laptop formatteren

Gestart door Mirella, 02 april 2006, 12:25:22

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Mirella

hallo ,

Ik zou graag mijn laptop willen formatteren , heb windows Xp erop staan .
heb wel geen cd-rom van windows XP , wel recovery's ....
Hoe moet ik eraan beginnen ?????
groetjes Mirella

Han

Dat ligt er een beetje aan wat je wilt doen.

Heb je al backups van wat je wilt bewaren (documenten, mail, favorieten, foto's etc.) dan kun je de recovery-cd's zonder probleemgebruiken. De meeste recovery-cd's zijn zo gemaakt dat ze ALLES wissen wat er aanwezig is op de laptop en dan daarna een volledig nieuwe installatie doen. Na installatie ziet de laptop er dan net zo uit als toen je 'm voor de eerste keer aanzette. Er zijn ook recovery-cd's die alleen de C-partitie en daarmee Windows opnieuw installeren en alle ander partities ongemoeid laten. Welk soort recovery-cd's jij hebt kun je terugvinden in de papieren die bij je laptop geleverd werden.

Maak in ieder geval backups op cd-r of zo, voordat je iets onderneemt met die herstel-cd's
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

Mirella

ik heb de laptop tweedehands gekocht , er staan dus geen dingen van mij op , enkel programma's en dergelijke van de persoon waarvan ik de laptop gekocht heb , een back-up hoeft daarom niet , ik zou er gewoon alles vanaf willen ...
als ik de recovery-cd gebruik , begint ie dadelijk vanalles te installeren , maar niets te wissen of te formatteren .  :-\

( ik heb geen papieren bij mijn laptop gekregen , enkel recovery-cd's )
groetjes Mirella

Bugs

Heb je die recovery al de hele procedure af laten maken, Mirella?
Normaal geschreven wordt bij een recovery de vorige installatie overschreven, en en moet je ergens tijdens de procedure je naam invullen.
Groetjes van Bugs

Josette

Hoi Bugs,
Mirella is werken vandaag. ;)
Dus kan even duren.
Josette
Wie geen fouten maakt, maakt gewoonlijk niets! Groetjes van Josette

Han

Welk merk laptop is het Mirella? Je kunt natuurlijk even de helpdesk van die tent bellen.
Zij kunnen je misschien de procedure van de recovery doorgeven of naar je toesturen. Zoals ik al schreef verschilt die recovery-procedure soms.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

Mirella

ik heb een HP ZT3000 .
Bugs , ik heb die recovery niet tot het eind laten lopen , omdat ie enkel maar vanalles installeerde  :-\ , gaat ie op 't eind dan formatteren of zo ?
maar ik heb geen cd-rom van windows XP , dus een volledige format kan ik dan niet doen he ?

Er werd mij ook al gezegd dat ik het programma "powerquest drive image"  kan gebruiken , die zou alles weggooien , behalve mijn windows ...??? Dat programma staat ook om mijn laptop , maar hij kan niet openen , hij kan een file niet vinden ... :(

Ja , kan ik wel doen Han .....
groetjes Mirella

Bugs

Als je de volledige recovery cd's hebt die bij de computer horen dan is als het goed is Windows daar "ingebakken".

Formatteren doet hij als hij bezig is.

Ik heb ooit een Packard Bell (jeugdzonde ;)) gehad, en die had ook recovery cd's. Je deed disc 1 er in, en als hij daarmee klaar was vroeg hij om disc 2. Als hij klaar was met installeren had je een pc zoals hij bij nieuw uit de doos kwam. Verse Windows, en alles wat er eerder op stond was weg.
Groetjes van Bugs

Mirella

ja , wij hadden vroeger ook een vaste pc waar er 3 recovery-cd's bijzaten , werkte ook hoe jij zegt , was ook heel makkelijk ...was ook van pachard bell trouwens  ;)

maar bij deze laptop zitten maar 2 cd's , en je hebt alleen maar de eerste nodig , zei de eigenaar van de lapt.
dat vind ik al eigenaardig , ik weet dus ook niet of het wel de "echte originele" cd's zijn ...

weet je , ik heb toch maar alle programma's en dergelijke verwijderd via software , nu is de meeste rotzooi eraf , allez ... hier en daar staan er toch nog bestandjes en dergelijke die ik niet durf verwijderen . :-[
Tot nu toe werkt alles nog prima , dus ik denk dat ik ga afwachten en het zo maar ga laten ... :-\

ik durf die cd niet gebruiken , ben echt bang dat dan mijn windows xp ook foetsie is  :-[ , dan heb ik pas problemen  ...

groetjes Mirella

Bugs

OK Mirella, zal ik dit onderwerp afsluiten of kijk je het nog even aan?
Zelfs als het afgesloten is, kun je een van de teamleden altijd even een mail sturen om te vragen of het onderwerp weer open mag als je er op terug wilt komen met een nieuwe vraag.
Groetjes van Bugs

Mirella

Ja hoor , je mag dit ondererp afsluiten
Bedankt voor jullie antwoorden  :) :goed
groetjes Mirella

Bugs

Even de sleutels zoeken...... ja, gevonden!  :slotje
Groetjes van Bugs