Windows Xp versie legaal of illegaal?

Gestart door Format Arie, 11 november 2004, 23:04:07

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Format Arie

Heb Han het volgende voorgelegd:
Ik heb bij een particulier een echte, niet gebrande versie van Windows xp professional gekocht. geseald en met productkey en al. dacht dus nu helemaal safe te zitten, en dus met licentie te hebben. Kun jij me uitleggen hoe het nu zit, want begin toch te twijfelen. Want na het openen staat op cd oa: " NIET VOOR VERKOOP OF OEM-DISTRIBUTIE." en  "SOFTWARE ZONDER LICENTIE. illegaal zonder een aparte licentie van Microsoft. inclusief Service Pack 2. Versie 2002."

Ik begrijp dat ik dus dat ik flink gefopt ben, en ondanks dat hij er echt uitziet, het toch een illegale versie betreft. Misschien dat Han het nog eens uit wil leggen, om te voorkomen dat anderen zich ook laten foppen.

Han

Het zegt het eigenlijk al : NIET VOOR VERKOOP OF OEM-DISTRIBUTIE." en  "SOFTWARE ZONDER LICENTIE. illegaal zonder een aparte licentie van Microsoft.

Dit betekent dat de software niet doorverkocht mag worden aan diegenen die niet vallen onder de licentie die ervoor afgesproken is met Microsoft.
In veel bedrijven of scholen is er voor werknemers/leerlingen de mogelijkheid om sofware aan te schaffen die onder een bedrijfs- of schoollicentie vallen.
Het bedrijf of de school heeft dan de licentie en mag de software verkopen aan de werknemer/leerling. De prijs van die software ligt beduidend lager dan de prijs in de winkel. Groot verschil is dat de licentie bij het bedrijf/school blijft en dat jij de software mag gebruiken zolang je in dienst bent van dat bedrijf of zolang je op die school studeert. Ben je geen werknemer meer bij dat bedrijf of geen leerling meer op die school, dan heb je ook geen licentie meer en is je software dus niet legaal meer.

Ik heb zelf ook 2 van die XP licenties via mijn werk. Hieronder de scan van zo'n bedrijfs/ school XP CD.
Zo'n CD heb jij waarschijnlijk ook, Arie



Hij ziet eruit als een gewone XP cd, alleen staat er dus de tekst op ""SOFTWARE ZONDER LICENTIE. illegaal zonder een aparte licentie van Microsoft"


Hieronder staat nog een XP-pro CD. Die ziet er anders uit.  Hij is niet via een bedrijfslicentie gekocht,
maar gewoon in een computerwinkel bij aanschaf van m'n laptop. De licentie blijft dus altijd van mij.


(de scans van de cd's zijn niet geheel scherp maar het is lastig scannen door dat het hologram CD's zijn)
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

Format Arie

Ja, klopt, die bovenste afbeelding, die heb ik. Maar zag dat pas natuurlijk toen ik hem kreeg, en de tekst toen ik hem uit hoesje haalde. Koste mij Heeeel wat meer dan dat bedrag wat bij afbeelding staat. Ben dus voor eerste keer daadwerkelijk financieel genept door via internet kopen?
In advertentie stond gewoon: 
Aangeboden: Windows XP Professional NL + SP2
Windows XP Professional NL  in dicht gesealde verpakking, met een ongebruikte product key en SP2.
Beter opletten dus, en doorvragen. :'(

Han

Bij de aanschaf van XP los is elk bedrag onder de €175 is als verdacht te beschouwen.
Aangeven die vent, Arie. Microsoft is erg geinteresseerd in dit soort neppers.

* Op deze pagina staat van alles over hoe je kunt zien of je XP-CD legaal is.
* Op deze pagina kun je een "piracy report" naar Microsoft sturen.

Je bent dan wel je geld én je cd kwijt. Balen joh  :-\


Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

Format Arie

en anders ben ik OOK mijn geld kwijt, en aan de cd heb ik niks.
Maar aangeven :huh  Denk er over na.

Han

Doe je niks dan zet ie de volgende keer iemand anders af.
Dit soort lui moet aangepakt worden. Hij verdient er grof geld aan.  >:(
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

Format Arie

Als ik zeg ik denk erover, denk ik wel goed hoor ;)
Hij staat er al weer met een nieuw exemplaar op.(Zie je meteen de prijs :))
Het staat daar op die site vol met exemplaren, gesealt en met productkey, ook van anderen.

http://www.marktplaats.nl/index.php3?g=software&u=systemen&ID=19223

Han

Het zijn Slimme rom's (staat op het hoesje). Dat is dezelfde licentie als die ik via mijn werk heb.

Melden aan Microsoft en dan moet een MS medewerker maar even een cd gaan kopen bij die Joske.
Je kunt ze immers daar ophalen aan de deur
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

Format Arie

Je lijkt mijn moeder wel
Heb de volgende mail gestuurd (moest ook nog in het engels):

Hello, my name is XXXXXXXXXXX.
I want to report someone, who is selling illegal versions of the software Windows XP Prof versions.
He is doing this on  http://www.marktplaats.nl/index.php3?g=software&u=systemen&ID=19223

As you can see, (Open http://www.marktplaats.nl/foto.php3?g=software&u=systemen&ID=19223&ret=%2Fmarkt%2Fsoftware%2Fsystemen%2F19223.htm ) he selling the versions that not to be supposed to sold or giving as OEM distribution. This person is advertising more than once on this advertising site .
Greetings, XXXXXXXXXXX.

ps. On this site you would find a lot more illegal stuff.


Zo tevreden, Han? ;D

Han

Goed gedaan XXXXXXXXXXX.  ;)
Dit soort knakkers moet keihard aangepakt worden. Bij speurders.nl staat ook diezelfde advertentie !!

Het is balen als je opgelicht wordt maar het voelt dan toch wel weer goed als je er wat aan kunt doen.

Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

Josette

Wie geen fouten maakt, maakt gewoonlijk niets! Groetjes van Josette

Format Arie

Je loopt achter Josette. Is al gebeurd. :P
Tjee zeg, ondanks dat het me lukte, binnen 10 minuten een mail in het Engels, wat ik terug kreeg, van Microsoft.....Pfffffff

Response
---------------------------------------------------------------
Microsoft Corporation thanks you for your recent correspondence to our Anti-Piracy team.  As an international company that believes in appreciating and protecting intellectual property, Microsoft devotes substantial time and effort towards fighting software piracy, and we appreciate your shared interest in this cause.

Our staff promptly handles questions or requests for information on software piracy.  We actively pursue all reports on possible unauthorized copying and/or distribution of Microsoft software.  Due to the sensitive legal nature of these matters, it is not possible for us to provide feedback or updates about actions taken on your submission.  However, we want you to know this in no way reduces the importance of your submission to us.  We take these submissions very seriously and will investigate the situation and proceed with whatever action is deemed necessary.    The final outcome of many such matters sent to us can be viewed via press releases located at www.microsoft.com/piracy.  Visit this website to see other valuable Anti-Piracy information such as recognizing genuine Microsoft
software, understanding Microsoft's licensing policies, and news about Microsoft's Anti-Piracy initiatives. 

Additional information -
---------------------------------------------------------------------------------
Reporting Software Piracy to Microsoft within USA or Canada:  Call 1-800-RU-LEGIT
---------------------------------------------------------------------------------
Reporting Software Piracy to Microsoft outside of USA or Canada:
Visit http://www.microsoft.com/piracy/reporting/piracy_out_us.asp for local telephone numbers
---------------------------------------------------------------------------------
For information on recognizing genuine Microsoft software acquired with a new PC: 
Visit http://www.microsoft.com/piracy/howtotell/.
---------------------------------------------------------------------------------
Microsoft Authorized Distributors: Visit http://www.microsoft.com/directaccess.
---------------------------------------------------------------------------------
Microsoft Authorized OEM Distributors: Visit http://www.microsoft.com/oem/
---------------------------------------------------------------------------------
Listing of Microsoft volume licensing programs: Visit http://www.microsoft.com/licensing/
---------------------------------------------------------------------------------
Additional information about Anti-Piracy from the Business Software Alliance:
Visit http://www.bsa.org.

Once again, we thank you for your interest and participation in fighting software piracy!

Yours sincerely,

Microsoft Corporation
Anti-Piracy Team


Wil ik jullie niet nalaten.



Edit Han : knalrode letters veranderd in een iets zachtere kleur. Deed zeer aan m'n ogen

Han

Mooi. Ze laten dus niet direct aan je weten hoe de uitkomst is maar ze doen er wel degelijk wat aan.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

Format Arie

Tja, zo kun je het ook zien. ik schrok vann al die tekst in het Engels en de vele linken. maar ja kom net uit de  kroeg.
Maar je hebt gelijk. Ze reageren vrij snel, en dus moet ik maar blij zijn dat ze zo snel  "inhoudelijk" reageren, en het klaarblijkelijk "serieus" nemen.
Ik zou het onderwerp bij deze maar afsluiten ;)

Han

Okee dat doe ik.

Of het ermee te maken heeft weet ik niet maar je link naar marktplaats geeft nu aan
"De advertentie bestaat niet of is zojuist verwijderd."  :)
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

Han

Nog even open voor onderstaande :  GRIJNS  ;)

Die vent adverteerde toch ook met met dezelfde advertentie op speurders.nl ?
Ik heb vanmorgen een klacht ingediend over die advertentie en kreeg onderstaande email van speurders.nl :


Geachte mevrouw, meneer,

Naar aanleiding van uw klacht over advertentie 2547818 heeft het Speurders.nl team besloten deze advertentie te verwijderen. Hieronder volgt een kopie van uw klacht:

Deze meneer verkoopt WinXP Pro-cd's alsof het een legale versie betreft. Dit is niet het geval. Een vriend van me kocht een CD en het blijkt te gaan om een bedrijfs-/schoollicentie die niet voor de losse verkoop bedoeld is en dus illegaal als je niet in dat bedrijf werkt of leert. Verder verdient hij grof met deze illegale praktijken. Deze cd's zijn via werk of school voor rond de 20 euro te koop en hij verkoopt ze voor grof meer.

Speurders.nl wil u bedanken voor uw bijdrage tot verbetering van onze site.
Met vriendelijke groet,

Het Speurders.nl Team.
http://www.speurders.nl

Heeft u vragen of opmerkingen, ga dan naar http://www.speurders.nl/www/contact.html
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

themasteronline

Dat kan wel kloppen van die linkjes op markt plaats want daar had ik een berichtje heengestuurd ;)

Han

Die advertentie stond er vanmorgen weer op marktplaats. Ik heb vanmorgen een klacht erover naar marktplaats gestuurd.
Is die gast nou helemaal belazerd met z'n oplichterspraktijken. Ik heb in m'n klacht vermeld dat Microsoft op de hoogte is gesteld.
Misschien krijgt die gast een IP-ban of zoiets. Ik hou marktplaats én speurders.nl sterk in de gaten.

Als iemand een PCN-er belazerd dan hangt ie !
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

Format Arie

Citaat van: Han op 13 november 2004, 08:15:43
Okee dat doe ik.

Of het ermee te maken heeft weet ik niet maar je link naar marktplaats geeft nu aan
"De advertentie bestaat niet of is zojuist verwijderd."  :)
Klopt, iedere keer als hij er eentje verkocht heeft, verwijderd hij netjes de advertentie. Daarna duikt er telkens een precies gelijke weer op, met een andere datum.Dus deze zal ook wel weer verkocht zijn geweest.Kijk maar eens met eentje van vaste prijs van 75 euro, den Bosch. Zal er vast wel weer eentje bij staan.

Format Arie