Monitor start niet op bij starten PC

Gestart door majorodejo, 09 februari 2010, 09:10:12

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

majorodejo

Ik ben in het bezit van een DELL Optiplex GX270 met 2GB RAM, BIOS A07 met on board grafische kaart Intel 82865G
Bij het opstarten van PC wordt beeldscherm niet aangezet en blijft het beeld zwart. Als ik het nogmaals
en nogmaals probeer komt er beeld, maar nadat het windows logo verdwijnt om naar het inlog scherm te gaan
krijg ik een blauw scherm met de melding DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL.
Ik wil ook graag een andere grafische kaart plaatsen een NVIDIA Quadro4 750XGL dit is een agp versie, maar als
ik die plaatst krijg ik ook geen beeld. Ik heb de drivers al verwijderd maar helaas niets werkt.
Kan iemand mij helpen

Han

Werkt de monitor wel naar behoren op een andere PC.
Dan kun je in ieder geval eerst uitsluiten dat het probleem bij de monitor ligt.

DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL is in 99% van de gevallen een driverprobleem.
Hoe heb je de drivers verwijderd, als je direct na het inlogscherm al een blauwscherm krijgt?

Wat gebeurt er als je opstart in veilige modus. Dan wordt de driver van de videokaart niet geladen
maar een standaard driver. Krijg je dan wel beeld (ook al ziet dat er door veilige modus er niet uit)?
Kan je daar de driver verwijderen?

Als je een losse grafische kaart installeert dan moet in het bios de onboard kaart uitgeschakeld
worden om die losse kaart te laten werken. Heb je dat gedaan?
Uiteraard dan de monitor aansluiten op de losse videokaart en niet meer op de onboard kaart. Je zal de
eerste en de laatste niet zijn die de monitor dan toch per ongeluk weer op de onboard kaart aansluit.  ;)
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

majorodejo

Hoi Han,

De monitor is Oké dat heb ik getest.
Ik heb de PC in veilige mode opgestart en daarna de driver verwijderd, als ik de PC uit zet en weer aan heb ik het zelfde probleem. het gebeurt al op het moment als ik de power knop in druk.
Als ik dus de driver in veilige mode heb verwijderd en de losse kaart heb gemonteerd en de Monitor op de juiste poort heb aangesloten blijft het beeldscherm zwart
Ik heb ook in de BIOS geprobeerd om de on-board uit te zetten maar die optie is niet beschikbaar.
Ik hoorde van iemand dat het misschien met een virus scanner te maken kan hebben, maar dat lijkt me onwaarschjijnlijk

Han

Lijkt me stug dat een virusscanner dit veroorzaakt. Waar baseert degene die dat zegt dit op?
Om uit te sluiten dat het softwarematig is zou je in veilige modus een herstelpunt van nu kunnen maken en dan daarna een herstelpunt gebruiken van een periode toen dit probleem nog niet bestond.
Als het probleem ontstaan is na installatie of de-installatie van hardware of software dan weet je ook wat te doen ;)

Opstarten in veilige modus en dan beeld houden zonder de BSOD lukt dus wel. Dat betekent dan denk ik toch dat er iets met de onboard videokaart niet lekker gaat omdat windows bij het opstarten de driver weer terugzet. Kennelijk dan toch een hardwareprobleem. Het plaatsen van de losse kaart zou dan een oplossing moeten bieden. Je moet op de een of andere manier de onboard kaart uitschakelen anders zal de losse kaart nooit beeld geven. In de meeste gevallen doe je dat via een enable/disable setting in het bios. Nu dat bij jou niet het geval lijkt zal je er toch het boekje van je moederbord bij moeten pakken. Daarin staat zéker vermeld hoe je 'm uitschakeld. Kan ook met een jumpertje op het moederbord maar dat is eigenlijk best een hele ouderwetse manier. Enfin..., duik even in het boekje. Vermeld anders type moederbord even, dan zoeken we de handleiding en kijken met je mee of we iets over het uitschakelen kunnen terugvinden.

Je weet wel 100% zeker dat de "NVIDIA Quadro4 750XGL - AGP" in orde is en dat je voeding voldoende "pep" heeft op die videokaart van stroom te voorzien? Ik lees via links op google dat deze pc standaard een voeding heeft van rond de 200watt. Dat geeft je erg weinig speelruimte om uit te breiden. Lees deze discussie even door
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

majorodejo

Hoi Han,

Ik heb hier mijn type moederboard. Dell OU1325 A00 BIOS A07
Chipset Intel. i865P/PEG/i848P Rev.A2
Southbridge Intel 82801EB (ICH5)
LPCIO SMSC
Ik heb de bios nog even gecontroleerd maar ik kan de on board grafische kaart alleen op Enable en auto zetten.
Ik weet dat er inderdaad een voeding van 300 of 400W in de PC moet zitten, maar als ik de losse kaart plaats gaat wel de ventilator draaien.

Han

Dat de ventilator gaat draaien zegt niets over of de kaart nog heel is of niet en of er in het systeem een voeding zit die de losse videokaart "trekt".
Op type "Dell OU1325 A00 BIOS A07" is niks te vinden op internet. Tja dat moederbord is al van 2006 dus in computertermen een echt oudje.

Heb je al geprobeerd wat er gebeurd als je de setting van je kaart op "auto" zet? Waarschijnlijk zet het bios de onboard card dan uit als het een losse videokaart aantreft.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

majorodejo

Hoi Han, Heb ik ook al geprobeerd zonder resultaat. Ik zal het nog eens proberen met een simpele grafische kaart, misschien is deze te hoog gegerepen voor de pC

Han

Probeer het eens meteen PCI videokaartje. (kaartje voor een PCI slot)
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

Bugs

Groetjes van Bugs