Windows XP versus Ubuntu (Linux).

Gestart door anykoen, 01 april 2009, 17:24:37

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

anykoen

Hallo allemaal,

na een heel moeilijke computer-tijd, begint er wat zicht in de situatie te komen.
Op mijn pc staat/stond XP.
Vanwege de vele problemen die ik met Windows heb, wilde ik Unburu (=Linux) eens uiitproberen.
Momenteel is een boekje met set-up CD te koop en ik heb me daaraan gewaagd.

De bedoeling was - de set-up cd voorziet daarin - om voorlopig Ubuntu naast XP te laten draaien en langzaam over te schakelen.
Kennelijk heb ik een fout gemaakt en nu staan - voorzover ik kan beoordelen - zowel Ubuntu als XP op de harde schijf. Met opstarten kom ik steeds bij Ubuntu terecht.
Ik wil Ubuntu verwijderen en wil daarom graag met XP starten ipv met Unbutu.
Dan kan ik rustig een backup maken van de belangrijke XP bestanden.

Ook heb ik de mogelijkheid om de bewuste pc via een UBS-kabeltje te benaderen via een andere pc.

Heel graag een oplossing en alvast bedankt,

Paul
Paul

Han

Tja, die backups van XP had je beter vooraf kunnen maken  :D
Geen idee hoe je dit ongedaan moet maken, Anykoen. Ik heb Ubuntu wel eens geinstalleerd gehad maar dan alleen als enige besturingssysteem op een laptop.
Ik kwam van de week onderstaande tekst over een dualboot XP/Ubuntu tegen op de site van ComputerTotaal. Heb het toevallig bewaard omdat ik in de toekomst er wel eens verder mee wil gaan experimenteren. Misschien kun je er wat mee, misschien niet. Kun je er niks mee, vraag het dan na op het CompouterTotaal forum in de sectie voor OS Linux.
Je kunt het ook nog navragen op het Nederlandse Ubuntu forum.




Ubuntu installeren onder Windows
Sander van Vugt - 23 mrt 2009
Bron: Computertotaal.nl


Sinds de komst van gebruiksvriendelijke Linux-distributies zoals Ubuntu, is het uitproberen van Linux een stuk gemakkelijker geworden. Toch was het tot voor kort niet heel eenvoudig Ubuntu naast Windows te installeren. Vaak moest je eerst je Windows-partitie verkleinen om ruimte vrij te maken voor een aparte partitie. Sinds versie 8.04 van de Ubuntu desktop is dit niet langer nodig. Nu installeer je Ubuntu gewoon als een toepassing binnen Windows kunt installeren, zonder dat er ingrijpende veranderingen nodig zijn. Mocht je het later zat zijn, dan kun je het net zo makkelijk weer van je systeem gooien.

Het Ubuntu-installatieprogramma starten
De systeemeisen stellen niet echt veel voor. Als Windows XP op je computer kan draaien, kan Ubuntu het ook. Wel moet je er voor zorgen dat er voldoende vrije schijfruimte op je computer beschikbaar is. 4GB is een absoluut minimum, maar wil je echt de ruimte hebben om het een en ander zonder problemen uit te proberen, dan is 10 GB schijfruimte aan te raden. Voldoet je computer hieraan? Download dan de Ubuntu-ISO hier ( http://www.ubuntu.com/ ) en brand het op cd-rom. Start vervolgens de Ubuntu installatie-cd via Windows Verkenner. Dubbelklik op het programma Wubi ( http://wubi-installer.org/ )om de Windows UBuntu Installer te starten. Voer nu de benodigde gegevens in. Het belangrijkste is dat je aangeeft op welke harde schijf je Ubuntu wilt installeren en hoeveel ruimte je daarvoor beschikbaar wilt stellen.

De installatie voltooien
Naast de opties die bepalen waar je Ubuntu installeert, kies je de werkomgeving Ubuntu. Kies vervolgens de taal die je wilt gebruiken en voer de gebruikersnaam in waarmee je je in Ubuntu wilt aanmelden. Voer daarna tweemaal het wachtwoord in dat je voor deze gebruiker wilt gebruiken en klik op Installeren.

Op het moment dat het Windows-gedeelte van de installatie is afgerond, wordt gevraagd of je de computer opnieuw wilt starten. Zorg ervoor dat op dit punt geen belangrijke documenten meer open staan en kies de optie Nu herstarten, gevolgd door Voltooien. Tijdens het opnieuw opstarten zie je het Windows-opstartmenu, waarin je aangeeft dat je Ubuntu wilt starten. Doe dit om het Ubuntu-gedeelte van de installatie af te ronden. Eenmaal voltooid is Ubuntu klaar voor gebruik. Tijdens het opstarten van je pc krijg je keurig de keuze tussen Windows en Ubuntu. Windows-bestanden zijn vanuit Ubuntu gewoon toegankelijk.

Geen zin meer in Ubuntu?
Hoewel je Ubuntu als alternatief voor Windows kunt gebruiken, is het vanuit het perspectief van Windows gewoon een programma dat zijn bestanden wegschrijft in het NTFS-bestandssysteem. Dit betekent dat Windows ook gewoon bijgehouden heeft welke instellingen tijdens de installatie naar je computer zijn weggeschreven en dat je er net zo eenvoudig weer voor zorgt dat de hele installatie verwijderd wordt. De omvangrijke schijfruimte die door Ubuntu geclaimd is, maak je eenvoudig vrij. Open het Configuratiescherm en kies Programma's / Een programma verwijderen. In de lijst van programma's komt ook Ubuntu voor. Selecteer het en klik op Verwijderen/wijzigen.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

Bugs

Geen antwoord meer, dus het probleem zal niet meer bestaan of niet meer belangrijk zijn voor de topicstarter..  :shades
Slotje.  :locked
Groetjes van Bugs