Auteur Topic: PC gebruikt iedere keer de harde schijf bij elke move  (gelezen 8922 keer)

Offline Zandman

• PCN Erelid
  • Super Member
  • Geslacht: Vrouw
    • Petra's Receptenpagina
PC gebruikt iedere keer de harde schijf bij elke move
« Gepost op: 11 juni 2002, 16:55:42 »
bericht van wouter

Hoi,

Ik heb een pc in mijn netwerkje (een PII 200mhz met 80 mb intern) die bij elke muisklik die ik in ms explorer zet de harde schijf laat draaien en erg traag is bij het internetten. De verbinding is OK, mijn andere PC's binnen het netwerk hebben dit niet.
De betreffende PC draait op Win98SE. Weet iemand nog een een tip voor me om wat zo te vinken dat het allemaal wat sneller kan? Of kan iemand me even in de juiste richting wijzen, waar moet ik het zoeken?

Alvast bedankt, Wouter.
een dag niet gelachen
is een dag niet geleefd.

Offline Zandman

• PCN Erelid
  • Super Member
    • Petra's Receptenpagina
Re:PC gebruikt iedere keer de harde schijf bij elke move
« Reactie #1 Gepost op: 11 juni 2002, 16:56:21 »
bericht van han

Hi Wouter, welkom op PCN  
Tja dit kan meerdere oorzaken hebben.
1) Heb je onlangs je map \windows\temporary internet files map nog eens geleegd. Als die map erg groot wordt dan kan je rare acties krijgen.
2)Datzelfde geld voor je map \Windows\temp. Staat die heel vol? Je kan alles uit die map verwijderen. Doe dat pas als je alle programma's afgesloten hebt (behalve uiteraard je verkenner). Windows geeft vanzelf een melding op de tijdelijke bestanden die nog in gebruik zijn omdat je die niet kan verwijderen . De rest mag weg.
3)Is de harde schijf niet te vol. Windows98 heeft minstens zo'n 50Mb aan lege schijfruimte nodig om nog knap te kunnen werken.
4) Heb je misschien nog tig bestanden in je prullebak staan?
5) Heb je onlangs nog scandisk en defragmentatie van je harddisk gedaan?

6)Misschien worden en onnodige programma's geladen bij het opstarten van je PC wat ook kan vertragen. Om dat te kunnen beoordelen, moet je hier even je opstartmap posten. Dat doe je zo :
Ga naar start - uitvoeren - typ msinfo32 - klik op oke - klik op het plusje van softwareomgeving - opstartprogramma's.
Selecteer in het menu bewerken "alles selecteren" en dan kopieren.
Plak het resultaat dan even hier op het forum, in dit topic
een dag niet gelachen
is een dag niet geleefd.

Offline Zandman

• PCN Erelid
  • Super Member
    • Petra's Receptenpagina
« Reactie #2 Gepost op: 11 juni 2002, 16:56:39 »
bericht van wouter

Hoi Han,

Ik heb alle prullebakken en temp 's geleegd. Onderstaand de info die ik heb verkregen via MSinfo32

MSMSGS        Register (per gebruiker)        "C:\ Program Files\Messenger\msmsgs.exe" /background
ScanRegistry        Register (per machine)        C:\ WINDOWS\scanregw.exe /autorun
Taakcontrole        Register (per machine)        C:\ WINDOWS\taskmon.exe
SystemTray        Register (per machine)        SysTray.Exe
DownloadAccelerator        Register (per machine)        C:\ PROGRA~1\DAP\DAP.EXE /STARTUP
RAM Idle        Register (per machine)        C:\ Program Files\RAM Idle\RAMIdle.exe
LoadQM        Register (per machine)        loadqm.exe
LoadPowerProfile        Register (per machine)        Rundll32.exe powrprof.dll,LoadCurrentPwrScheme
McAfeeVirusScanService        Register (computerservice)        C:\ Program Files\Network Associates\VirusScan\AVSYNMGR.EXE
LoadPowerProfile        Register (computerservice)        Rundll32.exe powrprof.dll,LoadCurrentPwrScheme
SchedulingAgent        Register (computerservice)        mstask.exe

Kan jij er wijs uit?

Alvast bedankt. Groeten, Wouter.
een dag niet gelachen
is een dag niet geleefd.

Offline Zandman

• PCN Erelid
  • Super Member
    • Petra's Receptenpagina
« Reactie #3 Gepost op: 11 juni 2002, 16:57:32 »
bericht van han

Geen rare dingen daarin, Wouter. Ik ben alleen eens even door gaan spitten op "loadqm.exe".
In dit topic op een ander forum is er een hele discussie geweest over dit bestandje.
Daar staat dat dit de "Microsoft MSN query manager" is. Die start automatisch op bij het starten van windows en "vreet" resources. Het bestand blijkt niet nodig voor de werking van MSN-Messenger, dus is het denk ik slim om te zorgen dat dat proggie niet meer start bij het opstarten van je PC zodat de resources ervan vrij blijven.

Hoe doe je dat:
* Klik op Start - Uitvoeren
* Tik in msconfig en klik op OK
* ga naar het tabblad opstarten
* Haal het vinkje weg voor deze regel : LoadQM  Register (per machine)  loadqm.exe
* Klik op "toepassen" en dan op "ok"
De eerste keer na het opnieuw starten zal je PC middels een venstertje te kennen gegeven dat je systeem configuratie veranderd is. Da's niks om van te schrikken. Zet in dat venstertje een vinkje bij de optie dat je dat venstertje niet meer wilt zien, en klik op OK. Thats all.

Is zie dat je McAfee gebruikt als virusscanner. Heb je je McAfee regelmatig voorzien van nieuwe update bestanden? Met de huidige virusgolf kan je namelijk niet voorzichtig genoeg zijn.
Scan je PC evengoed voor alle zekerheid eventjes bij de online scanservice van housecall, om er zeker van te zijn dat je pjoeter niks "onder de leden" heeft. Een aanwezige trojan of virus kan je systeem namelijk ook behoorlijk vertragen
een dag niet gelachen
is een dag niet geleefd.

Offline Zandman

• PCN Erelid
  • Super Member
    • Petra's Receptenpagina
« Reactie #4 Gepost op: 11 juni 2002, 16:57:57 »
bericht van gert

Vink loadqm gerust uit de werking wordt er niet minder om.
Ook de downloadacellerator kan worden uitgevinkt omdat het geintregeerd is in je browser.
Vink het uit in de opstartmap en tevens in het programma zelf. Klik met rechts op de icoon in de tray en selekteer opties. Haal hier het vinkje weg bij Lanch on startup.

Dap bevat spyware dus niet onnodig mee laten lopen
een dag niet gelachen
is een dag niet geleefd.

Offline Zandman

• PCN Erelid
  • Super Member
    • Petra's Receptenpagina
« Reactie #5 Gepost op: 11 juni 2002, 16:58:20 »
bericht van han

DAP bevat spyware? Dat was toch een foutje van de nieuwste Ad-Aware, Gert?
een dag niet gelachen
is een dag niet geleefd.

Offline Zandman

• PCN Erelid
  • Super Member
    • Petra's Receptenpagina
« Reactie #6 Gepost op: 11 juni 2002, 16:59:24 »
bericht van gert

Lavasoft vindt van wel, maar het blijft een kwestie van smaak

For quite some time, many users have requested that
Ad-aware target
Speedbit's Download accelerator plus due to it's use of data mining in it's free version.

The removal of their overt public disclosure policy from
their site does little to inform the potential user what the implications of it's use are BEFORE they download and install it on their systems.

This led us to begin targeting it for removal. What has become apparent is that this can't be limited to the freeware version only.
So we are removing DAP from the targets list. This will continue to be investigated and an update to our policy may be made in future.

In the interim, we have developed a separate, downloadable removal tool for those who wish to remove DAP from their systems completely.

digital-solutions.co.uk/l...Pclean.zip

This is a free application which enables the user to completely remove ALL traces of either version of their software without any harm to their system. For those who have removed their paid application and wish to continue using it, use
your restore feature in Ad-Aware. This will not cause your system any harm as the backup will restore all the files to their previous state.
een dag niet gelachen
is een dag niet geleefd.

Offline Zandman

• PCN Erelid
  • Super Member
    • Petra's Receptenpagina
« Reactie #7 Gepost op: 11 juni 2002, 17:00:11 »
bericht van han

Ahh nou snap ik het. Het gaat over de freeware versie van DAP. Daar zitten idd reclame-banners in. Niet echt spyware, maar addware duzz  Als de Wouter die dit topic heeft gestart de Wouter is die ik ken (maat van mijn broer Joop), dan heeft hij net als ik de geregistreerde versie draaien.
Dan kan hij DAP voor zover ik weet gewoon laten staan bij de opstartitems..., toch
een dag niet gelachen
is een dag niet geleefd.

Offline Zandman

• PCN Erelid
  • Super Member
    • Petra's Receptenpagina
« Reactie #8 Gepost op: 11 juni 2002, 17:02:46 »
bericht van wouter

Hoi Han,

Ik ben inderdaad die Wouter. Met de loadm uitgeschakelt heb ik helaas nog geen verbetering kunnen constateren. Zal morgen nog even iets doen met de Mcaffee. Loop natuurlijk, ondanks alle hulp die Joop hierin biedt voor deze PC wel achter.

Groeten, Wouter
een dag niet gelachen
is een dag niet geleefd.

Offline Zandman

• PCN Erelid
  • Super Member
    • Petra's Receptenpagina
« Reactie #9 Gepost op: 11 juni 2002, 17:03:14 »
bericht van han

Dan misschien toch een trojan of een virusje Wout?
Is het die Digital3000 desktop waar ik een hele poos geleden nog eens Win98 voor je op gezet heb?

- Hoeveel geheugen zit er in die pjoeter?
- Hoe staat het virtuele geheugen ingesteld.
een dag niet gelachen
is een dag niet geleefd.

Offline Zandman

• PCN Erelid
  • Super Member
    • Petra's Receptenpagina
« Reactie #10 Gepost op: 11 juni 2002, 17:03:36 »
bericht van wouter

Han,

Het is inderdaad die pjoeter. 80mb zit er in en volgens mij is de instelling op de automaat.

Groeten, Wouter.

Ietst virus achtig heb ik al ontdekt. in het autoexec stond een regel: 726.exe waardoor die niet meer wist of die dos moest aanroepen ofzo. Wilde opeens niet meer opstarten. zowel op A als op C had die daarmee een conflict. Heb dat weggedonderd. Nu gaat het wel weer, maar net zo langzaam als daarvoor
een dag niet gelachen
is een dag niet geleefd.

Offline Zandman

• PCN Erelid
  • Super Member
    • Petra's Receptenpagina
« Reactie #11 Gepost op: 11 juni 2002, 17:04:13 »
bericht van han

Raar dat ie zo traag is dan. Was dat niet een Pentium 233er?
Heb je al gescand op virussen bij de online scanservice van housecall?

Ik kan over die 726.exe in je autoexec.bat nog niks vinden op internet, maar weird is die setting in je autoexec idd wel.
een dag niet gelachen
is een dag niet geleefd.