ramgeheugen wil niet in dualchannel werken + afsluitproblemen

Gestart door Domien, 18 september 2008, 09:02:01

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Domien

Heb pc gekocht waarvan de geheugenmodules in Single Channel stonden, wat ik al eigenaardig vind, want als pcboer (Alternate) weet je toch dat ze anders geplaatst moeten worden. Heb ze in Dual channel geplaatst, maar dan start de pc niet op. Hij blijft herstarten. Zie zelfs geen biosgegevens op het scherm verschijnen. Wat kan er fout zijn? In Single mode werken de geheugenmodules wel zonder problemen wanneer ik ze naast elkaar plaats in module 0, wanneer ik ze beiden plaats in module 1 (ook single) ervaar ik dezelfde startproblemen. Ik wil ze uiteraard in dual channel hebben. Zou er een fout in één van de geheugenbanken van module 1 kunnen zitten, of is het, hopelijk, een biosprobleem.
Daarnaast valt de pc niet uit wanneer ik vista afsluit. Vista lijkt goed af te sluiten, maar de pc valt niet uit. De ventilatoren blijven bollen.

Oh ja, nog wat hardware gegevens : mb van gigabyte EP45 DQ6, geheugen OCZ 2 GB DDR2-800 Kit OCZ2RPR800C32GK, Reaper HPC CL3 Edition, intel q9550

Groetjes,
Domien

Han

Hoi Domien, welkom op PCN forum  :)

Als eerste de vraag waarom je niet teruggaat met een nieuwe PC die hardwarematig niet goed functioneert.
Je hebt immers garantie erop. Dit geheugen en afsluitprobleem lijkt mij een probleem voor Alternate.
Zij kunnen in ieder geval het geheugen testen.

Wat betreft je problemen:
* Is het geheugen wat je gebruikt wel dualchannel?

* Ik heb eens rondgekeken in google voor het afsluitprobleem met vista.
   Ik lees regelmatig dat dit opgelost is met een BIOS update. Ik weet niet van welke
   datum jou BIOS is en of er updates zijn maar het valt altijd te proberen.

   Vista PC's kunnen ook een afsluitprobleem krijgen doordat er spyware op de PC staat.
   Je zou een log kunnen plaatsen om dat na te laten kijken.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

Domien

Dag Han,

Bedankt voor de snelle reactie.
Ik denk dat mijn geheugen wel ok is voor dual channel. Heb link naar specificaties : http://www.alternate.be/html/builder/proddetail.html?showTecData=true&class=ram&artno=IBIEMS&source2=needed#tecData. Ga toch eens proberen met ander geheugen

Wat betreft garantie heb ik me al laten vangen. Heb voor onze school 4 'gewone' pc's gekocht en dan deze snellere. Bleek dat van de eerste 'gewone' pc al een ide kabel losgekomen was. Heb deze ingestoken, maar daardoor natuurlijk het zegel verbroken. ongeveer gelijkertijd zag ik dat de geheugenmodules van de snelle pc verkeerd ingebouwd waren en in single modus stonden. Dus ook pc opengedraaid en latjes op de juiste wijze (stekker uit, enz) in de juiste geheugenbanken voor dual channel gestoken.
Dat die zegels erop zaten heb ik dus pas nadien ontdekt. Eigenlijk kan het toch niet dat je een pc moet terugsturen wanneer er een ide kabel los zit, maar ja dat is natuurlijk geen item voor deze topic  :)

Wat betreft het afsluitprobleem. Ik denk dat ik met een nieuwe bios zit aangezien de pc gloednieuw is, maar dat zal ik eens napluizen als ik thuis ben. Spyware verwacht ik ook niet daar ik vista pas gisteren geïnstalleerd heb.

Han

Laat je niet afschrikken door door het jou verbreken van een door hen aangebracht zegeltje. Ze moeten hoe dan ook minstens garantie geven op een juist aangekochte PC. Het zou toch te gek voor woorden zijn als je je eigen PC niet eens meer open mag maken omdat er iets los zit? Zou een mooie boel worden als alle fabrikanten overal zegeltjes op zouden plakken en zodoende geen garantie meer hoeven te geven. Volgens de europeese regelgeving heb je minstens 1 jaar garantie en daarna nog de percentuele garantie (deel betalen als er wat stuk gaat) omdat je mag verwachten dat een pc langer dan 1 jaar mee moet gaan. Op het moederbord alleen al zit al 24 maanden garantie!

Ik zou d'r gewoon mee terug gaan. Ik neem aan dat zij hem in elkaar gezet hebben? Ze testen het geheugen maar eens goed en zorgen dat ie in ieder geval dual-channel zal kunnen draaien volgens de hardwarespecificaties zoals je 'm ook aangekocht hebt.

Dat de PC net nieuw is wil niet zeggen dat het BIOS up to date is. Wie weet hoelang dat moederbord al op de plank in de winkel ligt. In het begin komen er rap nieuwe updates uit voor de nieuwe moederborden omdat ze snel bugfixes doen.

Wat je linkje betreft: Is "Double Data Rate" identiek aan "Dual channel"?
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

Domien

Heb even alles uitgeprobeerd. Niets heeft geholpen. Laatste biosupdate geïnstalleerd, afsluitprobleem blijft bestaan.

Heb ander geheugen geprobeerd voor dual channel. Ook hier problemen. Allen single channel werkt.
Ga morgen dus bellen naar Alternate. Ik wel het toch even vermelden, want is echt een ramp. We hebben voor onze school in totaal 5 pc's besteld. Daarvan was slechts één pc in orde. Ik heb daarstraks alle pc's open gedraaid, omdat ik de harde schijven moest hebben om te klonen, want dat bespaart veel tijd.
D eerste pc bleek een losse ide kabel te hebben. De tweede pc had een harde schijf waarvan zowel de stroomkabel als de datkabel niet instak; Die harde schijf was allen gemonteerd. De derde pc had een moederbord dat slechts met één, lees 1, vijs was vastgeschroefd. Gelukkig lagen er nog twee vijzen in de doos ( niet in de kast) dus, nu zitten er toch drie vijzen in. En de vierde pc heeft dus een moederbord waarvan het geheugen niet in de dual channel kan werken. En dan maar zegels plakken op de achterkant van een pc om de garantie te beveiligen. Ben eens benieuwd wat ervan gaat komen. Eigenlijk had ik dus 4 van de 5 pc moeten terugturen. En dan durven ze nog te beweren dat ze alles testen voor ze iets opsturen.

Han

Duidelijk prutswerk dus van Alternate. Als je contact opneemt en erbij vermeld wat je aantrof dan zullen ze niet moeilijk doen. Er werkt daar op de essemblage kennelijk een stagair of iemand die maar wat aanprutst. Daar moeten ze zéker meerdere klachten over hebben gehad!

Je moet als systeembeheerder op een school in de kasten kunnen wezen zonder dat dat garantieproblemen geeft en zeker al als de assemblage zo beroerd gedaan is. Je moet toch zeker kunnen controleren als er wat mis lijkt?

Ik ben benieuwd waar ze mee komen.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

Bugs

Geen reactie meer van de topicstarter.
Afsluiten dan maar.  :locked
Groetjes van Bugs