Restoren en automatisch backuppen

Gestart door Mirannie, 23 augustus 2009, 10:26:22

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Mirannie

Hoi allemaal,

Ook mij is het overkomen. Van het ene op het andere moment is mijn externe harde schijf ermee gestopt. Niets meer aan te doen alle data kwijt. Nu maak ik met enige (met de nadruk op enige ;)) regelmaat wel eens een backup van sommige belangrijke bestanden, maar zeker niet elke week of dag en tja.....er zijn ook altijd bestanden die je niet gebackupt hebt die je toch wel heeeeeeeellll erg graag terug wilt. En sommige van die bestanden hebben wel eens op de harddrive, USB-stickjes of memory cards en zo gestaan, maar zijn destijds verwijderd. Ik weet uit ervaring dat er programma's zijn die die bestanden nog terug kunnen halen omdat deze vaak niet feitelijk verwijderd zijn, maar pas daadwerkelijk overschreven worden als deze ruimte voor andere data nodig is. Zolang dat niet gebeurd is kan er soms nog verloren gewaande data teruggehaald worden.

1) Nu vroeg ik me af of jullie goede ervaringen of tips hebben voor een restore-programma allerlei typen bestanden (o.a. Word, avi, jpg) kan restoren.

2) Tweede vraag is of jullie tips hebben hoe ik evt. mijn pc kan instellen dat hij automatisch periodiek (bijv. wekelijks of dagelijks) een backup maakt van mijn bestanden of een deel daarvan. Want eerlijk is eerlijk, handmatig backuppen schiet er vaak bij in en als het te laat is baal je weer als een stekker dat je zo dom bent geweest om het steeds weer uit te stellen. :nope :hamer

Han

Ik heb het ook wel eens gehad dat een harddisk zomaar ineens "dood" is. dan ben je blij met je backups. Helemaal automatisch is geen goed idee omdat je dan enorm veel opslag ruimte verspilt. Wat het "vergeten te maken betreft", het vergt gewoon wat discipline. Heb je die niet dan ook niet zeuren als het misgaat.

Ik gebruik "Norton Ghost" om backups te maken. Ik gebruik zelf versie 9 voor mijn XP pc en versie 12 voor mijn laptop met Vista. Ik geloof dat ze inmiddels alweer aan versie 14 van het programma toe zijn. Ik ben tevreden over het programma. Vooral m'n 4,5 jaar oude XP-pc is een pc die nogwel eens nukken heeft. Ik heb de ghost-image menigmaal gebruikt.

Met versie 12 en verder kun je je hele partities of harddisks backuppen d.m.v. het maken van een image. Ik maak zelf alleen een image van m'n windows opstartpartitie en doe de rest handmatig. Vervang je je harddisk of gaat ie stuk dan kun je je image gebruiken om op de nieuwe harddisk weer je windows-opstartpartitie terug te zetten.

Vanaf Ghost versie 12 kun je behalve een image maken van een hele partitie ook een bestanden-backup maken. Bij het instellen geef je zelf aan welke mappen gebackupped moeten worden. Je kunt images/backups automatisch laten maken of handmatig starten. Ik geef zelf de voorkeur aan handmatig starten omdat ik de partitie eerst op wil ruimen voordat de image gemaakt wordt. Doe je dat niet dan wordt de image door een volle prullebak/temporary internet bestanden e.d. onnodig groot. Je moet de image natuurlijk wel ergens wegschrijven en teveel ruimte verspillen wil je niet. Handmatig backups maken houd dan alleen in... opruimen en dan programma Norton Ghost openen en klikken op "backup maken". Images bewaar ik 2x:
- op een fysiek andere harddisk. Je hebt er natuurlijk niks aan als de image staat op dezelfde harddisk die gecrashed is.
- kopie ervan op een externe harddisk

Er zijn behalve Norton Ghost nog meer programma's die kunnen wat jij wilt maar daar heb ik geen ervaring mee omdat ik me met ghost prima kan redden.

http://www.symantec.com/nl/nl/norton/ghost
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

Bugs

Is die externe harde schijf permanent op je pc aangesloten of gebruik je die uitsluitend als backup?
Het eerste is geen goed idee, daar zijn ze niet echt voor gemaakt. Je zult dan met de volgende waarschijnlijk ook niet al te lang doen. Een gewone externe harddisk gaat niet op "pauze" als ie niet gebruikt wordt. De hardware in het apparaat blijft alsmaar draaien zodat ie actief blijft. Dan kun je beter een tweede interne harde schijf nemen. Ik heb zelf drie interne harde schijven voor dagelijks gebruik, opslag enzovoorts. Daarnaast heb ik twee externe harde schijven voor backups. En het is zoals Han zegt, daar is wat discipline voor nodig. Ik doe het eens in de maand, dan is het te overzien als je iets kwijt bent en kun je er meestal nog wel aankomen. Voor mijn C: schijf (besturingssysteem en geïnstalleerde programma's) gebruik ik ook Ghost. Geweldig programma.
Groetjes van Bugs

paul76

Ik doe het op dezelfde manier als Han en Bugs, maar gebruik Norton Save & Restore in plaats van Ghost. Het programma heeft wat minder mogelijkheden dan Ghost maar de essentiele opties zitten erin, dus images maken en file-backup maken. Voordeel is dat het aanzienlijk goedkoper was op het moment dat ik het nodig had. Ook mijn images (c-partitie) en backups (andere partities) gaan naar een externe schijf die ik naderhand weer afkoppel.

O ja en ik heb ook drie harde schijven voor dagelijks gebruik: 1 in mijn laptop en 2 in mijn desktop  ;D
Sinds de aanschaf van mijn laptop wordt de desktop alleen niet zo veel meer gebruikt. Dus dagelijks is eigenlijk alleen die ene in de laptop. :D

Han

Maak ik een ghost-mage van m'n opstartpartitie op schijf 1, dan schrijf ik die weg naar m'n backup-partitie op schijf 2. Zo heb je altijd of de originele partitie of de image om te herstellen bij de hand. Voor alle zekerheid schrijf ik de image ook weg naar een externe harddisk. Beetje dubbelop maar gebeurt er iets waardoor alle harddisks kaduuk gaan dan nog heb ik een backup van de image. Misschien wat overtrokken allemaal maar het geeft me een gerust gevoel. Ik ben van beroep netwerk-/systeembeheerder geweest en die hebben allemaal een backup-tic. Alleen wegschrijven op 'n harddisk vond ik dus niet veilig genoeg  ;)

Lol ook drie harddisks dus. Ik heb er 3 in m'n XP-desktop en eentje 1 in de Vista-laptop en 3 externe harddisks om images en data-partities op weg te schrijven.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

Mirannie

Bedankt. Er zit dus niet veel meer op dan gewoon mezelf eens hardhandig toespreken en wat discipline bijbrengen  ;D

Han

Yep, bij het backuppen is discipline en routine het belangrijkste.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!