Herstelpunten verdwijnen !?

Gestart door Keizer, 27 januari 2009, 20:06:00

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Keizer

Wanneer ik er zo nu en dan helemaal niet meer uitkom, wellicht omdat ik net iets te veel aan 't experimenteren ben geweest, word ik altijd gered door 'Systeemherstel'.  Even een punt uit het nabije verleden aanklikken en m'n pc loopt weer gesmeerd.
Ik merk echter dat regelmatig alle gemaakte herstelpunten verdwijnen!
Tot op heden merkte ik dat op een moment dat ik er geen beroep op hoefde te doen. Dat kan echter zo maar verkeerd uitpakken.
Hoe kunnen de herstelpunten verdwijnen en (nog belangrijker) hoe houd ik ze voortaan vast?

Alvast dank voor jullie kennis en kunde.
Met groet, gedachten en een glimlach,
Kees Keizer.

Han

Het ligt eraan hoe groot de beschikbare schijfruimte is voor systeemherstel. Windows maakt elke dag automatisch een nieuw herstelpunt aan. Is de schijfruimte beperkt dan gaat het oudste herstelpunt verloren als er een nieuwe aangemaakt wordt. Check even bij de instellingen van je systeemherstel op hoeveel gb de ruimte voor systeemherstel ingesteld staat.

Die setting vind je hier:
- Configuratiescherm, Icoontje "systeem"
- Tabblad "systeemherstel"
- Kies de partitie waarvan je de ruimte wilt checken
- Klik op de knop "instellingen"
- Hoe meer ruimte je ervoor reserveert, hoe meer herstelpunten je bewaren kunt.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

Keizer

Dag Han,

Allereerst, dank voor de snelle reactie.
Ik heb jouw instructies opgevolgd en vond uit dat de maximale ruimte wordt benut (=12% volgens de mededeling in het betreffende scherm).
Daaraan kan het niet liggen. Trouwens, wanneer er alleen oude herstelpunten zouden verdwijnen, dan begrijp ik jouw verhaal. Ze verdwijnen echter allemaal. Er blijft er niet één over.
Verder worden er bij mij niet automatisch herstelpunten aangemaakt; alleen bij installatie van sommige nieuwe programma's.
Kortom; alles lijkt mij juist ingesteld te staan. Toch is er iets wat een verdwijntruc uitvoert.

Met groet, gedachten en een glimlach,
Kees Keizer.

Han

Die 12% is 12 % van je vrije schijfruimte. Is die harddisk soms hartstikke vol? Per herstelpunt kost het al snel zo'n 350Mb schijfruimte. Vandaar dat windows het instellen van een limiet ervoor heeft. Zou anders al snel de spuigaten uitlopen.

Het klopt eigenlijk al niet dat je geen automatisch herstelpunt krijgt.
Staat je service voor het maken van herstelpunten op "automatisch" ingesteld?

Die service-instelling vind je hier:
- Klik met je rechtermuisknop op het bureaublad op het icoontje "deze computer"
- Kies de optie "Beheren".
- Aan de linkerkant van het zojuist geopende venster zie je de optie "Services en toepassingen"
- Klik op de + ervoor en je ziet 3 keuzemogelijkheden. Een ervan is "services". Klik daar 1x op.
- Aan de rechterkant van het venster zie je dan alle services verchijnen die in WinXP kunnen draaien.
- Kijk bij de service "System Restore-service". Staat daar in de 4e kolom "automatisch"?

Als je systeemherstel service op "automatisch" staat dan lijkt alles goed te staan terwijl systeemherstel dan toch niet functioneert.
Sommige PC's met XP hebben dat probleem. Ik had destijds op mijn werk 30 identieke PC's in een lokaal staan waarvan 2 dit probleem hadden. Ze hadden behalve dezelfde hardware ook een identieke software-image als de rest van de PC's waarop het wél werkte. Vaag nietwaar! Microsoft had er ook geen oplossing voor.

Wat dan nog wél eens wil helpen is het helemaal uitzetten van systeemherstel, daarna de PC opnieuw opstarten en dan systeemherstel weer aanzetten.

Systeemherstel uitzetten:
* klik op Start
* Ga naar Instellingen
* ga naar Configuratiescherm
* dubbelklik op icoontje "Systeem"
* Ga naar tabblad systeemherstel
* Zet een vinkje bij "systeemherstel op alle stations uitschakelen"
* Klik op OK en alle bestaande herstelpunten worden verwijderd

Systeemherstel weer aanzetten:
* klik op Start
* Ga naar Instellingen
* ga naar Configuratiescherm
* dubbelklik op icoontje "Systeem"
* Ga naar tabblad systeemherstel
* Haal het vinkje weer weg bij "systeemherstel op alle stations uitschakelen"
* Zet systeemherstel aan op de partities waar je dat wil hebben
* Klik op OK en WinXP maakt vanzelf een nieuw vers herstelpunt.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

Keizer

Goedemorgen Han,

Met het huiswerk ben ik aan de slag gegaan:

Enkele bevindingen:
a.  de 'System Restore-service' staat op automatisch;
b.  de C-schijf, met daarop alle Windows en programma-bestanden, is 99,1 GB groot, waarvan 12 GB gebruikt. Lijkt mij niet stampvol;
c.  het systeemherstel is uit- en daarna weer aangezet, volgens jouw instructies;
d.  er werd toen inderdaad automatisch een herstelpunt aangemaakt ('Controle punt van het systeem').

Er resten nu nog twee vragen:
1.  zullen er nu voortaan automatisch herstelpunten worden aangemaakt ?
2.  blijven ze behouden?

Zo niet dan kan deze PC aan de twee 'dwarsliggers' in het lokaal worden toegevoegd.
Oprechte dank voor de tijd die je hiervoor hebt wilen vrijmaken. Dat wordt vaak als vanzelfsprekend aangenomen, doch het blijft
een betrokken en ook nog gratis PC-vriendendienst!

Met groet, gedachten en een glimlach,
Kees Keizer
'Waar licht het landschap raakt'

Han

Graag gedaan hoor Kees  :)

CiteerEr resten nu nog twee vragen:
1.  zullen er nu voortaan automatisch herstelpunten worden aangemaakt ?
2.  blijven ze behouden?

Tja het is even afwachten. Soms is het probleem daarmee verholpen maar ik heb ook machines gezien die terugvielen in het oude probleem.
Ik zou als ik jou was regelmatig even kijken bij systeemherstel of de data waar een herstelpunt aangemaakt is vetgedrukt blijven. Is dat zo dan heb je een herstelpunt. Staat de data niet meer vetgedrukt dan is het eerdere herstelpunt foetsie.

Ik zorg er zelf voor dat ik niet van herstelpunten afhankelijk ben. Ik gebruik daarvoor "Norton Ghost" waarmee ik images maak van de systemen hier in huis. Gaat er wat mis dan zet ik de image terug en voila, het werkt weer.
Ik gebruik nog altijd Versie 9 van Norton Ghost voor XP. Die software bevalt prima. Er zijn nog meer programma's die hetzelfde kunnen als Norton Ghost (zelfs freeware programma's) maar daar ben ik verder niet mee bekend omdat ik prima met Ghost overweg kan.



Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

Keizer

Dag Han,

En weer zijn alle herstelpunten verdwenen. Ik denk nu de oorzaak wel te weten.
Op mijn PC laat ik periodiek het programma 'Eraser' draaien. De enige taak die ik laat uitvoeren is 'erase unused disk space'.
Ik ging er vanuit dat op die 'ongebruikte schijfruimte' ook niets meer staat. Maar is dat wel zo?
In ieder geval zijn na het gebruik van Eraser alle herstelpunten voorgoed verdwenen.
Wanneer mijn vermoeden juist blijkt, ga ik Eraser verwijderen.
O ja; wel wordt er nu dagelijks automatisch een herstelpunt aangemaakt.

Met groet, gedachten en een glimlach,
Kees Keizer
'Waar licht het landschap raakt'

Han

Die cleanprogrammaatjes zijn zo onbetrouwbaar als wat, Kees. Ze cleanen van alles wat je niet wil. Ik schoon de boel op met de hand, dan weet ik zeker dat er niets weggegooid wordt wat niet weg mag.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

willemijn

Je kunt ook proberen systeemherstel opnieuw te installeren.

Start->Uitvoeren->type hier c:\windows\inf ->OK
Zoek het bestand sr.inf en klik met rechts.
Klik met links op installeren.
Volg verder de aanwijzingen die komen...

Je moet wel zorgen dat de verborgen bestanden en mappen zichtbaar zijn.
Verkenner > Extra > Mapopties > Tablad Weergave,haal het vinkje voor
"Extensies voor bekende bestandstypen verbergen" weg en ook bij
"Beveiligde besturingssysteembestanden verbergen(aanbevolen)" en vink het vakje voor "Verborgen bestanden en mappen weergeven" aan.

CT/Willemijn

Han

Met het installeren van "sr.inf" installeer je je SR = Systemrestore = systeemherstel opnieuw.
Dat zal hier niet gaan helpen.

Het systeemherstel bij Kees werkt op zich prima.
Het verdwijnen van de herstelpunten wordt veroorzaakt door het schoonmaakprogramma "Eraser".
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!