Vastlopers in Vista en BSOD in XP

Gestart door Han, 01 mei 2008, 14:40:52

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Han

Mijn PC is dualboot XP-Pro/Vista Business. Hij loopt regelmatig vast bij het gebruik van IE7 in Vista. Niet zomaar vast wat je op kunt lossen door het sluiten van IE7 met de taskmaneger maar echt vast. Niets reageert dan meer en ik kan dan de PC alleen maar resetten. Het is ook niet altijd. Zo treed het probleem om de haverklap op en zo is het er een paar dagen niet. Het vastlopen van IE7 gebeurt eigenlijk alleen in Vista. In XP ervaar ik af en toe traagheid en sinds een paar dagen BSOD's met "Invalid_Page_Fault"

Even samenvattend wat ik al gedaan heb om te kijken waar het aan zou kunnen liggen:
- IE7 in Vista herstellen naar standaardwaarden........ hielp niet
- Gekeken of er "rare" IE invoegtoepassingen in Vista zijn ....dat is niet zo
- Mijn logs zijn gechecked op spyware en andere narigheid.... niets gevonden
- AdAware vind niets dan wat cookies
- Ik ruim m'n PC regelmatig op qua temp files ectc. Dat doe ik met de hand.
- Online virusscans vinden niets
- Harddisk test met tool van de fabrikant levert geen fouten op.
- Geheugentest met Memtest en vista-test leveren geen fouten op.

Hoewel het geheugen foutloos door memtest en vista geheugentest kwam heb ik toch het vermoeden dat het daar misgaat. Hetzij met de geheugenmodules zelf, hetzij met het moederbord/processor.

We draaien dual-channel geheugen hier wat in paren geplaatst moet worden wil je het dual-channel effect nog kunnen benutten. Ik heb 2x1gb in mijn PC en Bugs heeft 4x512mb. We hebben het geheugen van beide PC's omgewisseld om te kijken wat er gebeurd. Loopt de PC van Bugs nu vast dan weten we dat het aan het geheugen ligt. Loopt de mijne weer vast dan is het geheugen zeer waarschijnlijk toch okee. Afwachten maar.

Als iemand nog ideeën heeft dan is dat meer dan welkom  :)
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

Han

We zijn 3 uur verder. Ik heb nog geen vastlopers gehad. Zou het......?
Mijn XP start véél sneller op, zo lijkt het.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

Josette

Wie geen fouten maakt, maakt gewoonlijk niets! Groetjes van Josette

Han

Durf het bijna niet te zeggen maar ik heb nog steeds geen vastlopers meer gehad.
Bugs met mijn oude geheugen overigens ook niet.

Duimen!!!!!
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

Han

Toch weer misgegaan gistermiddag in Vista, maar pas nadat ik een programma had gebruikt. Ik zal de image terugzetten en dan de nieuwste versie van dat programma installeren. Ze brengen daarvan heel regelmatig updates uit.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

Han

Met het terugzetten van de image kreeg ik in eerste instantie een foutmelding waardoor het terugzetten niet lukte. Een tweede keer de image terugzetten lukte het wel. Ik schrijf dit bericht nu in de vista die ik net teruggezet heb. Misschien is het een combinatieprobleem.

- XP geeft na het wisselen van het geheugen geen BSOD's meer.
- Vista staat op een eigen harddisk die wel goed test maar het is een maxtor. Ik heb al vaker problemen gehad met maxtor hdd's.
   Dan testen ze okee maar toch zijn er problemen.

Ik ben nu de schijf van Vista leeg aan het branden. Mijn Usenetpartitie staat daar ook op namelijk. Dat kopieer je niet zomaar even.
Als dat klaar is dan wordt de hdd van vista/usenet vervangen.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

Han

Okee, bij de mediamarkt een harddisk gekocht van 500gb om de oude van 200gb te vervangen. Heb ik meteen lekker 300gb ruimte erbij als alles klaar is. Prettig want het werd wat krapjes allemaal.
Nou is het fysieke vervangen van een harddisk niet zo lastig maar het probleem was dat ik het dual-boot gebeuren weer net zo terug wilde hebben als ik nu heb maar dan met de nieuwe harddisk. Normaal moet je dan eerst XP installeren en daarna Vista. Ik wilde niks installeren maar wel weer terug naar de oude situatie. In Norton Ghost blijkt geen disk-to-disk copy meer te zitten zoals vroeger wel het geval was. Je kunt dan wel de partities clonen maar de bootrecord gaat niet helemaal mee ondanks dat je dat wel aanvinkt.

Om een lang verhaal kort te maken.... ik wist niet helemaal hoe het moest maar vingers gekruist ben ik gewoon aan de slag gegaan met hoe ik dacht dat het moest. Het was even ingewikkeld door dat boot-gebeuren maar de nieuwe harddisk zit erin en alles functioneert weer zoals ik het graag hebben wil. Met de herstelconsole van Vista was het laatste stukje zo weer in orde. Die zei na het opstarten meteen:"Uw bootrecord is niet helemaal in orde. Zal ik dat voor je fixen?" Yep, graag zei ik, en ik klikte vol hoop op OK. Daarna was alles weer als vanouds. Deze samsung harddisk is een stuk rapper én stiller dan de oude harddisk. Mochten jullie ooit een nieuwe aanschaffen dan kan ik een "Samsung" harddisk aanraden.  

Ik ben helemaal blij dat het allemaal gelukt is  :goed
Ik heb naderhand een nieuwe image gemaakt van de Vista-partitie toen alles klaar was. Het maken van die image duurde vroeger een kwartiertje en sinds een paar weken ineens ruim 'n uur en 15 minuten. Toch ook al een teken dat er wat niet goed ging met die harddisk. Het maken van de image met de nieuwe harddisk duurt nu maar weer krap een kwartier.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

Han

Ik heb in de 4 dagen na plaatsing van de nieuwe harddisk geen problemen meer gehad met mijn PC.
Hij loopt weer als een zonnetje.  :)

Topic closed :slotje
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!