Automatisch switchen van bekabeld naar wifi

Gestart door Helen, 19 augustus 2011, 11:01:34

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Helen

Bij de laptop (draait op XP) van Hans is het zo, dat wanneer hij de modemkabel eraf haalt, hij automatisch wifi verbinding heeft met ons modem. Dat lukt bij mijn laptop dus niet. Via probleemoplossing had ik wel verbinding, maar dat is erg omslachtig.

Hoe stel ik dat in? Mijn laptop draait op Win7 Home.

N.B. Ik kan dus wel heen en weer switchen via Functie F8, daar ben ik nu achter gekomen. Ben nog een leek op het gebied van draadloos.  ;)
NON BLATERARE, SED POLIRE!

Han

Ik plug ook in win7 mijn kabel in en dan werkt ie via kabel en bij geen kabel dan pakt de laptop automatisch mijn wifi omdat die dan de eerstvolgende beschikbare werkende verbinding is.
Dat ging vanzelf zo toen ik 1x mijn wifi verbinding had aangemaakt. Ik hoefde op de laptop alleen maar mijn 1x wifi toegangsgegevens in te geven en in mijn router tegelijkertijd zelf mijn laptop toegang geven tot mijn router want die zit voor "vreemden" dicht met encryptie + MAC Address filtering.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

Han

Ik zat er nog eens over na te denken waarom het bij jou niet vanzelf gaat terwijl je je wifi al wel er ingesteld hebt:

Staat wifi standaard op AAN bij je? Is dat niet zo dan even kijken bij energiebeheer of dat zo is.
Misschien schakel je die op jouw laptop wel AAN/UIT met je F8 toets.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

Helen

Met F8 kan ik wel snel switchen van kabel naar WIFI. Hoe het in de router staat zou ik moeten nakijken, daar heb ik niks aan veranderd. Alleen de beveiligingsleutel ingevoerd in de laptop. Zo hebben we dat met onze telefoons ook gedaan. Is dat veilig genoeg? Standaard staat de laptop de meeste tijd bekabeld.

Waar kan ik dat precies vinden in energiebeheer?
NON BLATERARE, SED POLIRE!

Han

Ik kijk morgen effies op mijn laptop voor je. Tis nu een beetje laat geworden :)
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

Helen

NON BLATERARE, SED POLIRE!

Josette

Wie geen fouten maakt, maakt gewoonlijk niets! Groetjes van Josette

Han

Op mijn laptop is het een fysiek schakelaartje waarmee ik mijn wireless AAN/UIT kan zetten. Die staat bij mij altijd op AAN.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

Josette

Ik weet niet of ik hier helemaal mee ben,
maar kijk eens in je:

Configuratiescherm\Alle Configuratiescherm-onderdelen\Netwerkcentrum

Als je daar bij zoeken wifi geeft, krijg je een hele uitleg.
Wie geen fouten maakt, maakt gewoonlijk niets! Groetjes van Josette

Han

Was er al mee bezig.  ;)

Mijn lappie heeft een engels besturingssysteem dus je zal ff moeten kijken hoe het in NL heet maar zal nioet veel afwijken.

- ga naar configuratiescherm,
- open "Network and sharing center"
- kies links voor de link "Change adapter setting"
- dubbelklik op de wireless verbinding die er staat naar je router

Dat moet er zo uitzien. Als je onderaan op de middelste knop "Disable" ziet staan dan staat je wireless kaart standaard AAN.



Staat mijn wireless-schakelaar op OFF, dan kan ik niet dubbelklikken op mijn Wireless Connection voor de properties.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

Josette

Ik ben ook eens gaan kijken,

als je op je icoon van je taakbalk
rechtsklikt op internettoegang-

Netwerkcentrum openen  - zie je verbindingen draadloze netwerkverbinding-
in het groen - als je daarop klikt krijg je Han haar venstertje- hier staat dan in het Nederlands-
Uitschakelen dus dan staat hij al aan.

Zo is het hier in het Nederlands.

Succes.  :goed
Wie geen fouten maakt, maakt gewoonlijk niets! Groetjes van Josette

Helen

Ja, dat heb  ik gevonden, maar dat is inderdaad alleen te zien, als ik wifi aanzet via F8. Geen schakelaar dus (Hans heeft er ook eentje), maar via de functietoets.
NON BLATERARE, SED POLIRE!

Josette

Hier ook op F8.

Goed dat je het gevonden hebt.
Wie geen fouten maakt, maakt gewoonlijk niets! Groetjes van Josette

Han

Je wifi wordt dus uitgeschakeld terwijl je je utp-kabel gebruikt.
Bij mij staat wireless standaard aan. Of ik nu de utp-kabel gebruik of niet.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

Helen

Wat ik nog wilde weten, ik heb dus de beveiligingsleutel ingevoerd. Is dat nou helemaal veilig?
NON BLATERARE, SED POLIRE!

Han

Zijn een paar dingen van belang:

Encryptie:
Welke encryptie en encryptie versie staat je router op ingesteld?  WEP en WPA zijn inmiddels te kraken. WPA2 nog niet.
- encryptie kan zijn: WEP, WPA-PSK
- versie bijvoorbeeld WPA + WPA2

Inloggen op de router:
Zorg dat de inloggegevens op je router niet meer fabrieksstandaard is. Meestal is dat admin/admin en dat is nou niet echt veilig.....

SSID
Je kunt je SSID (Naam van je wifi verbinding) verborgen zetten maar niet elk apparaat wat met wifi werkt zal dan je netwerk kunnen vinden, ook al tik je de juiste gegevens in.

Heb je een speedtouch router dan zend die (als je je SSID broadcast niet verborgen hebt staan) een SSID naam uit die Speedtouchxxxxxx heet. Op de plek van de x-en staat een voor jouw modem uniek nummer. In dat unieke nummer schuilt een enorm veiligheidsrisico. Ik heb hier een programmaatje wat binnen 30sec de inlognaam + wachtwoord toont van zo'n speedtouch router. Heb je een speedtouch, zorg dan dat die een eigen verzonnen SSID-naam gebruikt en niet de standaard Speedtouchxxxxxx naam.

filteren op mac-adres
Elk netwerkapparaat heeft een uniek mac-adres wat de netwerkkaart in het apparaat identificeert. Als het filteren op mac-adres aanstaat in je router dan moet je in de software van je router op een knop klikken om hem te laten scannen op macadressen in de buurt en die van jou toegang verlenen. Er ontstaat daarmee een list met vertrouwde mac-adressen die toegang hebben. Staat je apparaat niet op de list dan die geen toegang tot je wifi-netwerk ook al gebruik je het juiste SSID en wachtwoord.



Wij hebben hier een speedtouch met een unieke naam en inlog, goede encryptie en filtering op mac-adres.
We hebben het SSID niet verborgen staan omdat de smartfone's dan niet willen connecten.

Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

Helen

Wij hebben WPA en WPA-2

We hebben een Speedtouch, maar ik weet niet meer hoe ik daarin kom  :-[\\Oh, wacht even... was het niet http://10.0.0.138? Yep, ik ben erin. Ik zal het later vandaag eens even allemaal goed bekijken.
NON BLATERARE, SED POLIRE!

Han

Als je je SSID veranderd dan moeten uiteraard al je netwerkapparaten opnieuw inloggen hé  ;)

Ik weet niet of je ook van plan bent om te gaan filteren op mac-adres. Ga je dat doen, doe dan alles in stappen.
Eerst je SSID aanpassen (is grootste beveiligingsrisico!!!!!) en dan je apparaten verbinden met je router.
Daarna pas filteren op mac adres en dan 1 voor 1 je apparaten in de safelist met mac adressen toevoegen in je router.
Doe je dingen tegelijkertijd dan kan je niet zien waardoor een verbinding eventueel niet tot stand kan komen.
Bij stap voor stap is dat duidelijker.

Schrijf achterin je speedtouch manual boekje de inloggegevens + ip-adres waarmee je erin komt.
Zo raak je de gegevens nooit kwijt.

Je encryptie is OK :)
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

Helen

Dus we zijn op zich wel veilig nu? Staat ook een inbraakdetectie en firewall ingeschakeld op dat ding. Ik vond trouwens nog een linkje van KPN over dat Speedtouch modem
NON BLATERARE, SED POLIRE!

Han

Je router is alleen veilig als je je SSID van Speedtouchxxx veranderd in een eigen naam.
Zolang je dat niet doet kan iedereen er binnen no time op. Ook met je WPA2 encryptie aan.

Check het filmpje en zie hoe het intikken van de naam van de router leidt tot het geven van de encryptiesleutel.
Dat wil je niet!!

Citaat van: Han op 30 juli 2008, 16:32:48
Ik heb net dit filmpje gevonden wat precies laat zien wat het cracktooltje doet en hoe simpel je die key kunt krijgen. Brrr echt eng dat bij zoveel mensen hun router zo vreselijk lek staat te wezen. Tik de code in van de speedtouch-naam en voila de key rolt er zo uit   :shocked

http://www.vanachterberg.org/stkeys/
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!