USB 1.1 of 2.0?

Gestart door paul76, 08 december 2006, 22:25:58

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

paul76

Hoi!

Ik heb een vraag, hopelijk kunnen jullie me erbij helpen!

Ik heb een externe harde schijf gekocht die moet worden aangesloten op een USB-poort. Nu wil ik graag weten of de USB-poort waar ik hem op aansluit een USB1.1 of een 2.0 poort is. Hoe kan ik daar achter komen? Ik weet zeker dat sommige poorten (aan de achterkant) van mijn PC USB2.0 zijn maar met een memory stick kreeg ik ook wel eens de melding "het apparaat kan sneller werken". Die melding krijg ik niet meer maar ik heb toch het idee dat de externe HDD op een 1.1 poort zit want de data overdracht duurt behoorlijk lang.

Alvast bedankt voor de reacties!

Han

Bij veel PC's van ongeveer een jaartje oud zitten er usb1.1 en usb 2.0 poorten door elkaar. Als je je usb2.0 stick in een poort stopt en je krijgt de melding "het apparaat kan sneller werken.....", dan kun je er zeker van zijn dat die dan usb 1.1 is.

Zie dit topic voor meer info : Heb ik USB 1.0 of 2.0 ?

Op deze link ook meer info : How to Check for High Speed USB (USB 2.0) Support
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

paul76

Han, bedankt voor je reactie. Ik kom er alleen nog niet verder mee. Het klopt dat op mijn pc usb 1.1 en 2.0 poorten door elkaar zitten. Aan de achterkant zitten 2 poorten die in elk geval usb2 zijn. Aan de voorkant zitten 3 poorten (1 in een cardreader en 2 in de kast) en daarvan weet ik het niet.

Vroeger kreeg ik met 'n USB-stick aan de voorkant wel eens (maar volgens mij niet altijd) die melding dat het apparaat sneller kan werken. Alleen tegenwoordig krijg ik die nooi meer. Maar volgens mij (gezien de snelheid van data-overdracht) werken er toch poorten aan de voorkant als usb1.1. De links die je geeft leveren voor mij verder geen nieuwe informatie op: ik heb 1 VIA USB 2.0 controller in de lijst met hardware staan en een stuk of drie gewone VIA USB controllers. Kan het daar misschien aan liggen?

Toen ik vroeger wél die melding kreeg dat het apparaat sneller kan werken kreeg ik een lijst met vrije snelle USB-poorten te zien en daar stonden 6 items in. Je zou dus zeggen dat ik wel 5 USB-poorten zou moeten kunnen hebben die als USB2.0 werken. Misschien moet ik de kast van m'n pc eens open maken en kijken of ik met het boekje van m'n moederbord erbij verder kom. Heb je daar nog tips voor?


Han

Ik zat ook al te denken aan het boekje van je moederbord. Daarin staat wat voor poorten erop zitten.
Daar heb ik verder geen tips voor. Gewoon lezen.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

paul76

OK, ik ben nu niet thuis maar als ik er mee bezig ben geweest laat ik het wel weten!

paul76

Hoi, nou, ik ben er mee bezig geweest maar ben er niet mee opgeschoten. Volgens het boekje van het moederbord zouden het allemaal USB2 poorten moeten zijn maar ik krijg ze niet als USB2 aan de praat. Het gekke is wel dat er één pin van de aansluitingen op het moederbord niet wordt gebruikt maar daar kan het voor mijn gevoel niet aan liggen. Ik heb wat gegoogled en overal lees ik dat de aansluiting van USB1 en USB2 hetzelfde is en ook de poort zelf is hetzelfde alleen hoe het moederbord ermee omgaat is natuurlijk wel verschillend. Kortom ik denk dat als de poort werkt als USB1 er verder weinig aan te doen is. Ik heb ook geen jumpers ofzo gevonden op het moederbord die met de usb te maken hebben. Tenzij iemand nieuwe ideeën heeft zit er denk ik weinig anders op dan een USB-hub kopen of een extra insteekkaartje voor extra USB2 poorten.

Is het volgende trouwens normaa? Onder de hardware staat bij USB 1x een USB2.0 root hub en 1x een USB2.0 Enhanced host controller en daarnaast 3x een "gewone" USB hoofdhub en 3x een USB universele host controller. Die 3x heeft waarschijnlijk te maken met de 3 usb-aansluitingen op het moederbord (voor in totaal max 6 usb-poorten). Onder hardware staat dus dit (voor mijn gevoel in verhouding veel USB maar weinig USB2, is dit normaal?):

USB-controllers:
      USB 2.0 Root Hub                                                    5.1.2600.0
      USB-apparaat voor massaopslag                            5.1.2600.0
      USB-hoofdhub                                                         5.1.2600.0
      USB-hoofdhub                                                         5.1.2600.0
      USB-hoofdhub                                                         5.1.2600.0
      VIA Rev 5 of later USB universele host-controller    5.1.2600.0
      VIA Rev 5 of later USB universele host-controller    5.1.2600.0
      VIA Rev 5 of later USB universele host-controller    5.1.2600.0
      VIA USB 2.0 Enhanced Host Controller                    5.1.2600.0

Groeten, Paul

Han

Of dat normaal is kan je zo niet zeggen. Die lijst hangt af van de hardware die jouw PC bevat.
Als je allemaal usb2.0 poorten zou moeten hebben dan klopt er iets niet. Dan zou je geen usb 1.1 hardware moeten zien en dat zie je nu wel. Voor sommige moederborden is het noodzakelijk dat je usb2 drivers installeert. Is dat bij jou nodig?
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

paul76

Ja, er moesten wel drivers worden geïnstalleerd die heb ik van de cd van het moederbord gehaald. Ik heb ook al eens op internet gezocht naar nieuwere drivers dus het zou kunnen dat er al een nieuwere driver geïnstalleerd is.

Het moederbord is trouwens een Chaintech Apogee 7VJL deluxe, met een VIA KT400 chipset.

Dat praat misschien wat makkelijker ;)

Han

Welke versie van de drivers heb je nu geinstalleerd?  Versie 5.1.2600.0?
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

paul76

De driverversies verschillen tussen de verschillende onderdelen. Ik denk dat dat komt omdat ik wel eens heb geprobeerd om updates op internet te vinden en die heb geprobeerd te installeren. Ik ben er nog wel even mee bezig geweest maar ik ga straks eerst op wintersport. Daarna kijk ik weer verder.

Prettige feestdagen en tot in het nieuwe jaar!
Paul

Han

Fijne vakantie, en kijk uit met skieen.  :goed
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

paul76

Hoi Han!

Allereerst wens ik jou, de PCNavigator staff en iedereen die hier mee leest een fantastisch 2007 toe!

Ik ben het jaar goed begonnen en in elk geval weer heelhuids teruggekomen van wintersport  ;D
Mooi weer gehad, met helaas niet te veel sneeuw maar genoeg om toch prima te kunnen skiën.

Tot zover off-topic, nu dan weer terug naar de usb-problemen  ;)

Zoals voor mijn vakantie gemeld was ik nog wel even bezig geweest om e.e.a. te proberen. Ik heb de drivers van alle USB-onderdelen die in de hardware staan geprobeerd handmatig te updaten met de drivers die op de cd van het moederbord staan. Dit omdat de (automatische) installatie via de cd geen veranderingen gaf.

Nu staan er al meer USB2-apparaten onder de hardware, maar het werkt nog niet goed. Hieronder staan al mijn geïnstalleerde USB-apparaten met de datum en versie van de geïnstalleerde drivers. Het zegt mij allemaal vrij weinig maar hopelijk komen we er weer wat verder mee. De hubs zijn nu allemaal USB2. Klopt het dat de drivers voor de VIA rev 5 controllers feitelijk USB1 drivers zijn? En dat ik daar een beter driver voor moet proberen te vinden?

USB 2.0 Root Hub                                             10-8-2001  5.1.3538.0
USB 2.0 Root Hub                                             10-8-2001  5.1.3538.0
USB 2.0 Root Hub                                             10-8-2001  5.1.3538.0
USB 2.0 Root Hub                                             10-8-2001  5.1.3538.0
USB-apparaat voor massaopslag                     1-7-2001  5.1.2600.0
VIA Rev 5 of later USB universele host-controller  1-7-2001  5.1.2600.2180
VIA Rev 5 of later USB universele host-controller  1-7-2001  5.1.2600.2180
VIA Rev 5 of later USB universele host-controller  1-7-2001  5.1.2600.2180
VIA USB Enhanced host-controller                    1-6-2002  5.1.2600.0



Han

Ik heb gehoord en gelezen dat er dit jaar door de weinige sneeuw veel meer ongelukken zijn gebeurd.
Fijn dat jij zonder botbreuken weer thuis bent. Veel Nederlanders kunnen dat niet zeggen.


Het is overigens "Via Rev 5 or later USB Universal Host controller", niet "of"   ;)

Zie even dit topic. Volgens die gast is het normaal dat je één "Via Rev 5" driver voor elk paar usb-poorten hebt.  Elke "Via Rev 5" is gerelateerd aan een "USB Root Hub".

Dat "or later" bij de rev 5 lijkt erop te duiden dat hij ook gerelateerd kan zijn aan een "USB 2.0 Root Hub".
Ik kan daar geen specifieke informatie over terugvinden.

Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

paul76

Hee dat is gek, ik heb die info gekopieerd vanuit Everest. Ik denk dat er of staat omdat ik een Nederlandse XP-versie heb. Er staat ook universele ipv universal.

De situatie bij mij lijkt inderdaad hetzelfde als in het topic waar jij naar verwijst. Jammer alleen dat daar geen oplossing wordt gegeven. Ik kom zelf ook niet verder dan ik al was.

Als ik mijn usb-stick (of de externe HD) inplug in de poorten aan de voorkant van m'n pc krijg ik rechtsonder een usb-icoontje te zien. Als ik daarop klik krijg ik de melding dat een snel usb-apparaat is aangesloten op een langzame poort. Dan krijg ik ook te zien dat ik wel een usb2-hub heb met nog 6(!) vrije poorten. Er werken echter maar 2 poorten als usb2, aan de achterkant. De poorten aan de voorkant (2 stuks en een cardreader die ook nog 1 usb-poort heeft) blijven usb1.1.

Sluit ik nu b.v. mijn externe HD aan op één van de poorten op de achterkant en plug ik dan mijn stick in een poort aan de voorkant dan krijg ik als ik op het usb-icoon klik dezelfde melding en op het plaatje kan ik zien dat één snelle usb-poorten in gebruik is. Er zijn er nog 5 over. Ik weet niet hoe ik hier een plaatje kan neerzetten anders kon ik het even laten zien hoe het eruit ziet. De tip die wordt gegeven is om het usb-apparaat aan te sluiten op een vrije poort van de snelle hub. Tja, als ik wist hoe dat moest was het probleem opgelost ;).

Het enige wat ik kan bedenken is dat het een driver probleem is maar met de drivers die ik heb van mijn moederbord (en de drivers die standaard bij Windows zitten) kom ik niet verder. Ik denk dat ik het maar eens via de fabrikant van het moederbord (Chaintech) ga proberen.

Han

Goed plan. Lijkt inderdaad een driverprobleem maar welke driver je dan wél moet hebben kan de fabrikant je dan misschien vertellen. VIA chipsets kunnen lastig zijn.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

paul76

Hoi Han,

Het probleem is door mij even op de lange baan geschoven. Ik was met een aantal andere dingen bezig waardoor ik er de afgelopen tijd niet aan toe ben gekomen om de vraag aan Chaintech voor te leggen. Ik inmiddels wel gekeken op de site van Chaintech hoe ik mijn vraag zou moeten voorleggen. Daar hebben ze een standaard vragenformulier voor. Daarop vragen ze (verplicht) nogal wat gegevens van het moederbord, zoals het serienummer en ook een aantal dingen die ik niet snapte.

Het support formulier staat hier

Van de verplichte gegevens weet ik niet wat ik moet invullen bij:
VGA model (bedoelen ze hier misschien de grafische kaart mee die ik gebruik? Die is onboard dus dan is het makkelijk)
Product serial number (waar vind ik dat? op het moederbord zelf (dan moet 'ie eerst uitgebouwd) of ook ergens anders?)
BIOS date

Heb jij hier goeie ideeën voor?

Alvast bedankt,
Paul

Han

In Everest bij de moederbord informatie vind je de info terug over het BIOS.
De BIOS-Date & versie kun je ook zien als je bij het starten van je PC nog in het DOS gedeelte op je PAUSE knop drukt. Druk je op ENTER dan gaat het opstarten weer verder.

VGA-Model bedoelen ze inderdaad je type videokaart mee.

Serienummer moederbord.... tja geen idee. Dat nummer staat bij mij op de doos waar ie inzat bij aanschaf.
In Everest-Home vind ik er niks over. Misschien een info-tooltje van de site van de fabrikant?



Ik had gisteravond overigens een soortgelijk iets. Ik heb nét een nieuwe usb-stick waarvan ik 100% zeker weet dat die usb2.0 is. Ik weet ook 100% zeker dat de usb-poorten voorop mijn PC usb2.0 zijn.
Toch zag ik gisteravond bij het insteken van de stick de mededeling "het apparaat kan sneller werken.....".
Stick eruit gehaald en opnieuw aangesloten en toen was de melding weg. Vaag......
Op dat moment was m'n PC wel druk met andere zaken bezig. Misschien krijgt de poort op zo'n moment minder spanning en wordt ie gedegradeerd tot usb1.0 ?
Ik brainstorm maar wat. Kan haast niet want ik heb d'r best een zware voeding inzitten waar m'n PC makkelijk mee toekan..
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

paul76

Dank je Han, ik ga met jouw tips weer aan de slag. Het serienummer kon wel eens lastig worden . . .

Wel vreemd dat jij ook zoiets had. Alleen ik krijg die melding altijd. En het kopiëren van bestanden werkt via de poorten aan de achterkant van m'n pc ook duidelijk vele malen sneller dan met de probleem-poorten aan de voorkant.

Han

Bij veel wat oudere PC's zitten aan de voorkant nog usb1.0 poortjes.

Ik heb m'n usb-stick vandaag nog een paar keer gebruikt maar de meldig "het kan sneller..." heb ik niet meer gezien.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

paul76

Ik heb onderstaand bericht aan Chaintech gestuurd. Via Everest kreeg ik een vrij lange ID van mijn moederbord, die heb ik ingevuld bij het serienummer. Hopelijk hebben ze daar genoeg aan. Nu maar even afwachten waar ze mee komen.

*** Bericht aan Chaintech ***

Hello,

I am experiencing a problem with my front USB ports. My front USB ports work as USB1.1 ports while the rear USB ports work fine as USB2.0 ports. I have tried to reinstall the drivers from the driver CD that came with the motherboard (CD VIA Series Version 1.1 plus) but the problem remains the same. I also tried to find updated drivers on the internet but no results either. Should the front USB ports work as USB2.0 with these drivers? Do you have any updated USB drivers for my motherboard that I can try?

I am looking forward to your response. My external HD and my USB-stick work just very very slow now on the front ports.

Kind regards,
Paul


PS I am not sure whether the Motherboard ID contains the product serial number but it is the best I could find. If you need any further information please send me an email.