100% van je videokaart gebruikt.
HP zal niet voor niets generieke drivers hebben laten maken voor de kaart. Was dat niet nodig geweest dan hadden ze het bij de standaard driver gehouden.
Je hoeft alleen perfecte drivers te hebben als je games speelt op de laptop. Dat doe je niet dus zonder eigen HP driver niet updaten.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!