PMPO

Gestart door Format Arie, 07 november 2003, 12:39:40

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Format Arie

Ben aan het rondkijken voor nieuwe boxen. Kan iemand me uitleggen hoe het met die PMPO zit. Ben zo gewend aan "gewone" Watt van vroeger. Nu staat er wel erg veel watt, maar blijkt het vaak om pmpo te gaan. En maar een beetje geluid ook. Ik wil gewoon flink en vol geluid. Ook op mijn computer.
Natuurlijk ben ik ook op zoek naar fatsoenlijke geluidskaart. Maar ja, dat is een andere vraag. Wat is een fatsoenlijke geluidskaart, voor betaalbare prijs.

Bugs

Dit heb ik voor je gevonden, Arie.

Luidsprekerfabrikanten schermen graag met grote getallen. Hoe hoger het getal, hoe beter de kwaliteit, denkt men vaak. Regelmatig komt u kreten tegen als 750 Watt PMPO.
Wat zegt dit nu over het daadwerkelijkevermogen van de luidspreker? In de praktijk helemaal niets. PMPO staat voor Peak Music Power Output. Zoals de naam al aangeeft, gaat het hierom een piekpower die slechts een fractie van een seconde behaald kan worden. Als u in de praktijk dit vermogen voor een langere tijd op de luid-spreker loslaat, blaast u onheroepelijk de speakers op. RMS (Root MeanSquare) daarentegen geeft een beter beeld van het werkelijke vermogen van de set. Dit getal is in de praktijk dan ook altijd een stuk lager. Als voorbeeld kunnen we de Trust nemen. Zij gebruiken voor de basluidspreker een vermogen van 1500 Watt PMPO, maar in de praktijk blijkt het werkelijke vermogen op 12 Watt liggen. Een groot verschil dus.

Bron: PC Active. Hier is het volledige artikel (Acrobat Reader nodig, als je die niet hebt kun je die gratis downloaden, link staat erbij).
Groetjes van Bugs