back up windows xp prof

Gestart door hopeless, 16 april 2008, 14:41:26

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

hopeless

hallo allemaal  :)

tis al weer een hele poos geleden, dat ik hier was,
goed nieuws dus, geen problemen meer gehad.
nu dus wel, en flinke ook,...
nu heb ik een paar vragen maar weet niet of ik HIER wel goed zit, zo niet dan hoor ik het graag (en alvast sorry  ;) )

ik heb problemen met mijn 2de harde schijf (in 4 partities )gekregen. die waren op een gegeven moment helemaal verdwenen en was ik heel veel enorm belangrijke ínfo kwijt, ik zeg WAS, omdat ik dit Gelukkig heb kunnen terugvinden via een gedownload programma,

ik heb nu uit voorzorg een externe harde schijf gekocht en daar alvast het allerbelangrijkste  naar toegekopieerd, opdat dit mij niet nog eens overkomt,....

maar nu doet mn pc nog steeds vreemd, (misschien omdat 1ste schijf vol raakt) en nu zou ik dus MIJN HELE PC willen back uppen, naar mn externe harde schijf a 500 gb,..

dan mijn pc willen schoonmaken en windows opnieuw instaleren, daarna mijn back up weer terugzetten,..

opdat die weer oke is, en ik dan aan de slag kan met het weggooien van ongebruikte dingen, mocht er iets fout gaan, dat ik kan terugvallen op mijn externe harde schijf en alles evt weer in deze staat kan terugzetten,.....


is dit mogelijk? en zo ja , hoe?

want alles met de hand kopieeren , lijkt mij een onmogelijke taak,....

ik dacht zelf (geen echte kenner) : hele pc kopieren naar externe schijf, dan mijn harde schijf afsluiten ,.. dan alles op mn pc weggooien, dan formateren of instaleren,... en dan van harde schijf alles terugzetten,..


kan dit, of droom ik teveel?   ;D ::) :-[


ik hoop iets te vernemen,
mijn dank alvast

indien je meer info nodig hebt, geef ik die graag


thx

gelukkig zijn er mensen die wel verstand van computers hebben

Han

XP zomaar kopieren en weer terugzetten kan niet. Er zijn wel programma's die een image maken van de hele harddisk maar zet je die image weer terug dan heb je dus weer exact hetzelfde wat je nu hebt.

Wat je beter kunt doen is dit: Kopieer alle belangrijke data van je PC naar de externe harddisk.
Mail, favorieten, belangrijke data zoals foto's en documenten, gesavede spellen, muziek/film etc etc.
Op een externe harddisk van 500 gb kun je gelukkig veel kwijt.

Gooi dan je PC helemaal leeg en maak een verse start. Installeer windows opnieuw en installeer daarin de dingen die je dagelijks gebruikt. Dan met een imageprogramma naar keuze een basisimage maken.
Daarna pas ga je ook de dingen installeren die je af en toe gebruikt. Daarna weer een image maken. De images bewaar je op de externe hdd én ook nog op een aparte partitie. Zo kan er weinig meer misgaan. Zet je archiefmap voor de mail op een andere partyitie als waar XP op geinstalleerd staat. Zet je je XP-image dan terug dan hoef je aan je mail niets te doen. Alles is er dan nog gewoon omdat het archief niet op de xp-partitie stond..

Doet je PC "raar" dan zet je je tweede image terug. Je hebt dan na 10 minuten weer een perfect werkend systeem terug. Wil je nog eens een verse start maken dan hoef je alleen maar je basisimage terug te zetten en daarvandaan weer verder te installeren.

Wij gebruiken hier Norton Ghost om de images te maken maar er zijn nog meer fabrikanten die image-software presenteren.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

hopeless

han,..

mijn dank voor je snelle reaktie,.....
wat het alles naar externe schijf schrijven en weer terugzetten betreft, dacht ik dit te doen, indien ik iets weggooi wat niet mocht, dat ik het dan terug kon zetten, maar sowieso zou ik dan veel van mijn c gaan gooien,

maar ja er zit dus niks anders op om alles te gaan kopieeren naar externe,..pffffffffffffff is nog al wat,........   :o

maar als ik mijn belangrijkste data's doe en de rest leeg gooi, krijg ik dan geen last van dingen, die niks meer doen, opdat er iets aan ontbreekt? of komt dit weer goed als ik opnw windows installeer?

nou ja wat de images betreft, nooit gedaan maar ik zal het gaan uitzoeken.,...
lijkt me idd wel handig zoals je het beschrijft,.....

nou iig heel veel dank, ben nu een stuk zekerder, om het aan te durven,...
moet ook wel, want mn pc start nu nog amper goed op,..... c schijf misschien te vol,...............


ik ga aan de slag,.......

thank you
gelukkig zijn er mensen die wel verstand van computers hebben

Han

Citaat van: hopeless op 16 april 2008, 19:43:29
maar als ik mijn belangrijkste data's doe en de rest leeg gooi, krijg ik dan geen last van dingen, die niks meer doen, opdat er iets aan ontbreekt? of komt dit weer goed als ik opnw windows installeer?

De data die je backuppen moet is alleen de data die van jezelf is. Programma's hoef je natuurlijk niet te backuppen maar wel wat je ermee gemaakt hebt en wat je belangrijk vind om te bewaren. Programma's kun je immers niet backuppen door heen en weer te kopieren. Tijdens de installatie van programma's worden er vermeldingen in het register gemaakt en worden er ook bestanden naar de windows directory geschreven. Zonder die registervermeldingen en bestanden in windows zal het programma niet meer werken.
Je moet dus alleen de data die je met programma's gemaakt hebt kopieren en in de nieuw geinstalleerde windows het programma opnieuw installeren. Daarna kun je de data die je van het programma gebackupped had weer gebruiken.

Hier op PCN kun je lezen hoe je een backup maakt van je IE-Favorieten, e-mail en adresboek.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

hopeless

oke han ik zal nog eens goed gaan lezen,,......
maar is er misschien een manier waardoor het kopieeren sneller gaat?
ik had namelijk pas 1 map foto's van mijn baby gedaan , omdat die 4 maanden foto's absoluut niet weg mochten gaan,..... hier heb ik ongeveer 3 uur over gedaan,...
als ik zo al mn mappen foto's zou moeten doen, zo'n 40 mappen, ben ik nog wel een poosje bezig, en dan nog al mn dokumenten, mijn muziekbestanden etcetcetc,......
mijn bewerkte foto's en nog veel meer,...
dan zou niet alleen weken duren, maar ik ben bang dat mn pc een dezer dagen niet meer te gebruiken is,..
mijn pc sluit nu heel slecht af en met het opstarten heb ik ook de laatste 2 dagen enorme last,...ik kan zelfs sommige programma's niet meer openen,......

dus enige spoed is wel vereist,...voordat ik dit keer WEL mijn schijf kwijtraak,.....

nou ja ik hoop dat het goed zal gaan,.....
:o

gelukkig zijn er mensen die wel verstand van computers hebben

hopeless

p.s.

maar Han nog even iets, stel dat ik GEEN pc problemen had nu, en mijn pc zou netjes en goed zijn en ik zou bijv een nw pc hebben gekocht, hoe zou ik dan mijn pc gegevens over moeten zetten naar mn nwe pc?
moet ik dan ook alles op de manier doen zoals jij beschreef?
gelukkig zijn er mensen die wel verstand van computers hebben

Han

Antwoord eerste bericht:
Het kopieren neemt nou eenmaal tijd in beslag. Vooral het kopieren van relatief kleine bestanden zoals foto's kan echt enorm lang duren. Hoeveel gb is die foto-map? Heb je nooit eerder backups van die foto's gemaakt dan?....brrrr eng hoor bij zulke belangrijke dingen als foto's!! Onze foto's staan op twee verschillende PC's en dan ook nog eens op hun externe backup-harddisks.
Dat het lang duurt en dat je nog geen andere backups hebt is vervelend maar helaas niks aan te doen. Snel kopieren maar.
Je schrijft dat je PC erg slecht functioneert en dat hij bijna geen ruimte meer heeft om te werken. Dat kan ook een reden zijn waarom het kopieren zo traag gaat. Kan je niet via configuratiescherm/software wat software verwijderen die je toch niet meer gebruikt? Dat schept ruimte waardoor je PC een beetje lucht zal krijgen.

Antwoord tweede bericht:
ja dat gaat eigenlijk hetzelfde. Je installeert de PC opnieuw en gebruikt de data van je externe backup op al jouw spullen er weer op te zetten. Een image van je oude PC kan je dan niet gebruiken omdat er in de nieuwe PC allemaal andere hardware zit is de image niet bruikbaar meer.


Zorg er dus altijd voor dat je RECENT gemaakte backups hebt van ALLES wat belangrijk voor je is. Je weet immers nooit wanneer een PC ermee uit zal scheiden. Zoiets komt altijd onverwacht en dan is je backup goud waard.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

hopeless

bedankt voor de info, ik zal kijken hoever ik kom,..
sorry dat ik nu pas reageer, maar vandaag kon ik niet op de pc komen, steeds weer knalde hij uit en kreeg ik allerlei meldingen,.....
toen heb ik nog geprobeerd hitman erover te laten gaan, maar ook die knalde er op een gegeven moment uit,...

1 troost ik kon nu wel een herstelpunt maken, zonder eruit te knallen,.....het heeft wel uren geduurd voordat ie klaar was, maar ik geloof dat ik nu weer wat kan gaan ondernemen op de pc (hoelang,....tja wist ik het maar)

nu heb ik net even gekeken bij schijfopruiming, maar nu heb ik opeens 50000 kb staan bij OUDE CHKDSK bestanden,.. hier heb ik nooit iets staan,....altijd 0, kan ik dit nu wel aanvinken?
of is er nu iets verkeerds gegaan vandaag en is dit niet verstandig om te verwijderen(op te ruimen)?
ik durf het niet nu  :o

haha dus al heb ik nu wel wat bewegingsvrijheid, nu durf ik het niet ,..zucht,....
ik doe de pc maar niet uit, opdat ie het anders misschien weer niet meer doet,,,,
vanmorgen had ik een ernel_data_inpage_error,...
ik moest nw hardware /software checken,...
moest bios geheugenopties zoals chaching of schaduwkoppen uitzetten,....  :(

ik moest consistentie controleren,kreeg stop en allerlei getallen in beeld,....(codes?)
en in mn bios zag ik bij primaire drive 0 en secondaire 0 : unknown device staan,,,,,,...

1 grote puinhoop dus,....

maar ja ik zal maar aan het kopieeren gaan en hopen dat ik het redt voordat ie er helemaal mee kapt,....

wat trouwens als ik mijn harde externe schijf aandoe en ik krijg weer een error, verknal ik dan weer de gegevens op mijn ex hd ook??????

tja sorry han, een beetje verwarrend stukje misschien , maar ja mn pc is momenteel ook helemaal van slag,,...

maar ja ik zal het niet opgeven  ;)
thx vd tips
gelukkig zijn er mensen die wel verstand van computers hebben

Han

Laat in vredesnaam (s)hitman pro voor wat het is. Dat rotprogramma heeft al zoveel pc-installaties gemold. Als je dat eerder gebruikt hebt dan heb je nu meteen de oorzaak van je huidige problemen te pakken. Wegsmijten dus dat programma. Het is troep. Gooit allerlei registerinstellingen zomaar weg die nodig zijn waardoor PC's de meest rare dingen gaan doen. Het programma helpt je van de regen in de drup.

Wat ben je toch allemaal aan het doen? Zelfs in het bios aan het rommelen?
Gooi overbodige programma's weg om wat werk ruimte te krijgen, kopieer dan alles wat je bewaren wilt naar de externe harddisk. Meer hoef je niet te doen. Geen performanceprogramma's draaien en niet in het BIOS settings veranderen. Als dat allemaal gedaan is gaat de PC helemaal leeg dus dan is die brakke installatie weg. Dan een nieuwe installatie erop en terugzetten van de externe harddisk wat je weer op de PC hebben wilt.

Citeerwat trouwens als ik mijn harde externe schijf aandoe en ik krijg weer een error, verknal ik dan weer de gegevens op mijn ex hd ook?
Nee, data die je gekopieerd hebt naar je harddisk is safe, mits er geen virussen inzitten maar maak je daar nu even geen zorgen om.
Je eerste prioriteit is nu data safe zetten!!!!!
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

hopeless

gelukkig dat je zegt dat ik hitman moet laten voor wat het is,....dan kan ik die alvast van mn schijf afgooien,...
(ik kreeg die tip ooit, omdat ik veel dingen met de hand deed, en men zei dat dit perfect is,..niet dus)

en in de bios rommelen? uh,.. nee,..maar de pc deed vreemd bij het opstarten en die ging zelf dan denk ik die bios in,.. ik heb er niks meegedaan, ik kom daar liever niet  ;)


ik was dus begonnen met overbodige programma's weg te gooien,...maar ik wist van velen niet wat het precies was,
toen ik op het internet wou gaan kijken wat , wat was, toen knalde ik er steeds uit,....

ik heb dus nog weinig kunnen ondernemen,..maar was dus toch echt je raad aan het opvolgen,......overbodige weg doen, belangrijke data's naar externe te kopieeren,..maar gaandeweg, ging het dus steeds fout !!!
toen wou ik dus ten einde raad die hitman doen om in ieder geval weer op mijn pc te kunnen komen opdat ik door kon met je tips,.....
toen het niet lukte en eruit knalde, kon ik dus helemaal niets meer,....

nu NA het herstelpunt wel,.....vandaar dat ik weer hier kwam om je tips te gaan uitvoeren, maar ja, toen ik mn schijfruimte wou vrijmaken, zag ik dus opeens die oude chkdsk bestanden en toen wist ik het niet meer,...

maar ja ik had de ruimte nodig dus ik heb nu toch de schijfopruiming maar gedaan,....
en kan dus nu weer wat doen,...
kopieeren , kopieeren en nog eens kopieeren  ;D ;)
maar ja dat lukt me niet allemaal in een dag dus ik zal de komende tijd wel alleen maar dit kunnen doen,

ik gebruik de pc dus maar niet voor ander gebruik, totdat alles oke is,.......
ik ben veel te bang dat ik straks weer niks meer kan doen,...

thx



gelukkig zijn er mensen die wel verstand van computers hebben

Han

Gewoon doorkopieren lijkt me een strak plan.  :yessss

Gewoon lekker opruimen met de hand. Dan weet je exact wat er weggesmeten wordt. Als je dan straks een schone installatie mét een image hebt dan kan je weinig meer gebeuren. Werkt je pc niet lekker dan hoef je niks uit te zoeken. Dan gewoon hup de image terugzetten en je hebt binnen een paar minuten weer een werkend systeem zonder problemen. Zo'n image is echt ideaal!!

Wat die chkdsk bestanden betreft, die maakt je PC aan als hij eruit geknald is en schijfcontrole doet voordat ie weer goed opstart. Als je PC er dus steeds uitknalt dan is het niet gek dat je die chkdsk-bestanden nu wel hebt  ;)
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

hopeless

hoi han  ;D

mn dank dat je hier nog geen slotje op hebt gedaan  :goed

ik kon niet meer op mn pc komen, heb veel ellende gehad en ik dacht dat mijn pc overleden was ..... >:(
maar na een hoop geklooi van mij, heb ik hem toch weer uit zijn coma gehaald  :D hij was dus nog niet dood (is)

toen hij het weer deed heb ik alles wat nodig was op mn externe hd gekopieerd,......
alles van mn c schijf etc en van mn 2de schijf (4 partities)
mijn dokumenten etcetcetc,.....

dus in principe kan ik, denk ik,....windows wel opnw installeren,... (eerst ff uitzoeken hoe,...) en met een schone lei beginnen,...maar,..............................

nu zit ik met een aantal vraagjes,...

voorbeeld: mijn foto's heb ik op F staan (partities F, G,H,I),... en gekopieerd naar J (externe hd)
mijn dokumenten , muziek en anderen ook

stel ik heb 1000 foto's van F naar J gekopieerd en ik zet bijv vandaag weer met mn camera, 100 foto's naar F, dan staan die dus nog niet naar J gekopieerd,,,,,

moet ik die dan elke keer, meteen weer ook naar J kopieeren? of is daar laters die image aanmaken voor?
houdt die dan bij welke er nieuw zijn bijgekomen?
telt dit ook vd andere dingen, die ik bijv later op mn c schijf download? bijv als ik een nw dokument heb aangemaakt, die nog niet op J staat dan,.....

ennuh,.... images aanmaken,..dat kan apart? dus bijv een image van c EN een image van f, en g en h en i etc
en worden die dan apart steeds aangevuld en/of gecontroleerd?

weet jij misschien waar ik , in een beetje makkelijke omschrijving kan lezen hoe het image aanmaken werkt?

oke, ik hoor het hopelijk nog van je,.....
ennuh mag deze topic nog ff open blijven in het geval het hier weer misloopt????

mn dank alvast

:uhmm :goed
gelukkig zijn er mensen die wel verstand van computers hebben

hopeless

oeps  :-[ ik heb nog iets te vragen,...

Vóórdat ik mijn hele lokale c schijf leegmaak en opnw ga installeren(+image etc), wil ik eerst eens kijken of mn pc wel weer normaal werkt als er meer ruimte is ,...
om uit te sluiten dat mn pc niet helemaal op sterven ligt,....

weet jij misschien wat ik sowieso van mn schijf kan gooien, opdat ik niet iets verkeerds eraf gooi? opdat ik meer schijfruimte kan creeren.

ennuh,....indien het aan mn pc ligt en ik besluit dan een andere te moeten nemen, (deze als 2de pc te gebruiken desnoods) kan ik dan deze pc OOK installeren met de windows CD die er dan wordt bijgeleverd?
of moet je voor elke pc een aparte CD van windows gebruiken?

en kan ik dan dmv een router de 2 verbinden? of komt daar nog meer bijkijken?

oke ik hoor het wel,....
alvast mijn grote dank  :goed
gelukkig zijn er mensen die wel verstand van computers hebben

Han

Citaat van: hopeless op 24 april 2008, 08:10:51
stel ik heb 1000 foto's van F naar J gekopieerd en ik zet bijv vandaag weer met mn camera, 100 foto's naar F, dan staan die dus nog niet naar J gekopieerd,,,,,

moet ik die dan elke keer, meteen weer ook naar J kopieeren? of is daar laters die image aanmaken voor?
houdt die dan bij welke er nieuw zijn bijgekomen?
telt dit ook vd andere dingen, die ik bijv later op mn c schijf download? bijv als ik een nw dokument heb aangemaakt, die nog niet op J staat dan,.....

ennuh,.... images aanmaken,..dat kan apart? dus bijv een image van c EN een image van f, en g en h en i etc
en worden die dan apart steeds aangevuld en/of gecontroleerd?

weet jij misschien waar ik , in een beetje makkelijke omschrijving kan lezen hoe het image aanmaken werkt?

Je kunt images maken van aparte partities of van de gehele harddisk. Als je met de huidige versie van Norton Ghost Images maakt dan houd ie bij wat er nieuw bijgekomen is en maakt dan daar automatisch weer een image van. Met een duur woord heet dat een incrementele backup.
Je maakt daarvoor een standaard image en stelt dan vervolgens in hoe vaak er een incrementele backup gemaakt moet worden. Je kunt zelf uitmaken hoe vaak je dat wilt. Als je Norton Ghost koopt dan zit daar uitgebreide documentatie bij. (voorbeeld: NL handleiding van Ghost 12) Het wijst zich eigenlijk vanzelf. Het programma werkt met wizards die je op weg helpen en die je vertellen als je actie moet ondernemen. Grotendeels gaat het eigenlijk vanzelf.

Ik doe dat zelf niet op die manier omdat ik ik de datapartities liever op mijn eigen manier backup.
De nieuwste versie van Norton Ghost (versie 14) ondersteunt geen multi-boot omgeving dus ik gebruik een oudere versie op m'n desktop. Ik doe het zo:
Ik heb 3 harddisks in mijn PC zitten. Ik kan opstarten in XP of in Vista (Dual boot). Op twee van m'n partities staat dus een besturingssysteem. Van die twee partities heb ik een Ghost-image. Gaat er dus iets mis dan kan ik beide partities zo herstellen en heb ik weer een goed werkende windows.  De rest van de partities zijn data-partities. Ze hebben een naam zoals bijvoorbeeld "Muziek", "Software", "Usenet", "Backup". Op de externe harddisk heb ik ook mappen aangemaakt met diezelfde namen. Een kopie van die datapartitie's staat dus op de externe harddisk in de mappen met de corresponderende namen. Ik hou bij op een A4 wat erbij komt en ik kopieer zeer regelmatig de nieuwe data naar de externe harddisk. Tja hoe je het ook doet, je zal voor jezelf een syteem moeten gaan bedenken en dat consequent blijven doen. In de praktijk blijkt dat er bij mij niet zo heel veel meer bijkomt wat een directe backup vereist. Mijn externe harddisk komt ongeveer 1x per maand uit de kast. Alle verse data wordt dan overgeschreven + de meest recente 2 backups van zowel vista als van XP. Ik heb van beide partities altijd 2 backups paraat.

Citeerweet jij misschien wat ik sowieso van mn schijf kan gooien, opdat ik niet iets verkeerds eraf gooi? opdat ik meer schijfruimte kan creeren.
In principe kunnen alle programma's die je zelf geinstalleerd hebt eraf. Dus alles behalve windows zelf en de updates daarvoor. Maak wel backups van wat je met die programma's gemaakt hebt.

Citeerkan ik dan deze pc OOK installeren met de windows CD die bij een nieuwe PC wordt bijgeleverd?
Nee, dat mag niet. Je hebt een licentie van Microsoft gekocht om XP op één PC te mogen installeren. Er is dan ook nog verschil tussen een retail-licentie en een OEM-licentie.

Retail: Mag je op elke willekeurige PC installeren. Is niet PC gebonden. Je mag maar 1 installatie tegelijk gebruiken. Gaat je PC stuk dan gebruik je de licentie dus niet meer voor die PC. Je mag 'm dan wel weer gebruiken voor je nieuwe PC.

OEM : Mag je alleen op die PC installeren waarop hij stond toen je 'm kocht. Je mag deze versie maar op 1 PC tegelijk installeren. Gaat de PC echt helemaal stuk, dan heb je niks meer aan die licentie. Je mag 'm niet gebruiken op je nieuwe PC.

Citeeren kan ik dan dmv een router de 2 verbinden? of komt daar nog meer bijkijken?
Met een router kun je een thuisnetwerkje opzetten maar dat hoeft in jou geval niet want je hebt immers backups. Als je een nieuwe PC gaat installeren heb je niets aan je oude images. De hardware is dan immers heel anders. Je moet dan nieuwe images maken als je bezig bent met het installeren.


Even een opmerking m.b.t. eventuele vervolg vragen  ;)
We hebben PCN ingedeeld met verschillende forumonderdelen zodat de boel overzichterlijk blijft en we de info gemakkelijke terug kunnen vinden via de zoekfunctie als dat nodig mocht zijn. Het is niet de bedoeling om over veel verschillende onderwerpen in een en hetzelfde topic te vragen. Probeer de volgende vraag in het forumonderdeel te plaatsen waar dat speciaal voor is. We zittern nu in een forumonderdeel te posten wat bedoeld is voor problemen m.b.t. windows. Hierin bespreken we inmiddels al Norton Ghost, dat hoort in "alle overige software", Netwerk maken met een router, dat hoort in "Lokaal netwerk & Beveiliging" daarvan.... etc.
Als er nu iemand komt met een vraag over een van de onderwerpen die hier besproken worden dan kan ie daar niks over terugvinden via de zoekfunctie. Snap je?
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

hopeless

ow sorry  :-[
maar ik zal het doen, in ieder geval nog mn dank v je support  :goed
hoop je in de andere topic weer te zien

vr groetjes  ;D
gelukkig zijn er mensen die wel verstand van computers hebben

Han

Geeft niks hoor. Ik sluit dit topic dus maar af want info over het backuppen staat hier inmiddels al volop. Heb je een vraag over wat anders, open dan gewoon even een nieuw topic in het daarvoor bestemde forumonderdeel. Weet je niet goed waar te 'm moet plaatsen doe het dan op de plek die je het meest logisch lijkt.  ;)

Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!