Installatie Videokaart + DVD Speler

Gestart door Patrick M, 18 december 2004, 14:26:30

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Patrick M

Ik installeerde mijn nieuwe en compleet lege laptop met het besturingssysteem win 2000. Na de installatie bleek dat ik als schermresolutie enkel 16 kleuren en 800x600 kon selecteren. Ik heb geen CD met drivers van mijn videokaart. Op welke manier kan ik mijn schermresolutie toch veranderen naar een hogere resolutie en kleuren? Ik werk met een SONY VAIO PCG-F707.
Weet er iemand trouwens ook hoe ik de DVD-driver kan installeren (en waar ik die kan gaan zoeken) zodat ik de DVD-speler kan activeren? Ik werk met het type TORISAN DVD-ROM DRD-U824.

Alvast bedankt voor de hulp

Han

Hoi Patrick, welkom op PCN.  :)

Ik heb je bericht even verplaatst omdat je vraag hier meer thuishoort. Verder was je topictitel "installatie Win2000"
Daar gaat je vraag niet over dus de topictitel is ook wat veranderd  ;)

Je zult toch de juiste driver van je videokaart moeten installeren wil Win2000 op een hogere resolutie ingesteld kunnen worden.
De drivers kun je downloaden op de site van vaio-link. Ik ben met het zoeken daarna tot hier gekomen. Op die site moet je de productcode en het serienummer van jou laptop ingeven. Daarna kom je terecht op de site met drivers die specifiek voor jouw type laptop aanwezig zijn. Zoek daar naar de driver voor je videokaart.

Wat je DVD-speler betreft hebben we meer info nodig. Normaal wordt een DVD speler direct als zodanig herkend.
Is het een externe DVDspeler?  Via google is ook wel het een en ander te vinden over deze DVD speler. lees dat even door.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

Patrick M

Hello

Bedankt al voor het opzoekwerk, de nuttige tips en het verplaatsen en hernoemen van mijn item. Sorry voor al de overlast die ik daarmee bezorgde.
Het installeren van de videokaart is inmiddels gelukt! Dat probleem is dus ondertussen opgelost! Nog maar eens bedankt voor de tips!

Wat de driver voor mijn DVD-Rom betreft: het gaat hier om een Torisan DVD-Rom (type: DRD-U824). De driver die ik zoek zou geïnstalleerd moeten worden voor OS Win 2000 Prof. Enig opzoekwerk via Internet (en het volgen van de voorgestelde links op dit forum) leerde me dat dit een vrijwel hopeloze zaak is ... :'(
Ik hoop alleszins dat dit niet het geval is.


Han

Geen probleem hoor. Het juist plaatsen van een vraag geeft soms een probleempje. Kijk goed naar de onderschriften van de topictitels en dan kom je er meestal wel uit. Gaat het toch mis dan verkassen we het wel even hoor.  ;)

Bugs en ik hebben net vrij intensief zitten zoeken naar de Win2000 driver van je DVD speler maar we vinden echt alleen maar een win9x driver en berichten van veel mensen die ook op zoek zijn naar die Win2000 driver. Daar schiet je dus niks mee op.  :kweetniet

In het eerste bericht van dit topic schrijf je dat de betreffende laptop nieuw is. Misschien heeft de winkelier dan een oplossing. Op een nieuwe laptop moet je zonder probleem de hedendaagse besturingssoftware kunnen zetten zoals WinXP / Win2000. Als de hardware daar niet aan voldoet, dan vind ik dat voor een nieuwe laptop een kwalijke zaak en niet acceptabel.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

Patrick M

Heb de laptop gekocht via e-bay (nieuwe laptop, geen hedendaagse: Pentium III, 600 Mhz processor).
Voor de zaken die ik ermee wil doen volstaat dit type en gezien de lage kostprijs kocht ik hem.
Ik vermoed dat met de installatie van win98 het probleem inderdaad is opgelost.
Helaas moet om velerlei reden, het OS win 2000 zijn (laptop moet bv. geïntegreerd worden in bedrijfsnetwerk om probleemloos te kunnen communiceren met andere computers, laptops en diverse andere hardware en randapparatuur uit het intranet).
Uiteraard kon de verkoper via e-bay niet weten dat ik win 2000 zou geïnstalleerd hebben. Ik vind wel dat meer info omtrent de (eventuele) beperktheden op zijn plaats was. Ook is geen enkele software meegeleverd, wat ik raar vind bij de aankoop van een nieuw toestel.
Het is dus zoeken tot er iets gevonden is.

Bedankt al voor het meezoeken. Als ik ooit ergens de driver vind, dan laat ik het jullie zeker weten!

Han

De verkoper heeft duidelijk vermeld wat voor processor erin zit. Daar hoor je dan uit af te kunnen leiden hoe oud hij ongeveer is. Een laptop met die specificaties is van ongeveer 1998 en misschien ietsje jonger. Dan is het niet zo gek dat de er voor DVD speler geen Win2000-driver beschikbaar is omdat dat besturingssysteem nog niet bestond. Ik denk dat je vlotter af bent door een usb-dvd speler aan te schaffen. Als de handleiding klopt dan heb je wel 2 usb-poortjes?

Ik ben nog verder gaan snuffelen en ben twee handleidingen in PDF tegengekomen voor jou laptop :
- Userguide en Software Manual.
Daaruit blijkt ook dat jouw laptop alleen geschikt is voor Win98.
Zijn opvolger, de SONY VAIO PCG-F709K is wel geschikt voor Win2000



Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

Patrick M

Hoi Han

Ongelooflijk bedankt al voor alle energie die je in mijn vraag hebt gestopt!
Ik kijk even de kostprijs van zo'n USB-DVDspeler na en zal die er waarschijnlijk bij aanschaffen. Tenzij: zou ik mijn huidige ingebouwde DVDspeler niet kunnen weghalen en vervangen door een ander type dat in mijn laptop kan worden ingebouwd? Is zoiets kostelijk? Wat voor type schaf ik best aan zodat het dit keer wel feilloos draait onder win 2000?

Han

Een nieuwe interne DVD-speler is waarschijnlijk veel duurder dan een losse DVD-Speler op USB omdat laptoponderdelen nu eenmaal prijzig zijn. Hoe prijzig, dat moet je even informeren bij diverse computerwinkels bij je in de buurt. Prijzen varieren erg, dus informeer bij meerdere winkels. Qua merk/type zou ik het zo snel niet weten. Alle huidige DVD-spelers werken voor zover ik weet vanaf Win98(SE) of hoger.
Verwacht van die losse usb-DVD-speler ook geen wonderen hoor.
De USB-poorten op jou laptop zijn usb1.1 poorten. Da's qua data-overdracht niet zo heel snel. Qua performance ben je met een interne DVD speler denk ik beter af.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!