maar 128Gb van de 200Gb word gezien

Gestart door willemhs, 01 mei 2004, 15:13:23

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

willemhs

ik heb een nieuwe maxtor 200Gb schijf geïnstalleerd, maar windows ziet hem maar als 128Gb. de bios ziet hem wel als 203GB.
ik heb de schijf als slave op IDE 2 aangesloten. jumpers staan goed.

waar kan dit aan liggen?

Han

Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

willemhs

ik gebruik windows xp professional.


Han

SP1 erbij of de gewone XP-Pro?

Welk bestandssysteem heb je gebruikt. Als dat FAT32 is dan is dat waarschijnlijk je probleem. FAT32 kan volgens mij zulke grote schijven niet "behappen". Dat lukt wel als je de schijf in partities verdeeld.
Als ie NTFS geformatteerd  is dan zou WinXP daar geen probleem mee mogen hebben.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

frank

Een harde schijf heeft vaak niet de effectieve waarde die staat vermeld op de verpakking bijvoorbeeld een schijf van 160gb geeft in je pc maar 154 gb aan, dat komt dan omdat ze met een andere waarde hebben gerekend bijvoorbeeld 1000 mb = 1GB ipv 1024 mb = 1gb. Dan kom je dus op een hogere gb uit dan het werkelijk is. Maar een hd van 200gb die hij maar ziet als 128 is wel erg gortig, sommige biossen/ moederborden hebben moeite met grote harde schijven. Waarschijnlijklukt het wel zoals Han zegt als je de harde schijf in partities verdeeld.

P.s ik kan mezelf hebebn evrgist in de exacte waardes hierboven beschreven, maar het is even ter voorbeeld, dat de echte waardes / groottes van GB niet altijd even correct worden neergeschreven door de fabrikanten.
[url="http://kabonfootprint.com/"]http://kabonfootprint.com/[/url] & [url="http://toppedia.com/stop-dreaming-start-action/"]http://toppedia.com/stop-dreaming-start-action/[/url]

willemhs

dat er meer Gb's worden opgegeven dan een schijf in werkenlijkheid blijkt te hebben wist ik. maar ik had al uitgesloten dat dat de reden zou zijn, 128gig is veel te weinig.

de schijf is ntfs geformateerd, en heb ook de grootst mogelijke partitie aangemaakt. maar nog steeds maar 128gig.
ook wanneer ik alleen de 200gig schijf en een cd rom station heb aangesloten en dan opgestart met de windows xp cd erin ziet de windows installatie 137.436mb (= 128Gb)

Han

Nogmaals de vraag :"Heb je SP1 geinstalleerd?"
In SP1 zit o.a. de herkenning voor grote harddisks.

Wat voor merk Harddisk is het?
Misschien toch even een diagnosetooltje draaien om o.a. de SMART van die schijf even uit te lezen. Dan kan je uitsluiten dat er fysiek wat mis is ermee.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

willemhs

het is een Maxtor 200GB DiamondMax Plus 9, 7200rpm, 8MB.

ik ga er eigenlijk van uit dat de schijf goed is omdat hij nieuw is, maar ik sluit niet uit dat het een fysiek probleem is.

maar ik heb geen service pack 1. ik kan er dus vanuit gaan dat het daar aan ligt. alleen sp1 installeer je toch nadat je win xp geïnstalleerd hebt, maar klopt het dat je dan tijdens de installatie nooit een partitie van 200gig kunt maken omdat er dan ook nog geen sp1 is?

Han

Download van de maxtor site in ieder geval even het powermax tooltje voor diagnose. Een nieuwe schijf hoeft per definitie niet goed te zijn dus ff checken maar. Hier kan je 't powermax tooltje downloaden, en in dit topic staat hoe je dat tooltje gebruikt.

Waarom heb je SP1 nooit geinstalleerd? In SP1 zitten vooral veel updates voor het herkennen van hardware.
Installeer dat servicepack dus zowieso al kan ik niet voor 100% garanderen dat dat je probleem op zal lossen, je hardwareherkenning gaat er met sprongen op vooruit.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

Black Panther

Ik geloof dat jullie een beetje langs elkaar heen praten, willemhs.
Han bedoeld dat je meerdere partities moet maken. als ik je goed begrijp heb je nu 1 zo groot mogelike partitie.
Grote harde schijven kun je beter verdelen in verschillende partities omdat dan de ruimte beter gebruikt word. Maak gewoon portities van hoogstens 50 gb.
if you watch the movie Titanic backwards, it's about a magical boat that saves people.

willemhs

hij doet het! k zette service pack 1 erop, en hopla hij werd meteen herkend. hij ziet m als 189,92GB, dat is natuurlijk die effectieve waarde.

maar nu het volgende:
ik wil de 189gig schijf opsplitsen in (ik denk) een partitie van 40GB voor windows (de c:), en een van 149gb als backup. nu in mijn vraag: ziet de windows installatie de 40 gig partitie wel? er is tijdens de installatie vanaf de cd immers nog geen service pack.



Han

Tja daar vraag je me wat. Werkelijk geen idee of Windows 'm ziet. Ik verwacht van wel omdat ie gepartitioneerd is. De grootste partitie van 149gb zie je w.s. pas helemaal nadat SP1 er weer opstaat.
Da's dus uitproberen.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

willemhs

hij ziet bijde partities tijdens de windows installatie. zowel de 40 als de 149gig partitie.

Han

Toppie joh, dan is je probleem opgelost en zet ik je vraag op OK
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!