Windows 7; schone installatie

Gestart door john, 11 juli 2016, 08:29:43

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

john

In het weekend WIN 7 opnieuw geïnstalleerd op mijn notebook omdat zowel systeemherstel en windows update waren gecrashed (vraag me niet hoe dat is gekomen). Ook verscheen een melding dat het CAB archief was beschadigd (fout 42127).
Het leek me gewoon handiger en minder tijdrovend voor een schone installatie te kiezen dan al die problemen proberen afzonderlijk op te lossen.
Lijkt wel of ik van de regen in de drup ben beland. Windows update doet het nog steeds niet. Dit getracht op te lossen met een 2-tal Microsoft fix.
MicrosoftEasyFix50202 en WindowsUpdateDiagnostic.
Maar beide fix leidde niet tot het gewenste resultaat.
Tot overmaat van ramp is nu ook mijn CPU constant tenminste 25% te hoog door svchost.exe
What to do, is dit op te lossen of beter nog maar een keer opnieuw Windows installeren.
Ik hoor het graag.

Han

Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

john

Perfect Han. Precies wat ik nodig had. Was even puzzelen welke update precies maar de melding <Update geldt niet voor deze pc> was daarbij zeer handig.
Inmiddels zijn ca. 228 updates geïnstalleerd. Moet nog even bij de optionele kijken welke ik daarvan zal installeren.
Mijn cpu schommelt weer tussen de 0 en 4% als er geen bewerkingen of anderszins plaatsvinden.
Uiteindelijk alle moeite beloont niet in het laatst dankzij jouw als altijd fantastische hulp.

john

Mijn laatste bericht blijkt toch een wat voorbarige conclusie te zijn geweest.
Ik constateer twee dingen. Svchost.exe is weer prominent aanwezig met 25% cpu gebruik.
Als ik kies voor updates downloaden gebeurt er weer niks, althans als na een uur het downloaden nog niet is gestart, lijkt me langer wachten zinloos.
Om dat svchost probleem op te lossen, zit ik me af te vragen of het maken van een prtscrn in taakbeheer wat alle services weergeeft waar svchost mee bezig is en waarvan er wellicht een of meerdere services de boosdoener(s) is/zijn van dat cpu gebruik.
Zelf heb ik die kennis niet, maar misschien kan je aan de hand daarvan dat zo uit je mouw schudden.
Ik hoor het graag van je.

Han

Nee, die printscreen heeft geen zin. Ik kan daar ook niets mee. Hetzelfde probleem heb ik ervaren met mijn Win7 laptopje.
Héél veel mensen ervaren het windows update probleem. Google maar eens op Windows 7 Windows update.
Ik ben opnieuw begonnen met installeren maar dat helpt niet. Het lijkt bijna wel zo bedoeld door microsoft.
Laat je PC gewoon staan om updates te gaan doen. Op den duur (na uurtje schijnbaar geen activiteit) als je het zat wordt dan reboot je hem.
Bij mij bleek er dan toch van alles binnengekomen te zijn. Hij ging dan bij het afsluiten van alles installeren. Dan na de reboot weer verder.
Uiteindelijk geeft ie aan dat alles geïnstalleerd is.

Je zat goed! De hoge load van svchost wordt veroorzaakt door de automatische windows update service. Er is een update die dat gaat verhelpen maar ik weet niet meer welke.
Temp fix is het tijdelijk uitschakelen van de automatische windows update totdat alle updates binnen zijn. Zie hier: https://www.youtube.com/watch?v=1rp8vDD6ioM
Je moet je updates dan handmatig starten. Sommige Win7 PC's hebben er last van, andere niet.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

john

Voorheen heb ik met dit notebook (aanschaf in 2013) nooit problemen gehad met Windows update en hoog cpu gebruik door svchost.exe
Je zou haast mogen veronderstellen dat er sprake is van een complot theorie c.q. boze opzet bij Microsoft om op deze manier bij WIN7 gebruikers WIN10 door de strot te duwen.
Ik ga je raad opvolgen v.w.b. Windows update uitschakelen en het handmatig doen.
Zal ook die YouTube video gaan bekijken.
Laat je nog weten of het resultaat heeft.
In ieder geval weer hartstikke bedankt voor de aanvullende info om de problemen op te lossen.

john

Wat een gedoe allemaal met Windows 7, zeker als je leest op Security.nl
Als de service Windows Update is uitgeschakeld is het cpu gebruik 0% of 1%.
Ik heb nog een update, Windows6.1-KB3050265-x64, via de website van Microsoft gedownload en geïnstalleerd.
De service Windows Update op handmatig moeten zetten overigens anders kreeg ik een foutmelding dat de update niet kon worden geïnstalleerd.
Daarna nog eens laten zoeken of er updates beschikbaar waren, maar dat bleek niet het geval te zijn.
Al met al, omdat Windows Update weer wordt uitgevoerd staat mijn cpu weer op tenminste 25% door svchost.exe
Het is dus het een of het ander.
Mogelijk dat MS na 29 juli als de gratis upgrade naar WIN10 is beëindigd updaten op WIN7 weer wat vlotter zal gaan, al is dat misschien "wishful thinking".

Han

Vergeet niet dat windows 7 inmiddels een ondergeschoven kindje van Microsoft is. Voor Microsoft is het besturingssysteem al bijna een gepasseerd station.
De basisondersteuning eindigde alweer op 13-01-15. Updates zullen er zijn tot 14-01-20.

Zie: - https://support.microsoft.com/en-us/help/13853/windows-lifecycle-fact-sheet
        - http://pc-en-internet.infonu.nl/onderhoud/148835-levenscyclus-windows-producten-en-windows-ondersteuning.html
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

john

Handige link v.w.b. ondersteuning. Me overigens in April 2013 bij aanschaf van het notebook niet gerealiseerd dat basisondersteuning van WIN7 al zo dichtbij was. Gedane zaken nemen geen keer.
Wat me gisteren met het notebook opviel dat plotsklaps de melding verscheen, Windows voorbereiden op configuratie, schakel de computer niet uit.
Dus dat ook niet gedaan. Uuuuuuuuuuuuuren later melding Windows wordt geconfigureerd. Dat maar niet afgewacht hoe lang dat weer zal duren. Vanochtend was het in ieder geval over. Maar wat ik niet snapt, Windows Update heb ik uitgeschakeld, wat heeft ie dan in vredesnaam staan configureren....?
Ook zoiets vreemds, Windows Update zojuist van uitgeschakeld naar handmatig gezet. Laat ik dan naar updates zoeken, zegt ie Windows is up to date er zijn geen updates beschikbaar.
Op dat Security.nl staan wel tig fix en workarounds om het probleem met WIN7 op te lossen alleen zijn "alle geleerden" het niet met elkaar eens wat nu de echte en enige goede methode is. Ik heb geen zin al die opties te gaan toepassen met zoiets van w8 & C.
Een handige tip vond ik wel Belarc (een oude bekende van me, stond ooit op mijn WIN XP desktop) te installeren.
Wat doet dat o.a. het geeft een overzicht van beschikbare updates die nog niet zijn geïnstalleerd.
Resultaat 13 updates, waarvan 3 met status critical en overigen important die niet op notebook aanwezig zijn.
Getracht een voor een te downloaden vanaf de website van Microsoft maar dan krijg ik de melding dat ik eerst een andere update moet installeren alvorens de gewenste update. En ja die eerder vereiste update wil dus niet lukken.
Met andere woorden, zo dreigt het wel een vicieuze cirkel te worden.

Han

Hij heeft waarschijnlijk de data verwerkt die hij op de achtergrond al binnengehaald had voordat je automatische update uitzette.
Laat hem dat gewoon doen. Uiteindelijk is ie er klaar mee. Dat lukte bij mijn oude laptoppie ook.

Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

john

Inmiddels 2 weken verder maar ben nog geen update wijzer geworden. Komt gewoon niks binnen. Vervelende is natuurlijk dat ik in feite met een OS werk op het notebook die 13 min of meer belangrijke updates mist. Al gebruik ik het notebook niet veel een up to date OS is niettemin toch wel handig.
Ik kijk het nog 2 weken aan en dan maar weer opnieuw installeren en afwachten of het dan wel zal lukken.
Weet je in ieder geval hoe de zaak er voor staat.

Han

Opnieuw installeren heeft geen zin. Je zal tegen exact hetzelfde probleem aanlopen wat je alleen kunt behandelen zoals je nu al gedaan hebt..
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

abbs

Hallo,

Download WSUS Offline Update: Klik op version 10.7.2 (in het blauwe kader rechts)
Plaats ze op een CD of USB stick en kijk of ze dan worden geïnstalleerd. (controleer dat na de hand via Windows Update)
Hier heb ik ook nog twee handleidingen;
http://computertotaal.nl/apps-software/ ... 6-51-20880
http://www.pc-helpforum.be/topic/23902- ... t-bewaren/

john

Wilde het afgelopen weekend ermee aan de slag maar vooralsnog wil het niet lukken. Dus doe ik blijkbaar iets fout.
Ik zal hierna in vogelvlucht aangeven wat ik heb gedaan zodat wellicht de fout kan worden gevonden.
WSUS offline10.7.3 (inmiddels) gedownload.
Als ik dan de bestand map wsusoffline open en vervolgens de sub map UpdateGenerator, verschijnt het scherm Generator, ziet er iets anders uit als in de handleiding van computertotaal. In het tabblad Windows, x86 Global (multilingual languages) aan gevinkt en aangegeven naar USB. Vervolgens op Start.
Dan duurt het een tijd en zie ik dat ie de updates aan het downloaden is. Als dit is afgelopen, bemerk ik dat op de USB stick niks staat.
Open ik de map client, zie ik dat die een inhoud heeft van 1,35Gb terwijl ie voorheen leeg was.
Dus staan alle updates dus daar. Waarom niet op de USB.....??
Klik ik in de map client op UpdateInstaller, verschijnt het venster Installer met het tabblad Update. Het enige wat ik hier kan aanklikken is onder Control, verify installation packages en vervolgens op start.
Dan verschijnt een nieuw venster. Indien noodzakelijk kan ik de volledige tekst in dit scherm vermelden maar de slot regel luidt: Error: medium neither supports your Window nor your Office version.
Ik hoop dat e.e.a. tot een oplossing kan worden gebracht.

Han

Ik ken dat hele programma niet John. Misschien kan abbs je ermee helpen. Ik heb 'm even gewaarschuwd en gevraagd of hij hier meer wil kijken.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

abbs


Als je WSUS Offline 10.7.3 heb gedownload en daarna heb uitgepakt open je de map wsusoffline http://download.wsusoffline.net/
Dubbelklik op UpdateGenerator.exe om WSUS Offline Update te starten, waarna volgend venster verschijnt.



Kijk of je systeem een 32bits of 64bits is waar je de updates voor nodig heb.
1. = 32bits
2. = 64bits

Vink bij de "Options" aan wat je allemal wilt downloaden.

3. Vink aan "USB medium"
4. Met deze knop navigeer je met de verkenner naar de gewenste USB stick.(zorg dat je die heb aangesloten)

Klik hierna op start en wacht tot hij klaar is.
We pluggen de aangemaakte USB-stick in de computer die geupdate moet worden, en openen de USB-stick.
Dubbelklik op UpdateInstaller om WSUS Offline Update vanaf USB stick te starten en doorloop de stappen.
De gehele handleiding staat hier: http://www.pc-helpforum.be/topic/23913-hoe-kan-ik-windows-updates-bewaren-en-later-installeren/

john

Bedankt voor de heldere uitleg. Ik zie al waar ik de fout ben in gegaan, had 1 aangevinkt i.p.v. 2. De vermelding Windows Server 2012 (w62-x64). Dat x64 zette me op het verkeerde been zo gezegd.
Ga het opnieuw doen en laat je daarna het resultaat weten.

abbs

Citaat van: john op 07 september 2016, 14:14:09
Bedankt voor de heldere uitleg. Ik zie al waar ik de fout ben in gegaan, had 1 aangevinkt i.p.v. 2. De vermelding Windows Server 2012 (w62-x64). Dat x64 zette me op het verkeerde been zo gezegd.
Ga het opnieuw doen en laat je daarna het resultaat weten.

Dat is mooi, ik wacht het af  :goed

john

Dus opnieuw gedaan. De manier waarop zal ik toelichten. Downloads stonden deze keer wel op USB en ook het kruisje <2> juist. Toen ik echter vanaf de USB stick de updates wilde laten installeren, kreeg ik prompt weer dezelfde foutmelding;  medium neither supports your Window nor your Office version.
Ik ga naar Windows update staat er, geen updates beschikbaar. Had zoiets van bekijk het ff. Zet de notebook en.......begint ie 37 updates te installeren. Toen dat was beëindigd, schakelde de notebook zichzelf uit. Zet notebook weer aan en verschijnt op het scherm Update bewerking te beginnen met nr. 1 van 24601 toepassen. Ergens halverwege stopt dat en start Windows op. Ga naar Windows update en zie dat er nu 8 optionele updates beschikbaar zijn. Een voor Skype, een voor Nvidia, graphic adapter  en dus nog 6 voor WIN 7. Ik ga met Meer Informatie kijken of die echt nodig zijn.
Dan mis ik toch nog, volgens Belarc Advisor tenminste een 5-tal updates:
Hotfixes from Microsoft Update (agent version 7.6.7601.19161) install automatically.
Last install: 8-9-2016 3:14:03, download: 8-9-2016 1:03:28, check: 11-7-2016 21:48:06.

These security updates apply to this computer but are not currently installed (using Advisor definitions version 2016.9.1.2), according to the 08/09/2016 Microsoft Security Bulletin Summary and bulletins from other vendors. Note: Security benchmarks require that Critical and Important severity security updates must be installed.

Hotfix Id    Severity    Description (click to see security bulletin)
EOL-Adobe   End of Life       Adobe  Flash Player 10.1.85.3 ActiveX 32-bit is vulnerable and no security updates are provided by the vendor
Q3167679   Important       Microsoft security update (KB3167679)
Q3175443   Critical       Microsoft security update (KB3175443)
Q3177725   Important       Microsoft security update (KB3177725)
Q3178034   Critical       Microsoft security update (KB3178034)

Ik ga trachten of ik de bovengenoemde updates van de Microsoft site kan downloaden.

Mocht je nog een bepaalde suggestie hebben, houd ik me van harte aanbevolen.

abbs

Hallo,

Kijk of je via  Windows update de rest kan binnen halen.