Laptop start niet meer op

Gestart door john, 11 mei 2022, 05:04:33

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

john

Door allerlei omstandigheden is een laptop 2 jaar en 3 maanden niet gebruikt. Toen ik de laptop onlangs weer wilde gaan gebruiken, lukte dat voor geen meter. Inmiddels talloze pogingen gedaan, maar het resultaat blijft negatief.
Inmiddels al zoveel foutmeldingen op het scherm zien verschijnen dat je als het ware door de bomen het bos niet meer ziet.
Bij de meest recente poging is onderstaand de melding die telkens opnieuw verschijnt.

The smart harddisk check has detected an imninent failure. To ensure not data loss, please back up the content immediately and run the Hard Duisk Test in System Diagnostics.
Hard disk (301)
F2 System Diagnostics.
Enter - continue startup
For more info visit: www.hp.com/go/techcenter/startup.
Heb ik nog niet bezocht.

Snelle systeem test gestart en mislukt.
Wel verschijnt er een error:
Fout id: GUXU3H-739B43-MFPV-60DT03.

Klik ik op enter verschijnt toch het scherm om in te loggen. Echter kan ik de pincode niet invoeren. Het wachtwoord daarentegen wel, maar omdat de laptop niet online is, moet ik het laatst op de laptop ingevoerde wachtwoord gebruiken en.....dat weet ik niet meer na 27 maanden he he.

Bij eerdere pogingen o.a. de melding boot device not found. Please install an operating system on your disk!!!
Kan dat zomaar ineens totaal foetsie zijn na non gebruik van 27 maanden?

Enfin, al genoeg gevraagd, of ik het met hulp zelf kan oplossen...!!

Han

Klinkt als een defecte harddisk met kapotte sectoren. Eerst maar eens doen wat HP beschrijft voor deze error, namelijk de harddisk scannen op fouten.
HP PCs - SMART Hard Disk Error 301 Displays on a Black Screen

Als de S.M.A.R.T een error geeft dat zijn er serieuze hardwarematige problemen. Hier staat wat info over wat S.M.A.R.T inhoud: https://www.appletips.nl/smart-functie-harde-schijven/
Dat stuk is geschreven door apple maar het eerste gedeelte van het artikel is algemeen wat betreft de info over harddisk fouten en het S.M.A.R.T detectiesyseem

PS) Steek niet teveel geld in deze laptop als je niet kunt upgraden naar Win10, want de ondersteuning voor Windows 8.1 loopt mei volgend jaar af.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

john

Ik ga met je aanwijzigingen aan de slag. Op zich is de laptop het nog wel waard naar Windows 10 te upgraden, de configuratie voldoet ruimschoots aan de gestelde eisen. Ik laat je in ieder geval weten of het wat is geworden.

john

Zojuist haast een uur achter de bewuste laptop gezeten.
Wilde weinig lukken en op een gegeven moment getracht in de veilige modus op te starten.
Dit nooit eerder gedaan op een  Windows 8.1 laptop, maar er verscheen, tot mijn grote verbazing, een scherm met allerlei opties.
Kon ineens wel zo waar inloggen met de pincode en het buroblad verscheen en waren alle partities,mappen, programma's en bestanden te openen.
Echter even zo vrolijk dat er een waarschuwing verscheen omtrent de harde schijf.
Wat ik daarna ook probeerde, kreeg de laptop niet verbonden met de WiFi ondanks dat het wachtwoord correct was ingevuld.
Toen ik dit zichtbaar maakte, bleek dat de gekozen toetsen van de letters of cijfers totaal anders werden weer gegeven en ja dan is het wachtwoord foutief en geen verbinding.
Op een moment veranderde <start> in tegels en kreeg ik het niet terug.
Probleem is dus eigenlijk niet te verbinden met internet waardoor ik niet op de HP site kan komen en een of meerder opties kan gebruiken om een scan te laten uitvoeren.
Zo als ik het nu zelf inschat, gaat het niet lukken dus, tenzij jij nog een oplossing uit de hoge hoed weet te toveren, ga ik volgende week maar naar een lokale pc boer of die mogelijk nog wat kan bereiken. Want als de harde schijf moet worden vervangen, en die kans acht ik vrij groot, is dat voor mij einde verhaal vanzelfsprekend.

Han

Die hardddisk is ECHT aan het kapot gaan en zal vervangen moeten worden.
Ga nogmaals in veilige modus naar binnen en maak direct backups van wat je nog niet gebackupped hebt en wil bewaren. Je hebt nu nog de kans.

Veilige modus is niet echt bedoeld om daarna het internet op te gaan. Je hebt van alles uitgezet door veilige modus te gebruiken waardoor je onbeschermd het internet op zou gaan.
Ik weet niet of dat nog steeds zo is maar je kunt dacht ik alleen naar windows update en verder niks. Maar doe dat maar niet.

Je zou dit kunnen proberen. Schoon opstarten.
Via "msconfig" kun je dan zelf bepalen wat er wel/niet opstart. Dan kun je wel het internet op en naar de site van HP voor die harddisk check maar......... EERST backups maken nu het nog kan.

Je toetsenbord staat kennelijk in de verkeerde taal ingesteld. Gebruiken jullie in PH ook een qwerty-toetsenbord met de VS indeling?
Check dit:  toetsenbord geeft verkeerde tekens                                         
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

john

Han, volkomen duidelijk. Het merendeel van alle bestanden op de partities C: en D:, staan al als back up op een externe drive.
Ik ga verder ook niet aanlopen rotzooien zoals je me aanraadt.
Ga volgende week ff bij de lokale PC boer langs om te in formeren wat een SSD kost.
Ik houd je op de hoogte van het vervolg.
Om nog je vraag te beantwoorden, hier is QWERTY met VS indeling eveneens van toepassing.

john

De laptop ter reparatie bij een lokale pc boer gebracht. Prijsopgaaf voor vervangen hdd door ssd, bestanden overzetten en Windows 10 installeren plus nog een externe drive van 1Tb alleszins redelijk voor totaal 110 euro. Inmiddels de laptop weer opgehaald en draait weer perfect. Moet nog wel wat updates doen en gewenste apps, muv van MSO, staat er al op, nog downloaden en installeren. Dus nog wat te doen en hoef ik me niet te vervelen.
Gooi er maar een slotje op wat mij betreft en zoals altijd bedankt voor je input.

Han

Fijn dat het weer in orde is én voor een zéér redelijk bedrag.  :goed

:slotje
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!