Serieel compoort probleem

Gestart door Umiak, 22 november 2006, 11:28:38

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Umiak

Wie kan me helpen bij de volgende foutmelding van Com5 :

This device cannot find enough free space resources that it can use. (Code 12).
If you want to use this device you will need to disable one of the other devices on this system.

Hoe kan ik zien wat op deze poort aangesloten is?

Heb een navigatieprogramma voor watersport (niet voor de auto) op de laptop en zou graag weten of deze op de juiste poort staat.

Volgens de device manager heb ik 2 poorten : com1 en com5.
Waar is 2,3 en 4?

Hopelijk kan iemand me helpen.
_________________
Bij voorbaat dank en vriendelijke groeten,

Fabienne

Han

Je hebt waarschijnlijk maar 1 com-poort op je PC (Com1). De software van dat watersportprogramma wil er een softwarematige poort bijzetten. Omdat er PC's zijn met meerdere com-poorten maakt het programma er voor alle zekerheid een aan met nummer 5 zodat hij bijna nooit andere compoorten in de weg zal zitten. Dat is de reden waarom Com 2,3 en 4 missen. Die heb je gewoon niet.

WinXP regelt normaliter op de achtergrond zelf de toewijzing van IRQ's en adressen voor de compoorten. De juiste adressering is noodzakelijk om de compoort te laten werken. Zelf rommelen aan de adressering van de compoort is niet aan te bevelen omdat alle hardware IRQ's en adressen gebruiken en je bij zelf instellen de hele boel overhoop kan gooien. Het kan dan zomaar ineens zijn dat er iets niet meer werkt. Bij een reboot zet WinXP de boel toch weer zoals het het voordeligste is, mits je niet téveel hebt zitten veranderen in de instellingen. Je vind de instelling voor IRQ en adressering terug op de eigenschappen voor de com-poort in apparaatbeheer.

- Euhh, hoe oud is dat watersport-programma, en is het wel een volledige versie?
- Wat zegt de FAQ van dat programma?
- Staat er informatie op hun site?
- Hoe zit het met supporty voor dat programma?

Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

Umiak

Hallo Han,

Had daar nog niet aan gedacht.

Maar hoe kan ik er nu achter komen wat com5 is? Staat toch duidelijk in de devicemanager. Alleen staat er een ? op en com1 werkt goed .
Programma is Raytech 3.0 geupdate naar 4.1 en is een volledige versie. (kost trouwens kapitalen).
De FAQ is niet duidelijk.
Die andere vraag heb je me ook beantwoordt over hyperterminal, ik denk dat ik de eerste versie heb van XP home want ik kijg andere pop-ups .
Ik hoor nog van je. bvd.

Han

Als je nog steeds de eerste versie van XP-Home draait dan zou ik als ik jou was eerst maar eens updaten naar SP2. Veel problemen wat betreft detectie van hardware zijn daarmee opgelost.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

Umiak

Ja, dat dacht ik ook. De computer is nog nooit op internet geweest daar de man van wie hem gekocht heb bang was om virussen in het navigatieprogramma.

Nu heb ik die compoort5 verwijderd en nu blijft er nog net Compoort1.

Het vreemde is wanneer ik het programma open en laat zoeken naar instrumenten dan vind deze com1 en com3  ??

Tot later?


Han

Haal Raytech er weer af. Dan eerst XP updaten naar SP2. Dan Raytech weer installeren. Detecteert Raytech dan weer geen aangemaakte compoort neem dan contact op met de maker van de software via customer support.. Daar even een accountje aanmaken.


Edit Bugs: Het is inmiddels 13 december 2006.
Ik neem aan dat het probleem waarvoor dit topic geopend werd is opgelost.
Dit topic gaat dicht. Op verzoek van de topicstarter kan het door een teamlid weer geopend worden.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!