Heeft iedere pc een bios batterij

Gestart door marian, 16 oktober 2002, 20:53:35

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

marian

Misschien een domme vraag maar heeft elke pc dat biosbatterijen en hoe kom je daar achter waar zit die dan  :(dit is een serieuze vraag
Eindelijk XP Prof
Groetjes Marian en een poot van Kazan ,

Zandman

Op je moederbord zit een knoopcel battery en dat is je biosbattery
En zover ik weet zit dat op elk moederbord
Dat kun je dus alleen zien als je de systeemkast openmaakt .
een dag niet gelachen
is een dag niet geleefd.

Han

Yep iedere PC heeft een BIOS batterij. Zonder die batterijvoeding zouden de instellingen in het BIOS niet onthouden worden.
Bij hele oude PC's zit die op het moederbord vastgesoldeerd.
Bij de wat nieuwere PC's is het een knoopcel-batterijtje. Je weet wel, net zo iets als de batterij in je horloge, maar dan ongeveer zo groot als een stuiver. Die batterijtjes raken in de loop der tijd leeg en moeten dan vervangen worden.
De nieuwste PC's hebben een oplaadbare BIOS-batterij. Die laad steeds op als je met de PC werkt.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

marian

Daar wacht ik dan nog wel even mee ;D maar die batterij zat er al in natuurlijk toen ik de pc kocht dus al minimaal 2 jaar in heeft zo`n ding een bepaalde levensduur
Eindelijk XP Prof
Groetjes Marian en een poot van Kazan ,

Han

Ja, net als iedere andere batterij is de bios-batterij bij de oudere PC's op een gegeven moment ook leeg.
Dat merk je het eerst doordat het klokje van je PC achter gaat lopen.
De levensduur kan je eigenlijk niet zoveel over zeggen. Dat verschilt behoorlijk, maar het achterlopen van je klokje als je die steeds weer gelijk moet zetten is een goede indicatie dat hij bijna aan vervanging toe is.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!