Email account in Outlook verwijderen

Gestart door john, 23 juni 2023, 10:33:48

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

john

Ik wil een laptop dat draait op Windows 10 weg geven.
Alvorens de laptop over te dragen is het wel de bedoeling dat mijn outlook email account is verwijderd.
Vanzelfsprekend niet de bedoeling dat de nieuwe gebruiker al het wel en wee in mijn Outlook mail kan blijven volgen.
Ik stuit echter op een probleem nl. dat als ik mijn Microsoft gebruimers account op deze laptop verwijder en daarmee ook het email account dit ook van toepassing is op een laptop met Windows 11 die ikzelf nog steeds in gebruik plus dat dan andere functionaliteiten niet meer goed of helemaal niet meer werken en dat is natuurlijk ook weer niet de bedoeling.
Kijk ik iets over het hoofd, want als ik dat email account tenminste in ieder geval niet toegangkelijk kan maken en alle berichten uitsluitend en alleen op die laptop niet kan verwijderen, het weg geven op losse schroeven komt te staan.

Han

Heb je het over Microsoft Outlook, de Outlook uit het Microsoft office pakket?

Kijk eens in configuratiescherm - en dan mail. Dan kun je het mailaccount van de Win10 computer weggooien.
Je Microsoft account zelf moet je uiteraard niet weggooien want dan is die ook niet meer toegankelijk op je andere apparaten. Je logt alléén uit op je Microsoft account op de Win 10 laptop.

Vergeet niet dat je daar ook alle cookies en je volledige geschiedenis en cache moet wissen voordat je de Win 10PC weggeeft.
Veiligste is de Win10 laptop terug herstellen naar "fabrieksinstellingen zonder bestandsbehoud" en hem dan weggeven. Dan weet je zeker dat al jou eigen data weg is.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

john

Ik was onduidelijk, ik bedoelde de Outlook versie die met Windows 10 wordt mee geleverd en niet de versie van het Microsoft Office pakket.
Terugzetten naar was ik idd. ff helemaal kwijt. In het configuratiescherm kom ik geen mail tegen en dus op deze wijze niet te verwijderen.
Windows 10 kan op 2 manieren worden terug gezet, via Windows zelf en via fabrieksherstellingen.
De eerste optie heeft eigenlijk mijn voorkeur al vraag ik me af of dan alle apps bewaard blijven en niet daarna alles opnieuw moet worden gedownload en geinstalleerd. Voordeel is ook dat dan de nieuwste versie van Windows 10 blijft bewaard zoals aanwezig voor het terugzetten.
Terugzetten naar fabrieksinstellingen is zonder meer de beste en veiligste methode, nadeel is dan wel dat je dan een Windows versie krijg als toen je de laptop uit de doos pakte.
Mijn enige zorg is Outlook en alle emails, de rest op de SSD schijf is niet zoveel want die is niet zo lang geleden erin gezet ter vervanging van de defecte HDD. Wat er dus nog aan bestanden opstaat kan ik eenvoudig verwijderen, is niet zoveel werk.
Bedankt voor de tip de cache en meer leeg te maken van de browsers zoals cookies en wat al niet meer.
Wil je me nog even laten weten v.w.b. de apps, heeft geen haast, na het weekend dus.

Han

Als je in configuratiescherm  in de balk rechtsboven kiest voor "grote pictogrammen" Dan staat er echt een icon voor mail.

Win 10 via windows terugzetten heb ik geen idee van. Heb ik nooit gedaan en door m'n image-software ook nooit nodig.
Ik weet niet of er dan programma's verwijderd worden. Wat voor programma's wil je er dan op laten staan.
Die hebben toch allemaal licenties die van jou zijn? Die moeten er juist vanaf.

Terugzetten naar fabrieksinstellingen dan wordt ie weer zoals je hem destijds nieuw uit de doos haalde.
Lever hem gewoon zo af en laat de nieuwe eigenaar het zelf regelen met de windows-updates en installatie van programma's die zij willen hebben.
Da's jouw zorg dan toch niet meer.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

john

Met je laatste opmerking heb je natuurlijk volkomen gelijk.

Nu ik de pictogrammen heb vergroot zie ik idd. het icon voor mail.
Met enkel Outlook verwijderen ben ik er nog niet, want de weg te geven laptop is gekoppeld aan mijn Microsoft account, hetzelfde account wat ik gebruik voor mijn Windows 11 laptop.
Het is niet mogelijk om 2 Microsoft accounts te hebben.
Met andere woorden ook al verwijder ik Outlook is de laptop nog steeds gekoppeld aan het Microsoft account.
Terug naar fabrieksinstellingen gaat niet meer. Op de weg te geven laptop is enige tijd geleden de originele en defecte HDD vervangen door een SSD met als gevolg dat de recovery ook foetsie is.
Als ik mijn Microsoft account echt verwijder is dat van toepassing op beide laptops en wordt er van alles en nog wat verwijdert wat ik, zeker voor de laptop die ik behoud niet wenselijk is uiteraard.
De gedachte een laptop weg te geven is een ding maar blijkt in de praktijk minder eenvoudig met name door het Microsoft account als terug naar fabrieksinstellingen onmogelijk is geworden.
Windows 10 met een schone installatie er opnieuw opzetten zal het probleem van het Microsoft account ook niet oplossen als enkel alles verwijderen.
Nog een andere oplossing....!!??

Han

2 opties:

Je moet jouw Microsoft account NIET verwijderen. Je moet alleen UITLOGGEN op de laptop. Daarna alle cookies wissen zodat er ergens meer ingelogd kan worden met jouw gegevens.
Dan cache , geschiedenis uit je browser(s) wissen. Windows met de hand opschonen.

Ik neem aan dat degene aan wie je de laptop gaat geven al weet dat het apparaat er aan zit te komen.
Maak in overleg met diegene een gmailaccount aan. Gebruik dat mailadres om een nieuw Microsoft account aan te maken,
Installeer dan een schone versie van win 10 en log tijdens de installatie in op het nieuwe Microsoft account.
Laat tijdens de installatie bestaande data wissen.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

john

Mijn Microsoft account was ik zeker niet van plan om te verwijderen want dan is Leiden echt in last zo gezegd.
De 1e optie lijkt me de minst omslachtige om uit te voeren.

De persoon in kwestie kijkt al halsreikend uit naar de laptop. Ik wist overigens niet dat je een Microsoft account ook met Gmail, zoals je aangeeft en dus ook b.v. met Yahoo enz. kan aanmaken.

Ik zat ook nog aan de volgende oplossing te denken. De oude HDD waarvan 2 sectoren in de C: partitie zijn beschadigd, heb ik nog steeds. De D: partitie is niet beschadigd en dus mag ik aanemen dat dit eveneens geldt voor de Recovery partitie.
Als ik die oude HDD nu in een behuizing plaats kan ik dan de Recovery partitie overzetten naar de laptop en dan alsnog kiezen voor fabrieksherstelling of gaat die vlieger niet op?

Han

Wat voor schrijfmedia heeft die laptop. Meerdere mogelijkheden. Je verteld daar niks over.
- 1 harddisk waar partitie C en D op aangemaakt zijn?
- een ssd met C partitie en een harddisk met D partitie?

Je kunt die recoverypartitie niet simpelweg één op één kopieren. Dat is een verborgen partitie. Je hebt er imagesoftware voor nodig om die te kopieren.
Dat houdt in dat je met partitionering-software eerst je C-partitie kleiner moet maken zodat je ruimte vrijmaakt voor de recoverypartitie.
Daarna moet je met imagesoftware de recoverypartitie terugzetten. Het wordt allemaal veel te ingewikkeld om dat stap voor stap uit te leggen.

Als je een recovery-cd/dvd gemaakt had toen je die laptop net nieuw had, dan had je hem kunnen recoveren zonder recovery partitie.
Die mogelijkheid is er juist voor als de harddisk defect zou raken en er een nieuwe harddisk geïnstalleerd moet worden.
Heb je al gekeken op de site van de fabrikant op jouw type laptop of je misschien nog herstelmedia (= recovery cd/dvd) kunt downloaden?
Je kunt ook evt. contact opnemen met ze en vragen of ze nog herstelmedia hebben.

Kijk eens naar Methode 2 die hier uitgelegd wordt: https://www.schoonepc.nl/nieuwsbrief/internet_explorer_privacy_keeper.html
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

john

Af fabriek had de laptop een harde schijf met enkel een C: partitie en recovery. De D: partitie heb ik later aangemaakt.
In de nieuwe situatie is er enkel een SSD met een C: partitie.
Ik begrijp al uit je antwoord dat mijn idee een doodlopende weg is, te gecomplkiceerd en wat al niet meer.
Ik zal de website van de fabrikant bezoeken en kijken of er iets beschikbaar is wat kan worden gedownload om alsnog de recovery methode te kunnen toepassen.
Ik laat je zo snel mogelijk weten voor nu zoals altijd hartelijk dank voor de vele input en feedback.

Han

Is die optie van "schonepc.nl" niks om te doen?
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

john

Van HP zelf hoor ik niks.
Er is wel een community waar ik de vraag/probleem heb gepost maar daar komt vooralsnog geen reactie op binnen, oftewel te moeilijk,lastig enz.
Bovendien zou bij toepassen de laptop worden terug gezet naar het besturingssysteem bij aankoop en dat was nog Windows 8.1 en daar heeft de nieuwe eigenaar ook niks meer aan.

Wat ik wel al zoekend op internet vond was een work around om Mail uit Windows 10 te verwijderen.
Dat blijkt niet zo moeilijk om te doen en waarmee in ieder geval een probleem is opgelost.

Zoals jezelf al suggereert, de methode "Schone" toepassen en dan zou de laptop in principe schoon zijn van al mijn persoonlijke data. Ik laat je nog weten.

Overigens lijkt me dat de naam van dit topic niet juist is en berust op een verkeerde gedachtegang van me.
Misschien dat jij een betere benaming kan geven en de vlag de lading beter dekt zo gezegd.

john

Het zit helaas niet mee. De link waar ik deze work around vond was deze: ............
Als ik vervolgens Windows Powershell in het zoekvak invul, verschijnt de melding dat ik naar de volgende website moet:
.............. Hier is vervolgens Powershell te downloaden. Gekozen voor de win-x64 versie.
Na installatie en openen vul ik get-AppxPackage in met als resultaat:
The get "AppxPackage" command was found in the module "Appx" but the module could not loaded due to the following error [Operation is not supported] on this platform (ex80131539)] For more information run 'Import-Module Appx'
Daarna verschijnt weer dezelfde foutmelding, Operation is not supported on this platform (ex80131539).
Doe ik iets niet goed of ook weer een doodlopende weg.


CiteerEdit Han: Links onklaar gemaakt. Als je Powershell wil gebruiken dan kun je die beter gewoon downloaden via Microsoft

Han

Powershell? Je zoekt het veel te ver.

Waarom besteed je zoveel tijd aan die oude laptop?
Neem de oude HDD mee naar het computerzaakje waar je altijd komt en vraag of zij die partitie terug kunnen zetten op de huidige HDD.
Daar hebben zij de software al voor liggen.
Dan kan de laptop daarmee naar fabrieksinstellingen en heb je een legale windowsversie. Op kosten van de nieuwe eigenaar.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

john

Wat betreft je 1e opmerking heb je daar volkomen gelijk in.

Mijn bedoeling is deze oude laptoip weg te geven maar wel zodanig dat de nieuwe eigenaar er direct mee aan de slag kan gaan dus met een up to date Windows 10.

Wat betreft mijzelf, dat alle persoonlijke data incl. emails zijn verwijderd.

Vragen bij de lokale pc boer wat het overzetten van de recovery tool van de defecte hdd naar de nieuwe ssd zal gaan kosten is ook een optie en zal ik zeker doen.

Trouwens van de HP community toch antwoord gekregen met diverse suggesties.

Je mag wat mij betreft dit topic afsluiten waarbij ik je zoals altijd zeer erkentelijk ben voor alle tijd en moeite die je voor mij bij het helpen oplossen hebt besteed.

Han

Ik hoop dat je met de tips van HP forum eruit komt.
Ik sluit je topic hiermee af.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!