krijg hhd niet gelezen

Gestart door postzegel, 02 augustus 2006, 13:48:11

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

postzegel

hallo

heb een pc met een 20g hhd en een 80g hdd nu mijn pc is vast gelopen en ik weer kan computer met de 20g hhd win xp maar nu wil de 80g hhd niet meer bij komen

maar op deze hhd staat genoeg data op om niet weg mag

in de bios daar staat hij niet bij hoe kan ik dit verhelpen dat ik bij deze data kan

al vast bedankt voor de antwoorden

andre

Han

Tja aan je settings kan het niet liggen want de schijf was zichtbaar vlak voordat je PC vastliep.
Ik ben een beetje bang ervoor dat je harddisk schade heeft. Misschien heb je daardoor zelfs de vastloper gekregen. Er zijn nog een paar dingen die je kunt doen.

* Had je al eerder hardwarematige problemen met deze PC? Heb je backups gemaakt?

* Zit alles fysiek nog goed aangesloten, ik bedoel de IDE-kabel en de stroom? Haal beiden even los en sluit ze opnieuw aan. Kijk dan wat er gebeurt.

* Kijk eens wat er gebeurt als je in het bios de automatische setting veranderd voor de exacte gegevens van de harddisk. Ziet het BIOS 'm dan wel?

* Check de harddisk met een diagnosetooltje van de fabrikant. Als het een maxtor harddiks is, dan staat hier beschreven hoe je die test doet. Is het een ander merk dan is er een soortgelijke test voorhanden bij de fabrikant van de harddisk.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

postzegel

hallo

de hhd wordt nu gelezen in de bios
bij apparaatbeheer daar staat hij netjes tussen
maar nu zou ik graag daar nog een D: schrijf moeten zien

heb op dit moment staan A: C: D: als cd-rom E: als dvd cd rewter staan

nu zou ik graag ook de hhd een letter willen geven

andre

Han

Door welke van bovenstaande acties kreeg je de harddisk nu wel zichtbaar in het BIOS?

Klik op het bureaublad met je rechtermuisknop op "deze Computer" en kies daar de optie "Beheren"
In het venster wat je dan ziet staat aan de linkerkant de optie "Schijfbeheer". Zie je daar je 80gb harddisk staan en zie je daar ook de partitionering van die hdd zoals die eerder al was?
Je kunt daar ook driveletters toekennen (alhoewel dat eigenlijk vanzelf zou moeten gaan als er nog driveletters beschikbaar zijn)
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

postzegel

hallo

bij computerbeheer staat nu schrijfbeheer
daar staat schijf 0 standaard 18,61 gb online
in het witte kader 18,61gb ntfs in orde ( systeem )

schijf 1 dynamisch met een geledriehoek en een vraagteken er in
afwijkend

cd rom-station 0
dvd D:
geen medium

cd rom-station 1
dvd E:
geen medium

andre

Han

Dan ben ik bang dat er toch inderdaad een hardwareprobleem is. Doe even de hardwaretest van de fabrikant voordat je verder zoekt. Daarmee kun je vaststellen of de schijf defect is.

* Had je al eerder hardwarematige problemen met deze PC? Heb je backups gemaakt?

* Door welke van bovenstaande acties kreeg je de harddisk nu wel zichtbaar in het BIOS?
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

postzegel

hallo

in de bios hem van auto afgehaald zijn eigen naam gegeven

maak nooit backups gemaakt

maar hij doet het weer onder G:

wat heb ik gedaan bij computerbeheer -schijfbeheer

op schijf 1 die deed het op schijf gaan staan met rechter miusknop aanklikken

afwijkende schijven importeren aan klikken en daar was ie weer

heb op dit moment regelmatig problemen met de oude hhd

andre

Han

Dan moet driveletter C: t/m F: bezet zijn.
Nogmaal krijgt de partitie dan vanzelf de eerste vrije driveletter, dus ik vertrouw 'm nog niet helemaal

Ik zou als ik jou was toch als de sodemieter backups maken en 'n diagnosetooltje loslaten op beide harddisks.
"Better safe than sorry".
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

postzegel

hallo

heb de foto's die er op stonden gekopieerd en kan ik helemaal op nieuw beginnen
met hem te formateren op op nieuw win xp er op te zetten

welk tooltje kan ik gebruiken voor de hhd 80g western digital

welk tooltje voor de maxtor 20g hhd

en hoe werkt dit systeem

andre

Han

De link met uitleg om een maxtor-harddisk te testen heb ik je hierboven al gegeven.

Voor een western digital kijk je op de site van de fabrikant bij de life guard tools. Doe dan verder wat daar beschreven is om de schijf te testen. De procedure zal weinig verschillen van die van maxtor.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

postzegel

hallo

heb de test gedaan met maxtor

eerst Basic Quick 90sec gedaan bij alle items stond passed
heb ook de Advanced test gedaan geen fouten gevonden

heb de test gedaan met data lifeguard diagnostic
heeft geen fouten gevonden

kan ik nu ook mijn maxtor hhd goed formatteren met deze floppy

andre

Han

Nee, formatteren doe je niet met de powermax flop. Da's een low level format!!
Formatteren van een schijf waar geen besturingssysteem op staat kan gewoon via de verkenner in windows. Het formatteren van de schijf waar windows op staat doe je via de installatie van Windows.

Ik sluit dit topic af. Het probleem waarvoor het geopend werd is immers opgelost.
Zijn er verder nog problemen, open dan een nieuw topic daarvoor in het daarvoor bestemde forumonderdeel.

Zorg toch voor backups!!
Als je schijf echt crasht en je doet dat niet, dan ben je alles kwijt!!
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!