Besturingssystemen > Win98(SE) en WinME (Alléén lezen!)

Microsoft waarschuwt: Windows 9x nog drie maanden houdbaar

(1/1)

Han:
Microsoft waarschuwt: Windows 9x nog drie maanden houdbaar - woe 12 april 2006
bron: www.security.nl
10:57
Gebruikers van Windows 98, Windows 98 Second Edition en Windows Millennium Edition zijn door Microsoft gewaarschuwd dat de ondersteuning van de besturingssystemen over drie maanden eindigt. De publieke en technische ondersteuning loopt op 11 juli af, wat inhoudt dat er geen security updates meer verschijnen, ook niet meer voor klanten die een "extend support" contract hadden afgesloten.

Microsoft stopt met de ondersteuning van de besturingssystemen omdat ze oud zijn, en een security risico voor klanten vormen. De softwaregigant raadt mensen die Windows 98 of ME gebruiken om over te stappen op een nieuwer en veiliger besturingssysteem, zoals Windows XP.

De "online self-help support" voor de 9x serie zal via de Microsoft Support Web website tot 11 juli 2007 beschikbaar blijven.

Microsoft Info:
Windows 98, Windows 98 Second Edition en Windows Millennium Edition ondersteuning eindigt per 11 juli 2006

Han:
Bron: Redactie Tweakers.net

Volgende week gaat stekker uit Windows 98/Me-support - 4 juli 2006
Vanaf 11 juli zal Microsoft geen security-updates meer ontwikkelen en vrijgeven voor Windows 98, Windows 98 Second Edition en Windows Millenium Edition. Ook zal het vanaf die datum niet langer mogelijk zijn tegen betaling ondersteuning te ontvangen op de genoemde OS'en. Oorspronkelijk had Microsoft zich voorgenomen de uitgebreide ondersteuning al op 16 januari 2004 stop te zetten. Om gebruikers meer tijd te geven te upgraden naar een nieuwere versie van Windows, is destijds besloten de extended support te verlengen. Windows 98, 98SE en Me is nog geïnstalleerd op naar schatting 70 miljoen computers. Het grootste deel, rond de 50 miljoen, maakt gebruik van een Windows 98-versie en de overige, rond de 20 miljoen, hebben nog Windows Me in gebruik. Naar verwachting zal tegen het einde van het jaar het marktaandeel van de binnenkort uitgerangeerde Windows-releases 6 procent bedragen, tegen 13 procent aan het einde van 2005.

Het verliezen van de mogelijkheid om security-updates te verkrijgen zal door de verstokte Windows 98-, 98SE- en Me-gebruikers waarschijnlijk niet als een groot probleem ervaren worden, aldus IDC-analist Al Gillen. Volgens hem blijven deze gebruikers hun pc toch wel gebruiken, omdat nieuwigheden hen sowieso niet zo aanspreken. 'The laggards are those users who are going to keep these systems around until [the machines] either catch fire or simply don't turn on one day.' Volgens Johannes Ullrich, chief technology officer bij het SANS Internet Storm Center, hebben gebruikers van Windows 98, 98SE en Me al enige tijd te maken met 'security through obscurity', omdat veel nieuwe malware niet eens goed werkt op deze oude Windows-versies. Ullrich raadt, net als Microsoft, aan om over te stappen op een nieuwere Windows-versie, met name Windows XP. Ook oppert Ullrich de mogelijkheid een Mac aan te schaffen als vervanger van de oude Windows-pc.

Navigatie

[0] Berichtenindex

Naar de volledige versie