nog geen 256 kleuren en geen geluid

Gestart door Format Arie, 14 november 2005, 16:31:21

Vorige topic - Volgende topic

Format Arie

Heb hier voor me een oud bakkie van 450 Mhz van een meisje dat geen geld heeft voor een andere, en deels afhankelijk hiervan is. (Handicap/thuisblijven)
Haar computertje was compleet vastgelopen, en starte zelfs niet meer op. Heb de harddisk (maar 5Gb) geformateerd en windows SE er op geinstalleerd. Ging goed, en werkt allemaal perfect. Echter, wat ze nodig heeft is natuurlijk de Windows updates, een virusscanner en haar Home verbinding die ze nodig heeft voor kontakt met anderen. Alleen, hij verdomd om Home te installeren, want daar vraagt hij minimaal (wat was het?) 250.000 kleuren. En juist dat krijg ik niet voor elkaar. Heb dit topic onder windows gezet, omdat bleek dat er geen losse videokaart in zit, en dus niet bij hardware hoort. Wilde een oude van mij er in zetten, maar bleek dat er ook geen slot voor in computer zit. Heb gekeken via eigenschappen/ instellingen, maar krijg daar de resolutie en kleurkwaliteit niet omhoog. Weet iemand raad? Oja, Home heeft er wel opgezeten.

Han

Ik heb deze vraag toch naar hardware verplaatst omdat het wel degelijk een hardwarevraag is.

Je moet drivers installeren voor de onboard videokaart. Weet je niet welke onboard kaart erin zit, check dat dan even met Everest Home of vraag haar om de CD's die bij de PC hoorden.

Het is echt een oud bakkie als er geen AGP-slot inzit. Op computerbeurzen kan je nog PCI-videokaarten aanschaffen, mocht het niet lukken met de driver. Vergis je niet. Er zijn nu ook PCI-2 kaarten. Die kan je niet kwijt in die PC.

Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

Format Arie

Wou dat die Everest niet zo veel gegevens gaf.
Han, weet jij of ik dan de video adapter moet hebben of iets anders?
ik vind daar namelijk wel de SIS 86C306 Video Adapter.

Han

Yep dat is 'm. Ik ga even zoeken of ik een Win98SE driver kan vinden.

Er is hoop want er zijn nog veel links waar ik nog niet heb gekeken.

Heeft die dame de driver-cd niet meer?

Format Arie

Nee, die heeft niks.Ze heeft die bak kaal gehad.
Ik vond trouwens wel deze : univgadriver3_370  op http://www.sis.com/download/download_step2.php?id=155909&agree=1&country=Netherlands&Image7911.x=51&Image7911.y=10
Zou ik die niet kunnen gebruiken?

Han

Die pagina wil niet bij mij openen.

Kijk hier even, dit is 'm. Je moet wel registreren voordat je kunt downloaden maar dat registreren is daar gratis. Lukt het downen niet zeg dat dan even. Dan up ik 'm ff bij yousendit voor je.

Format Arie

Wat een verschrikkelijke pagina. Je blijft gegevens verstrekken, anders kom je niet verder.
Maar ik denk dat ik de juiste driver heb. Ga later pas verder, want eerst een biertje in de stad. laatste vakantiedag.
Tot zover bedankt. Zet morgen hier wel neer of het gelukt is. :goed

Format Arie

Toch maar doorgegaan, en......het is gelukt.
Helaas lukt hetzelfde niet met geluid. Driver voor ESS technology ES 1969 Solo 1 Audio Drive binnengehaald en geinstalleerd. Alleen vraagt hij dan om cd Windows 98 se, en vindt daar div. bestanden niet, en kan ik alleen op overslaan drukken. Nu echt pauze.

Han

Mooi, dan kan je in ieder geval haar internet al installeren.

Wat betreft de geluidskaart : Heb je gekeken of die bestanden waarom gevraagd wordt echt niet op de cd staan?
Is het soms een oude compaq pressario? Deze geluidskaart is veel gebruikt in laptops... (kijk hier)

Check een van deze twee eens :
- ESS Technologies Solo 1 voor Win95 en hoger
- ESS Technologies 1992/1990 driver

Format Arie

Die zijn het dus niet. 'T is een IBM met Aptiva mainboard
Hij geeft bij opstarten aan: nieuwe hardware gevonden, ESS Solo-1 PCI Audio Drive (WDM), en als ik de windows cd rom erin doe wat hij vraagt ,kan hij de volgende bestanden niet vinden: C:\Windows\Catroot  en  C:\Windows\options\cabs

Format Arie

Probleem is opgelost. "per ongeluk" een passende driver geinstalleerd , en hebben nu ook geluid.(gewoon paar geprobeerd die kans maakten.)
Internetverbinding en updates doe ik wel bij haar, want mijn usb modem werkt niet op die van haar, en ze heeft zelf de goede kabel.
Zij gelukkig, ik blij, en het topic mag nu echt worden afgesloten.  :goed

Han

Tof dat het allemaal gelukt is  :)

PS) Drivers even op een cd-r fikken hé  ;)