Laptop gaat spontaan uit

Gestart door john, 21 augustus 2017, 14:18:51

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

john

Een laptop met WIN8.1 die haast 4 weken niet is gebruikt wegens vakantie doet na terugkeer raar. Als ie gewoon aanstaat en aangesloten op het lichtnet (batterij moet worden vervangen) en niet wordt gebruikt, sluit ie automatisch af. Tijdens gebruik gebeurde er dus in eerste instantie niks. Sinds vandaag echter sluit de laptop zich ook af tijdens gebruik. Ik houd het er op dat het mogelijk een hardware probleem is, combinatie van de te vervangen batterij met voeding of...?? Lijkt mij dat een software probleem nooit kan ontstaan als de laptop uit staat tijdens vakantie. Voor vakantie was er totaal niks aan de hand. Klinkt misschien allemaal wat vaag maar meer info heb ik niet tot mijn beschikking. Windows opnieuw installeren (versie 8.1 of 10) lijkt me niet de oplossing, of toch?!

Han

Installeer de free versie of speccy eens: http://www.piriform.com/speccy/download
- !! vink CCleaner uit die tijdens installatie anders mee geinstalleerd wordt
- Na het voor de 1e keer starten van Speccy duurt het analyseren van je laptop ±30 sec of zo. Dat is normaal.

Kijk eens hoe warm ie wordt. harddisks, CPU, grafische kaart.
Spontaan afsluiten is héél vaak temperatuurprobleem door een opbouwende verzameling van stof of het defect geraakt zijn van een van de fan's.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

john

Han, ik zal het thuisfront dienovereenkomstig instrueren en laat je weten hoe en wat.

john

Net via Viber contact gehad met thuisfront. Dat speccy is nog niet geïnstalleerd, even voor de goede orde; waarom? Vandaag nieuwe batterij ontvangen en in de laptop geplaatst. Had nog een capaciteit van 54%, kan. Vreemde wat zich nu voordeed, als de laptop werd aangesloten op het lichtnet met als doel de batterij verder op te laden, gebeurde er niks. Sterker, met de nieuwe batterij en de laptop niet meer aangesloten op het lichtnet ging ie acuut uit. Zou dat kunnen betekenen dat de acculader wellicht naar de filistijnen is?
Blijft het natuurlijk vreemd dat op lichtnet aangesloten de laptop aan blijft staan, zo lang het duurt maar enkel op de batterij, vergeet het maar.

Han

Zoals je het nu omschrijft lijkt het erop dat de spanningsvoorziening in de laptop vanaf de batterij "naar de knoppen" is. Contactpunten batterij al schoongemaakt?
Als de batterij nog 54% vol is en de laptop werkt er niet op dan laad de batterij dus kennelijk wel op dus de acculader is goed.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

john

Misschien heb ik je op het verkeerde been gezet. Waar ik zeg dat de batterij nog een capaciteit heeft van 54% bedoelde ik ermee, dat dat de capaciteit was van de nieuwe batterij bij ontvangst, gisteren via internet besteld en vandaag ontvangen. Die nieuwe batterij wordt ook niet opgeladen als de laptop wordt aangesloten op het lichtnet. De oude batterij die erin zat was helemaal leeg en laadde niet op. Mijn conclusie was toen, batterij is aan het einde van zijn cyclus en dus aan vervanging toe. Ik heb nu geadviseerd de acculader te laten testen of ie het nog wel/niet doet. Wacht dat antwoord even af.
Jouw tip om de contactpunten van de batterij schoon te maken (met alcohol neem ik aan) zal ik ook doorgeven.
Ik blijf je van de ontwikkelingen op de hoogte houden

Han

Verstandig om de lader door te laten meten. Zou zonde zijn om een nieuwe te kopen als dat het probleem niet is.
Ben benieuwd.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

john

De adapter is door gemeten en die blijkt het nog steeds te doen. Inmiddels is de capaciteit van een nieuw geplaatste accu, terwijl laptop constant is aangesloten op het lichtnet, terug gelopen tot 40% capaciteit, dus die wordt niet bijgeladen.
Jouw eerdere vermoeden: Zoals je het nu omschrijft lijkt het erop dat de spanningsvoorziening in de laptop vanaf de batterij "naar de knoppen" is, begint er aardig op te lijken.
Nou ben ik redelijk A-technisch zo gezegd, mijn vraag daarom, die niet goed werkende spanningsvoorziening in de laptop is dat een bepaald onderdeel dat vervangen moet worden of een kwestie van een niet werkende verbinding, wat b.v. gesoldeerd moet worden?

Han

Geen idee John. Componenten in een laptop zitten allemaal héél dicht op elkaar met een héleboel kleine schroefjes, klemmetjes en tape. Ik begin er niet aan.
Het enige wat ik in laptops zelf doe is geheugen uitbreiden als ik vooraf gelezen heb dat dat kan.
Kapotte laptops gaan hier naar de reparateur en is de reparatie te duur dan houd het op voor het apparaat. Dan is ie meestal ook al wel afgeschreven.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

john

Begrijp het Han. Zal adviseren een reparateur naar die laptop te laten kijken, wat het kost en of ie dat dan nog waard is om te laten maken. Niettemin zoals altijd bedankt voor alle suggesties en meer. Gooi er maar een :slotje op.

Han

Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

Han

Berichtje van John met daarin de afloop van dit probleem.

Citaat van: john op 23 oktober 2017, 12:06:15
Wat bleek het geval te zijn, en dat verwacht je dus eigenlijk niet, dat die nieuwe op internet bestelde accu de boosdoener was.

Na overleg met de webshop ,stuurde ze een frankeerstrook zodat je de accu zonder kosten kon terug sturen om te laten testen.
Prompt kwam na een paar dagen een andere accu en die laadt nu gewoon bij als de capaciteit tot onder een bepaald percentage is gedaald.

Ik hoop dat het met jullie ook verder goed gaat.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!