harde schijf laptop

Gestart door teig, 30 mei 2008, 07:54:00

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

teig

Hallo,

Sinds 1 week bezitter van nieuwe laptop een Fujitsu-siemens esprimo. Bij het surfen op internet maakt (vermoedelijk) de naald van de harde schijf, ongeveer om de 30 seconden een kein tikje. (vergelijkbaar met het tikken van de secondewijzer van een klok) Eerst dacht ik dat het het latlampje was die knippert maar het gebeurd ook als ik hem niet zie knipperen. Is dit normaal? Bvd, groetjes Teig

Han

Als de harde schijf niet gebruikt wordt dan gaat de leesarm in de rustpositie terug. Dat is niet iets wat je normaal hoort. Ik zou ermee teruggaan en de winkelier ermee confronteren. Zo'n tik om de 30 seconden is niet alleen vreselijk irritant maar als het je harddisk is, ook een reden voor snelle slijtage.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

teig

Dank je wel Han

Kreeg de verwijzing contact op te nemen met de fabrikant, van hun krijg ik een uitgebreide tool toegestuurd die ik moet uitvoeren waar uiteindelijk een code uitkomt. Deze terug in een 'beantwoordmail' en dan kunnen ze de precieze oorzaak traceren...

Je weet, ik ben niet zo een technische worm. Als ik niet uit de tool kom trek ik weer aan de bel.

Bvd gr Teig


Han

De winkelier is wettelijk verplicht om je direct te helpen. Hij mag je niet doorsturen naar de fabrikant.
Hij moet dat zelf oplossen voor je.

Dat tooltje waar ze het over hebben dat is een programmaatje om de harddisk te testen. De uitslag daarvan is niet zaligmakend. Ik had bijvoorbeeld een harddisk die stuk aan het gaan was. Vista liep regelmatig zomaar vast terwijl de harddisktool zei dat de schijf okee was. Ik heb een andere harddisk in mijn systeem gezet en daar een exacte kopie van de kapotrakende harddisk op gezet d.m.v. het programma Norton Ghost. Na het vervangen van de harddisk waren mijn problemen over. De harddisk was dus wel dehgelijk stuk, ondanks de uitslag van de test.

Als dat tooltje bij jou aan mocht geven dat de harddisk nog okee is, test 'm dan gedurende de garantieperiode zeer regelmatig want een om de 30 seconden tikkende harddisk is echt niet goed.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

teig

Hallo Han, bedankt voor je uitleg

Ik heb besloten morgen gewoon de winkel in te stappen en mij niet met een tel.nr af te laten schepen

Nog wel een vraagje. Wanneer ik niets doe met de laptop en hij gewoon alleen maar aanstaat (buroblad) verneem ik helemaal geen tikje.

Ik verneem het alleen als ik aan het surfen ben.
Je verteld mij dat de naald in de ruststand gaat, maar is dit ook het geval als je op internet surft? en wel dan niet Java gebruikt?

Dat vroeg ik mijzelf eigelijk nog af

Mvg Teig

Han

Het is geen naald maar een leesarm.  ;) Die leesarm wordt gebruikt als er iets van de harddisk gelezen moet worden. Dat kunnen dus ook plugins zijn. Doorgaans woorden de plugins al geladen bij het starten van de browser. Ik neem aan dat op je laptop Vista staat. Vista heeft de neiging om als er verders niets te doen is op de achtergrond onderhoud te doen. Indexeren en zo veroorzaakt ook schrijfactiviteit. Iets opslaan wat je gedownload hebt veroorzaakt ook schijfactiviteit. Als je een pagina opent en het wordt opgeslagen in je chache dan heb je alweer schijfactiviteit. De harddisk is eigenlijk bijna constant bezig.

Ik geef je overigens groot gelijk dat je ermee teruggaat. Kom op zeg, dat ding is een week oud. Die mag nog helemaal geen kuren vertonen en dat weet die winkelier ook! Hij is door de europeese regelgeving verplicht om dit voor je op te lossen. Het is wettelijk geregeld dat hij het met de leverancier moet uitvechten, niet jij. Print desnoods dit topic uit en neem het mee.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

teig

Hallo Han

Ik heb de tool-mail beantwoord en uitgelegd wat mij in een forum (deze en door jou) werd geadviseerd. (Krijg de indruk dat ze mij liever direct helpen dan mij naar de winkel laten gaan wat ook wel weer op een 'niet verkeerde service' lijkt) en dus reageren zij naar MIJN inziens wel aardig correct maar voeg even deze reactie van hen bij. Wat raad je mij aan? 'Is de harde schijf plug and play?' Dit houd in dat ik de ouwe niet retour hoeft te doen want de winkelier had mij ook al foutieve info gegeven over de eerste keer opladen van de batterij en kreeg ook zonder pardon een nieuwe zonder de andere retour te hoeven doen. Anderzijds, waneer ik de laptop op laat halen zou (indien het geluid elders wegkomt) gelijk verder gekeken kunnen worden.

Heb je een tip voor mij? Ps' ik heb wel iemand die de nieuwe harde schijf er voor mij in zou willen zetten trouwens...
Zie reactie fabriek;

Geachte heer,

Ik heb 2 mogelijkheden voor u.

1) Ik kan het systeem op laten halen om de harde schijf te laten vervangen.
2) Ik kan een nieuwe harde schijf naar u toesturen en deze kunt u zelf vervangen.

Met vriendelijke groeten
--
Fujitsu Siemens Computers
Technical Support


Groetjes Tijg


teig

Hallo, alweer een reactie ghehehe

In overeg met mijn pc-man besloten om een andere harde schijf te laten komen en de oude op te gebruiken en de nieuwe in de kast te laten liggen voor reserve.

Ik vind het wel een goeie.

Al met al bedankt voor je tips, ben togh weer wat wijzer over hardware.

Groetjes Teig :goed

Han

Een nieuwe harddisk op de plank hebben is wel aardig maar staat daar ook een besturingssysteem op? Meestal staat er op de harddisk van de laptop een recovery-partitie de samen met recovery-cd's de laptop installeren naar fabrieksstaat. Dat wil zeggen dat ie dan in die staat is als toen je 'm uit de verpakking haalde.

Bovendien ben je bij sommige merken je garantie kwijt als je de laptop zelf binnen de garantietijd openmaakt. Mijn advies is om de nieuwe harddisk meteen te laten installeren door de winkelier of leverancier. Dan weet je zeker dat je een goed werkende laptop hebt. Zit je te wachten op een laptop waarvan de harddisk het zo kan begeven zodat je je data kwijtraakt...., dat denk ik niet.

Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!