Auteur Topic: Dubbele bestanden verwijderen  (gelezen 4832 keer)

Offline john

• Super Member
Dubbele bestanden verwijderen
« Gepost op: 04 november 2013, 06:38:48 »
De zoekfunctie leverde geen resultaat op. De vraag die stel is niet enkel op WIN Vista van toepassing maar zal even zo goed voor WIN XP, WIN 7 en 8 gelden.

Een dubbel bestand (jpg, mp3, wmv) wat betrekking heeft op afbeelding, foto of muziek is niet zo ingewikkeld om te bepalen dat het kan worden verwijderd.
Wat lastiger en misschien ook wel meer tricky wordt het met andere bestanden, zeker als een ervan in de map Windows staat of Program files.
Toch zie ik dubbele bestanden, waarvan het path dan wel niet van a tot z eensluidend is maar die wel op dezelfde dag/datum en tijd zijn aangemaakt.
Zie voorbeeld hierna:

Bestandsnaam                  grootte
Dubbele bestanden...                       
C:\WINDOWS\Driver Cache\i386\sp3.cab         23.899.725    WinZip File    19-8-2008 23:13:36             644779521
C:\WINDOWS\ServicePackFiles\i386\sp3.cab    23.899.725    WinZip File    19-8-2008 23:13:36             644779521

Dubbele bestanden...                      
C:\Program Files\Avira\AntiVir Desktop\vbase000.vdf                    66.736.640    VDF-bestand    4-4-2013 10:24:38    A          2981991422
C:\Program Files\Avira\AntiVir Desktop\FAILSAFE\vbase000.vdf    66.736.640    VDF-bestand    4-4-2013 10:24:38    A          2981991422

Mijn vraag, kan ik een van de 2 dubbelen bestanden zonder bezwaar verwijderen en welke vuistregel moet ik hanteren omdat ook bij alle andere dubbele bestanden te kunnen toepassen.

Offline Han

• Admin
  • Super Member
  • Geslacht: Vrouw
  • PC-vragen worden alleen via 't forum beantwoord!
    • Han's Kattekids
Re: Dubbele bestanden verwijderen
« Reactie #1 Gepost op: 04 november 2013, 12:37:57 »
Die dubbele bestanden staan er meestal voor backup. Als het originele bestand beschadigd raakt dan wordt die door windows gekopieerd en gebruikt. Laten staan dus!

* Bij je avira bijvoorbeeld staat het bestand in de map "failsafe". Veel duidelijker kan het niet worden.

* In het geval van Windows staat de ene in je "driver cache" en de andere in een map "servicepackfiles". Je hebt dus een servicepack geïnstalleerd waarmee o.a. dit bestand geupdate is.
Windows gebruikt soms de driver cache als je iets aan je configuratie veranderd hebt. Als de daarvoor benodigde bestanden niet gevonden worden (beschadigd of weg) dan vraagt je PC (zoals gebruikelijk) naar de windows-CD. Daar staan nu na installatie van het servicepack alleen de oude versies van de bestanden op, waar je niets meer aan hebt. Aan het servicepack-bestand heb je zo'n geval ook niets want dat is één grote exe-file en daar kan Windows geen losse bestanden uit extraheren. Je PC gebruikt dan automatisch de map "Servicepackfiles" als bron voor installatie van de benodigde bestanden.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

Offline john

• Super Member
« Reactie #2 Gepost op: 05 november 2013, 03:13:04 »
Han, duidelijke uitleg en met de vingers afblijven wat ik als voorbeeld had aangegeven. Met mijn volgende vraag weet ik dat er wellicht weer een open deur wordt ingetrapt. Zie je heil in hiervoor speciaal ontwikkelde software. Heb net even op Google gekeken en daar is redelijk wat keus. Sommigen krijgen een zeer uitgebreide beschrijving hoe het werkt. Mij is vooral nu duidelijk dat ik o.a. van systeem mappen moet afblijven om niet in de gevaren zone terecht te komen. Als je voorstander bent, misschien uit eigen ervaring, nog de "gouden tip" welk programma je het beste beviel of.....!!

Offline Han

• Admin
  • Super Member
    • Han's Kattekids
« Reactie #3 Gepost op: 05 november 2013, 08:36:39 »
Gewoon van afblijven. Windows bewaart niet zomaar dubbele bestanden. Heel veel programma's doen dat ook.
Programma's die cleanen houden daar geen rekening mee. Die draaien is vragen om problemen. Niet direct maar als er een backupbestand nodig is.

Offline john

• Super Member
« Reactie #4 Gepost op: 05 november 2013, 12:15:34 »
Ik kon de klok er ongeveer op gelijk zetten, ik weet hoe jouw standpunt is in deze v.w.b. bepaalde progs. Ik ga me vooralsnog enkel richten op muziek, foto's en afbeeldingen en eventueel achtergebleven troep van iets wat totaal niet meer wordt gebruikt.

Offline Han

• Admin
  • Super Member
    • Han's Kattekids
« Reactie #5 Gepost op: 05 november 2013, 20:12:52 »
Ik heb té vaak puin moeten ruimen bij PC's van vrienden en kennissen nadat dit soort programma PC's zogenaamd opruimden;)

Ik sluit je topic hiermee af :slotje