help, mijn beeld wordt zwart

Gestart door wolves, 14 januari 2005, 23:44:04

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

wolves

Op zich loopt mijn computer goed maar, de laatste tijd wordt het beeld regelmatig een paar seconden zwart. De computer loopt niet vast, maar het is toch erg irritant zo,n knipperend scherm.
Het is alsof de monitor heel even aan en uit wordt gezet. Volstrekt willekeurig (om de paar minuten) en het maakt niet uit welk programma draait.

Wie weet wat dat kan zijn???

Han

Hi Wolves, welkom op PCN  :)

Paar vraagjes nog :
- Is dit probleem ontstaan na installatie of verwijderen van hardware of software?
- Heb je de laatst beschikbare driver van je videokaart al eens vers geinstalleerd?
- Heb je de driver van je monitor (als je die hebt) al eens vers geinstalleerd?
- Zijn alle pinnetjes van je monitor stekker nog recht?
- Check je je PC wel eens op de aanwezigheid van spyware?
- Heb je een recent geupdate virusscanner op dit systeem?
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

wolves

Hallo Han,

Een antwoord op je vragen:
- Is dit probleem ontstaan na installatie of verwijderen van hardware of software?
Nee
- Heb je de laatst beschikbare driver van je videokaart al eens vers geinstalleerd?
Nee, maar heb nooit eerder problemen gehad.
- Heb je de driver van je monitor (als je die hebt) al eens vers geinstalleerd?
Nee
- Zijn alle pinnetjes van je monitor stekker nog recht?
Ja
- Check je je PC wel eens op de aanwezigheid van spyware?
Ja, regelmatig
- Heb je een recent geupdate virusscanner op dit systeem?
Ja

Overigens wat eigenlijk belangrijk is om te weten is dat de zwarte schermen het eerste half uur (ongeveer) niet voorkomen. Zou het aan de temperatuur van de videokaart kunnen liggen?

Han

Dat zou goed kunnen. Op de recente videokaarten zit een koelelement of zelfs een ventilator.
Je schrijft dat je nooit eerder problemen hebt gehad met je videokaart. Tja alles kan kapot hé  ;)

Ik zou in jou geval beginnen met het openmaken van de PC en het stof verwijderen. Dan met name goed kijken of er stof zit tussen het koellichaam/ventilator van je videokaart. Ook even aanzetten om te kijken of de ventilator (als je die hebt) van je videokaart nog draait.
Als dat het probleem niet oplost, de PC laten draaien zonder kap. Kijken of ie dan nog steeds uitvalt. Is het dan oke dan heb je toch een warmteprobleem.

Als laatste kan je dan nog de drivers van je videokaart en monitor vernieuwen.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

wolves

Inderdaad. Alles kan kapot.
Het is echter een computer van twee maandjes oud.
Voordat ik 'm openmaak (hij is namelijk nog verzegeld) nog een vraagje:
Weet jij of er op de Nvidia Geforce 5500 een koelelement of ventilator zit?

Bedankt voor je snelle antwoorden.

Han

Da's moeilijk te zeggen. Veel fabrikanten gebruiken NVidia chipsets voor hun grafische kaarten.
Het typenummer bepaald de specificaties. De 5500 EP ziet er bijvoorbeeld al weer heel anders uit dan de gewone 5500. Er zit wel zeker een koellichaan of ventilator op.

Toch even een vraagje. Als je PC nog zo nieuw is en je ondervind zo'n ernstig probleem (want dat is het wel) dan claim je toch garantie? Hup terug ermee, zou ik zeggen!!!  Het openmaken van een verzegelde PC kan erin resulteren dat je garantie vervalt. Neem even contact hierover op met de leverancier.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

Technojeff

Ik heb dat probleem ook gehad en de oorzaak daarvan is de videokaart.

Om dit probleem op te lossen moet je een nieuwe videokaart kopen. (de videokaart is nodig aan vervanging toe)