Ransomware

Gestart door john, 20 juni 2018, 14:24:52

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

john

Met de zoekfunctie kreeg ik geen resultaat met betrekking tot het onderwerp.
Las zojuist een wel zeer uitgebreid artikel over het fenomeen ransomware. Zit me af te ragen of je je als particulier hier nu echt zorgen om moet maken dat de een of andere malloot je pc infecteert met software waardoor je bestanden worden ge-encrypt en niet meer toegankelijk zijn als enkel na betaling.
Is een scala van software beschikbaar die dat kunnen voorkomen. Mijn vraag dus, zo'n app installeren ja/nee?

Han

Je draait toch al software tegen adware en andere rotzooi? Teveel van die programma's zeker niet installeren. Dan gaat het elkaar tegenwerken.
Ransomware bestaat al jaren. Maak er een gewoonte van om NOOIT in een mail zomaar op een link te klikken. Ik wijs altijd op links in mail en kijk dan onderaan in mijn
mailprogramma in de balk wat het werkelijke adres is waar ze je naartoe willen leiden. Het zal je verbazen hoe vaak dat sites met rommel is. Ik klik zelden op links in een email.
Ik gebruik mijn eigen bookmarks om ergens te komen.

Abbs kan je hier w.s. wel veel wijzer over maken.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

john

Eigenlijk pas ik dezelfde methode toe die jij ook gebruikt en zou er in principe weinig fout kunnen gaan. Je standpunt dat teveel van dat soort apps op een gegeven moment gaan conflicteren, is een ergernis waar je ook niet op zit te wachten. Geen ransomware app, duidelijk en vooral bij de les blijven.
Han, bedankt.

abbs

Hallo,

Het belangrijkste is een back-up hebben van al je belangrijke bestanden (Word documenten, E-mails, adressen enz).
Dit zet je op een externe HD en koppel je los van je pc. Je kan een back-up ook in de Cloud plaatsen neem bv Stack
daar krijg je gratis 1000GB enig uitleg Stack uitleg.

Dan over de "Ransonware" aanvallen net als Han zegt niet zomaar op linken of bestanden klikken maar het kan ook nog via bekiende sites
binnen komen daarom is een goede upgedate virusscanner zeer belangrijk met een aanvulling van een ma,lware scanner.
Toppers daarin zijn MalwareBytes Anti-Malware (sinds versie 3 ook een volwaardige AV geworden) en HitmanPro-Alert.
Deze Tools bescherming je tegen ransomware (crypto-malware) en bestandsgijzeling.

john

Bedankt voor de extra hints en meer. Gebruik een externe HDD waarop back ups van alle MSO bestanden enz. Dat Stack lijkt me zeker een goed alternatief voor een HDD als dat nodig mocht zijn. Prima tip dus  :goed.

Han

Wij hebben hier kopieën van de diverse data harddisks op externe harddisks en gebruiken een imageprogramma (Paragon Hard Disk Manager) voor als er eens iets loos is wat we snel op willen lossen.
Image kan zelfs teruggezet worden als windows om zeep geholpen is door een of ander. Dan starten we het imageprogramma vanaf cd.
Het regelmatig maken van kopieën en af en toe een verse image maken is iets wat je jezelf aan moet leren. Niet steeds denken dat je dat "morgen" wel doet want dan kan het wel eens mislopen.  ;)

Online opslaan van een image of persoonlijke data zoals foto's en documenten beginnen we hier niet aan. Ik vertrouw dat soort clouddiensten niet.
Bij een lek bij zo'n dienst staat meteen je hele hebben en houden online te grabbel. Ik hou het liever in eigen beheer.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

john

Voor jouw benadering en manier van aanpak is zeker wat te zeggen als je 99,99% op safe wenst te gaan.

Han

Mijn "backup tic" is een overblijfseltje van toen ik nog werkte als systeem-/ netwerkbeheerder. :)
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

john

Ik zie dat je het topic hebt verplaatst en nog open staat. Daarom nog een vraag.
Kan het zo zijn dat bij het openen van een email en je enkel en alleen de inhoud leest het toch bestaat dat je notebook op die manier kan worden geinfecteerd met een virus of wat dan ook waardoor allerlei problemen zouden kunnen ontstaan.
Vooralsnog denk ikzelf van niet maar heb geen weet van hedendaagse ontwikkelingen van technologie op dat gebied waarmee men tracht allerlei praktijken uit te oefenen.
Hoor het dus graag van je Han.

Han

Ja dat kan. Rotzooi kan ook in afbeeldingen zitten.
Dat is al jarenlang het geval. Zie dit bericht op PCN uit 2002

Daarom wordt het ook aanbevolen om geen voorbeeldvenster aan te hebben staan in je mailprogramma en een programma als mailwasher
te gebruiken waarin je mail al kunt wissen voordat het binnenkomt..
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

john

Dus toch! Maar geldt dit dan ook voor een email wat enkel platte tekst bevat? Ben inmiddels mailswasher aan het downloaden om het daarna te installeren. Was mijn vraag en jouw antwoord al zo wie zo niet voor niks. Bij deze vanzelfsprekend bedankt.

john

Nog even, werkt mailwasher ook voor email apps zoals msn.com, yahoo, hotmail, gmail en yahoo?

Han

Dat weet ik niet. Online mail heeft doorgaans eigen filters. Ik gebruik mailwasher in combi met MS-Outlook die op mijn harddisk staat.
Afgaande op een google search kan het wel met yahoo mail. Misschien dan ook met de anderen. Ik heb de links niet gelezen.

Platte tekst is volgens mij virusvrij. Ze kunnen denk ik alleen dingen verbergen achter/in afbeeldingen in links om op te klikken.
Platte tekst bestaat uit ASCII tekens. ASCII-tekst kan geen commando's aan de computer geven.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

john

Naar aanleiding van een vraag/opmerking tijdens een onlangs gevoerde conversatie met iemand komt het dus neer op "broodje aap" verhaal. Zelfs als zou je de tekst als HTML lezen maar er is geen afbeelding o.i.d.  bijgevoegd, kan het niks uitrichten.
Het gebruik van mailwasher in jouw situatie lijkt me logischer dan i.c.m. email providers als yahoo etc., het eerste is bij mij niet aan de orde, het laatste wel.
Hoe dan ook, dankzij jou, toch weer wat wijzer geworden.

Han

In HTML-taal kan weer wel kwaadaardige code opgnomen worden. Die lees je immers niet als platte tekst maar als webpagina.
Er kunnen verwijzingen in opgenomen worden naar java-scripts e.d. Die zie je niet als je een webpagina opent.
Met platte ASCII bedoel ik een txt bestand via kladblok openen.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

john

Bedankt voor je aanvullende opmerking.

Han

Okido. Ik sluit je topic hiermee af. :slotje
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!