Problemen door schijfopruiming en defragmenteren?

Gestart door anykoen, 11 juni 2007, 13:21:54

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

anykoen

In dit item lees ik een aantal zaken die ik denk te herkennen.

Heel braaf heb ik updates geinstalleerd; ik kan niet altijd onderscheiden of een bepaalde update wel of niet nodig is.
Gisteren was ik echt bang dat de pc finaal ging crashen.

Ik had een aantal prog's uitgeprobeerd en daarna weer gewist; daarom maar defragmenteren. Ook had ik ergens onderweg de opmerking gelezen: defragmenteren is leuk maar de schijf opruimen is ook wel eens nuttig. Dus eerst de schijven opgeruimd; daar had XP wel oren naar en was enthousiast een hele tijd bezig.
Daarna weer defragmenteren om alles weer op een rijtje te krijgen.
De d-schijf met prog's ging nog wel maar c:\ met o.a. XP was een chaos. Een bont geheel van kleurige streepjes van nauwelijks 1 mm breed. Voorzichtig, dan maar analyseren, vanuit de gedachte: dan kijkt hij alleen maar en maakt het niet erger.
Teruggaan naar een herstelpunt lukte niet; waarom weet ik niet want er moesten er wel zijn.

Na een nieuwe start opnieuw defragmenteren; de schijf zoals die grafisch werd voorgesteld was een chaos. Na ca een half uur was c:\ weer op orde.
Eigenlijk heb ik dus geen probleem, maar:
- ik zou graag willen weten wat er is gebeurd en vooral hoe ik dat kan vermijden;
- of ik nu echt een probleem had of een duidelijk aanwijsbare fout in het onderhoud heb gemaakt


Paul :o
Paul

Han

Ik kan je niet helemaal volgen, Paul. Wat ging er nou mis dan en wat wil je vermijden?

Als je alleen schijfopruiming en defragmentatie hebt gedaan vanuit windows, dan kun je niets fout doen.
Windows gaat dan zelf aan de slag. dat defragmenteren kan érg lang duren.

Wat je herstelpunten betreft, bij schijfopruiming op het tabblad "meer opties" staat helemaal onderin systeemherstel. Klik je op de knop die daarbij staat dan worden al je oude herstelpunten gewist en maakt windows zelf één nieuwe aan. Dan kun je inderdaad niet meer terug naar een oudere.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

anykoen

Sorry, dat ik wat onduidelijk was.
De commando's waren er wel, maar de opdrachten werden geweigerd.

Omdat ik een aantal prog's had uitgeprobeerd (installeren en daarna weer wissen) dacht ik dat de c-schijf wel eens gedefragmenteerd zou mogen worden, zodat alles weer bij elkaar staat. Ook las ik een tip van windows dat behalve defragmenteren een "schijf opruiming" ook wel eens nuttig zou zijn.
Defragmenteren werd geweigerd omdat het bestandsrecordsegment onleesbaar zou zijn.
Daarom wilde ik terug naar een herstel-punt maar volgens de pc was die er niet; dat klopt niet want ik laat er altijd twee of drie staan.
Bij de opdracht analyseren zag ik bijna geen blauw meer waardoor ik de indruk kreeg dat heel veel was verdwenen.

Uiteindelijk is defragmenteren gelukt maar het heeft heel lang geduurd.

Achteraf denk ik dat ik verwarring heb veroorzaakt door mijn card-reader aan te sluiten.
De card-readcer heeft 4 slots en ik denk dat alle slots een letter toegewezen werd, waardoor de lay-out van de pc niet meer klopte. Ineens was er een m-schijf en een n-schijf enz.
Nadat ik de card-reader had losgekoppeld werd alles weer normaal.

Voorzover ik het nu kan beoordelen, is alles weer in orde; bedankt voor het mee-denken.

Paul
Paul

Bugs

Ik heb ook zo'n cardreader, en soms heb ik ook wel eens een geweigerd commando ík de cardreader vergeet los te koppelen.
Het beste is om de cardreader alleen aan te sluiten als je 'm nodig hebt.
Groetjes van Bugs

anykoen

Dat lijkt me een heel goed advies Bugs.
Ik vind het zo makkelijk om alles maar aan de pc aan te laten hangen; klaar voor gebruik. Maar ik ben daarvan nu wel genezen.

Bedankt

Paul
Paul

Han

Zo'n cardreader gebruikt best veel driveletters. Via schijfbeheer kun je die cardreader drives helemaal aan het eind zetten dus op Z: en aflopend. Dan wordt de rest van je drives niet meer door elkaar gegooid.
Mits je natuurlijk nog driveletters over hebt. Die heb je van C: tot en met Z:

Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

anykoen

zoals je merkt ben ik even weggeweest; ziekenhuis, kleine reparatie, niet ernstig, wel erg onplezierig en pijnlijk.

De cardreader verwacht ik niet zo vaak te gebruiken, maar de eerstvolgende keer zal ik 'em beslist aan het einde van de rij zetten.
C:\ en D:\ zijn vaste schijven; 2 cd-drives E en F soms een memorystick (meestal G) en de rest is beschikbaar.

Toch heb ik nog steeds het idee dat iets niet goed zit. Is er een diagnoseprog dat alles even nakijkt?

Ook wordt er vaak uitgegooid door de browser (zowel InternetExplorer versie 7... als Maxthon). Het meest vervelend is dan dat de browser afsluit. Mij wordt verweten dat ik coockies blokkeer, maar ik weet niet waar dat nog meer kan staan; ik heb zoveel mogelijk alles vrij-gegeven.


Paul
Paul

Bugs

Hoe heb je je cookies nu staan?
Dat kun je vinden bij extra>internet opties>tabblad privacy>geavanceerd.
Ik heb ze zelf op vragen staan (wat door iedereen die dat niet gewend is als zéér irritant wordt ervaren  :shades). Ik heb graag zelf in de hand wat er op mijn pc wordt geplaatst, het is verbazingwekkend hoeveel cookies er soms van één site afkomen.

Door cookies te weigeren kunnen sommige websites soms niet goed werken of zelfs niet openen. De oplossing daarvoor is door aan te vinken cookies van die site altijd accepteren aan te vinken (kun je altijd weer wijzigen). Kijk eerst even hoe je cookies nu staan door middel van bovengenoemde uitleg.
Groetjes van Bugs

anykoen

Mijn pc lust nu alle cookies, maar voor de rest is alles hetzelfde.
Opnieuw IE gestart, opnieuw naar een site (waar ik ben geregistreerd) en dan krijg ik de boodschap van IE dat zo graag een foutmelding wil versturen. Ik heb al een paar keer ja gezegd, dus weiger ik nu maar.

Wat ook niet meer mogelijk is, is het instellen van de schermbeveiliging. een dll-bestand met een heel erg lange naam: C:\windows\winsSxS\x86_Microsoft.Windows.GdiPlus_6595b64144ccf1df_1.0.26000.2180_x-ww_522f9f82\gdiplus.dll is geen geldige Windos-kopie. Controleer dit op uw installatiedeskette.
Ik vind het niet erg dat dit niet kan, want ik zet de pc meestal uit voordat hij toe komt aan een diashow.
Dit is een geregistreerde XP die in de winkel is geinstalleerd.
Zou dit een gevolg kunnen zijn van de laatste update?
Ja of nee is eigenlijk niet belangrijk, maar hoe kan ik het verhelpen?
Paul

Han

Dat versturen van fouten naar Microsoft kun je uitzetten. Ze doen er toch niks meer mee.

* Ga naar je configuratiescherm
* deubbelklik op icoontje "systeem"
* ga naar tabblad "geavanceerd"
* Helemaal rechts onderin staat een knop "Fouten melden".. klik daarop
* Zorg dat het keuzerondje voor "geen fouten melden" aangeklikt is
* Vink wél het vakje "Krietieke fouten wel melden" aan.
* Klik dan op "toepassen" en dan op "OK"

Je PC gaat dan niet meer bij elk lullig foutje een rapport naar Microsoft verzenden. Dat is totaal overbodig.
Krijg je het venstertje nog wel te zien dan is er wat loos.

---------------------------
Wat je gdiplus.dll betreft. Da's een onderdeel van NET Framework 1.1. Verwijder je .net-software eens een installeer die eens opnieuw. Het is een microsoft dll-bestand.

Overigens kunnen problemen met een GDIPLUS.DLL ook voortvloeien uit de problemen die een virus in jpg bestanden veroorzaakt. Ik neem aan dat je een recent geupdate virusscanner op je systeem hebt staan.
Doe voor alle zekerheid toch een online virusscan bij bitdefender. Zo'n scan kan afhankelijk van de grootte van je harddisk(s) erg lang duren. Laat 'm rustig gaan en doe intussen even niets op de PC. Je kunt de scantijd aanmerkelijk verkorten als je van tevoren even opruimt. (Cache leeggooien en zo)
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

anykoen

Fouten melden heb ik uitgeschakeld, maar bij internetten komt het toch weer tevoorschijn.
Bitdefender gedraaid, maar uiteindelijk toch geen verbetering.
Ik ben niet zo'n pc-kenner en als de ene fout komt als de andere is verholpen weet ik echt niet meer wat ik het eerste moet doen.
Zo langzamerhand kom ik er niet meer uit. Het lijkt me het beste om iemand te zoeken die achter de pc gaat zitten en direct reageert op fouten.
Bugs en Han heel erg bedankt voor de moeite maar ik durf het niet aan om verder te spitten,

Paul
Paul

Han

Lijkt me een goed plan, Paul. D'r is toch iets echt mis als foutenmelden alleen aanstaat voor belangrijke zaken en je ziet toch dat er een fout gemeld wordt. Dat kan je makkelijker zien en verhelpen als je erachter zit. Laat 'm de logboeken maar checken daar kan ie zien wat voor fout er gemeld is.

Maak voor alle zekerheid vast backups van je belangrijke bestanden. Mocht diegene die langskomt besluiten tot een schone installatie dan kan hij meteen aan de slag.

Succes!!
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

anykoen

een goed advies om backup's te maken; zal ik zeker doen.
Ik ga eerst maar eens alle cd's opzoeken.

Klaar voor een sprong in het diepe


Paul
Paul