Netwerk kaart

Gestart door john, 29 maart 2021, 18:36:25

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

john

Enige tijd eerder in een ander topic onder de categorie internet wat vragen gesteld over de problemen met de internetverbinding. Die leken te zijn opgelost, echter nu steeds weer terugkerend. Nu ikzelf ter plaatse e.a.a. heb gezien, heb ik een vermoeden dat het wellicht aan de netwerk kaart kan liggen.
In de laptop zit de volgende netwerk kaart: Realtek RTL8188EE 802.11bgn.
Ik heb de driver voor deze kaart vandaag nog bij gewerkt naar de laatste versie.
Verder heb ik via Apparaatbeheer in de eigenschappen, tabblad geavanceerd, de waarde van WiFiconfig gewijzigd van WiFi naar Performance.
Maar dat alles heeft niet tot een beter resultaat geleid. Deze laptop is ook de enige dit een slechte verbinding heeft. Alle andere apparaten hebben een goed signaal.
Is mijn conclusie derhalve juist dat de netwerk kaart moet worden vervangen en zo ja is dat eenvoudig zelf te doen of beter laten doen.

Han

Reparatie van een laptop loopt al snel in de papieren. Zelf vervangen gaat niet lukken. Netwerkkaarten in laptops zitten geintereerd op het moederbord.
Je zou dan voor het vervangen van een wifi adapter/netwerkkaart (is meestal een samengesteld apparaat) j moederbord moeten laten vervangen.
Voor een paar tientjes kun je een wifi adapter kopen.
Het lijkt me de moeite waard om dat uit te proberen. Je bent dan max een paar tientjes kwijt en geen heel dure reparatie die misschien niet helpt.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

john

Op een desktop is dat wat eenvoudiger om zelf te doen en om op deze laptop nog een nieuwe moederbord te zetten is gezien de leeftijd geen optie.
Zo'n WiFi adaptor is de moeite waard om de gok te nemen of daarmee internet weer zonder problemen gaat.
Heb je nog een tip welk merk WiFi adapter ik het beste kan kopen.

Han

Nee niet echt een suggestie qua merk.
Er is op internet veel over te vinden. Kijk even rond. Hier zie je waar je o.a. op moet letten: https://www.allesoverdraadloosinternet.nl/wifi-usb-adapter/usb-adapter/
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

john

Han, goede morgen. Prima artikel waar je me naar heb verwezen. Zo word je weer wat wijzer. Heb de keuze inmiddels bepaald en ga bestellen. Als de usb stick binnen is, laat ik je uiteraard weten of ie werkt...wel te hopen, he, he !!
Oh ja, de aanwezige netwerkkaart vanzelfsprekend uitschakelen of niet anders gaat het wellicht conflicteren??

Han

Yep de oude even uitschakelen in apparaatbeheer.
Voor de meeste wifi adapters hoef je overigens niet eens de driver te installeren. Check even de beschrijving.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

john

Netwerkkaart vanmiddag keurig binnen de beloofde levertijd bezorgd. Dit type moest driver vanaf CD een schrijfstation worden geïnstalleerd. Gelukkig had deze laptop dit nog. De zaak draait weer en daarmee het internet probleem opgelost. Lag dus niet aan de provider zoals ik in een ander topic meende. Han doe er maar een  :slotje op. En zoals altijd jij weer bedankt voor de niet aflatende help bij het oplossen van dit probleem.

Han

Fijn dat het opgelost is, John :)
Wij hebben een usb dvd-speler in de kast liggen. Kun je altijd een cd-rom of dvd lezen, mocht dat nodig zijn.

Ik gooi d'r een :slotje op.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!