Accu of laptop defect?

Gestart door paul76, 26 mei 2010, 12:31:41

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

paul76

Hoi Han en Bugs,

Helaas net buiten de garantieperiode (2 jaar en 2 maanden oud) werkte mijn Asus laptop ineens niet meer op de accu, terwijl het icoontje aangeeft dat deze nog voor meer dan 50% geladen is. Dus heb ik via internet een voor mijn laptop geschikte accu besteld (niet-origineel). Deze accu werd echter niet door de laptop herkend (kruisje door accusymbool), hoewel de laptop wel een tijdje op alleen de accu draaide. Deze accu werd door de winkel ingeruild door een andere, en opnieuw hetzelfde: accu niet herkend. De winkel gaf mijn geld terug en adviseerde me om een originele accu te bestellen (bij een andere winkel). Dit heb ik gedaan en ook de originele accu wordt door de laptop niet herkend. Er gebeurt precies hetzelfde als bij de voorgaande 2 nieuwe accu's. Nu vraag ik me af: is mijn accu of mijn laptop defect? Kun je hier iets over zeggen of tips geven wat ik het beste kan doen? Ik denk erover om bij de winkel langs te gaan waar ik de laptop heb gekocht, maar ik ben bang voor hoge kosten.

Gelukkig werkt de laptop nog wel op netstroom, ook zonder accu erin, dus ik kan hem nog wel gebruiken, maar ik mis toch wel een stukje flexibiliteit.

Bedankt voor jullie reactie,
Paul

Han

Ik heb hetzelfde gehad met een oude toshiba. Daar bleek het gedeelte in de laptop defect wat met de accu in verbinding staat. Accu laad wel maar de laptop kan geen gebruik maken van de power erin. Ik zou zo geen test weten waarmee je dat aan kunt tonen maar het scala aan accu's die jij geprobeerd hebt zou dat toch ook aangeven lijkt mij. het doormeten van de accu lijkt me dan ook niet nodig. In mijn geval betrof het een laptop van mijn werk wat het eenvoudiger maakt. Ding werkt niet naar behoren dus kreeg ik een andere.

Misschien kunnen ze in de winkel een prijsopgave doen? Twee jaar is nog niet oud voor een laptop. De garantie mag zijn verstreken maar de levensuur niet. Als consument heb je recht op een gedeeltelijke vergoeding van een reparatrie als het apparaat ver voor de verwachte levensduur een defect vertonen gaat zoals jou laptop nu doet. Ik neem tenminste aan dat je 'm niet hebt laten vallen o.i.d?
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

Han

Nog wat leesvoer: Alles over garantie en de levensduur van een apparaat

De wettelijke levensduur van een laptop = 5 jaar
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

paul76

Hoi Han,

Het is nog wat gekker dan jij omschrijft: met de oorspronkelijke accu erin kan ik wel zien dat er nog ca 53% stroom beschikbaar is. Wanneer ik netstroom loskoppel gaat de laptop echter gelijk uit! De waarde wordt langzaam lager en was ca 3 weken geleden nog 73%. De netstroom laadt de oude accu dus niet meer op.

Met de nieuwe accu's in de laptop, denkt de laptop dat er géén accu is geïnstalleerd. Maar nu werkt de laptop wél een tijdje op het beetje stroom wat aanwezig is in gekochte accu. Echter, als hij leeg is blijft hij leeg want de laptop laadt de accu niet op.

Heel vreemd allemaal dus, maar mijn conclusie was inderdaad hetzelfde, namelijk dat het waarschijnlijk aan de laptop ligt. Ik ga het via de winkel proberen en ik kom erop terug.

Groeten,
Paul

paul76

Hoi Han,

Ik heb contact opgenomen met de winkel waar ik de laptop heb gekocht. Ze denken dat er iets met de laptop mis is en raden me aan om contact op te nemen met Asus om te zien wat eraan kan worden gedaan.

Als ik echter kosten moet gaan maken, zal ik denken aan jouw tips m.b.t. de wettelijke levensduuur.

Kortom: ik mail Asus en laat het weten als ze reageren.

Groeten,
Paul


Han

Succes!!

Ik zat net even te denken dat het heel misschien nog helpt als je de contactpunten van de accu vetvrij maakt. Zal de 1e keer niet zin dat een acciu daardoor niet goed meer functioneert.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

Bugs

Hou er rekening mee dat de winkel je naar Asus kunt sturen wat ze willen, maar jij hebt bij hén die laptop gekocht en zíj zijn aansprakelijk voor als er iets mis gaat, ook na de garantie. Het is een bekend trucje dat een winkel zich achter de fabrikant verschuilt (daar mogen ze uiteraard zelf wel een beroep op doen) maar de fabrikant is tegenover jou niet aansprakelijk, dat is de winkelier. Hou dit even in je achterhoofd. ;)
Groetjes van Bugs

paul76

Bedankt voor deze toevoeging, Bugs! Ik ben op vakantie geweest, daarom heeft mijn reactie even geduurd.

Fabrikant geeft per mail aan dat ik mijn laptop moet opsturen maar zegt niets over wat ze er vervolgens mee gaan doen, hoe lang ik hem kwijt ben en of ik ook moet betalen als reparatie niet lukt. Ik werk momenteel alleen op het lichtnet en op zich werkt dat prima, het zou alleen handig zijn als het ook weer op de accu kan. Dat is we wel wat waard, maar aan dat bedrag zit wel een grens. Daar zegt de fabrikant dus niets over.

Ik kwam inderdaad bij de fabrikant terecht via de winkel waar ik hem heb gekocht. Ik zal als eerst nog eens de winkel benaderen en me dit keer niet zomaar door laten verwijzen!

paul76

Helaas ben ik er sinds het vorige bericht nog niet aan toegekomen om via de winkel te proberen het probleem met mijn laptop/accu op te lossen. Enerzijds is de noodzaak niet zo groot (de laptop werkt prima op netstroom), anderzijds ben ik er niet aan toegekomen door (nog) een vakantie. Ik verwacht er de komende tijd ook niet aan toe te komen vanwege drukte met de verhuizing van mijn vriendin en het samenvoegen van onze huishoudens: ze komt namelijk bij mij wonen.

Wat mij betreft mag dit topic daarom worden afgesloten. Als ik er weer mee bezig ga, en ik heb nog vragen, dan stuur ik wel even een PM.

Groeten,
Paul

Han

Okee paul doen we. PM me maar als je ermee verder wilt.

Hij gaat nu tijdelijk dicht ..... :slotje
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!