Win XP installatie probleem

Gestart door john, 11 september 2005, 16:25:25

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

john

Installeren van WIN XP verloopt zeer moeizaam. Eerst gekozen voor formatteren (niet voor snel) en daarna Win opnieuw installeren. Pas na de 5e poging installatie voltooid. Bij eerdere pogingen diverse meldingen <Setup kan het bestand tourP.exe (of een andere bestandsnaam) niet kopiëren. Andere meldingen <het bestand ntkrnlpa.exe is niet juist gekopieerd> of WIN kan het installatie programma voor CD Rom/Battery/Disk Drive niet laden. Verder blauw scherm wat meldt: er is een probleem gevonden. Win is afgesloten om schade te voorkomen. Config_initialization_failed of memory_management/Bad_Pool_Caller. En ga zo maar door. Door steeds op enter/doorgaan/opnieuw te klikken is Setup voltooid en staat WIN weer geïnstalleerd op de pc. Nu komt steeds de volgende foutmelding: In iexplore.exe is een fout opgetreden en moet worden afgesloten. Onze excuses voor het ongemak.
Installeren van een ander programma zoals Studio Pinnacle lukt niet even als Adobe want tijdens installatie komt melding <het bestand C:\Program files\Pinnacle\Studio8\OEM\hfx46 studiosilent.exe> komt niet overeen met het bestand in het cab.bestand van Setup. Ook de bestanden op beide originele CD's van Microsoft met SP1 en SP2 krijg ik niet geïnstalleerd.
Heb van alles getest zoals: DFT van beide harde schijven (resp. 40 Gb en 80 Gb) = OK.
Zowel geprobeerd via mijn CD-rom lees en DVD-schrijf station plus een los CD-rom station gebruikt.
Een spiksplinternieuwe 200 Gb harddisk van Samsung aan de pc gehangen, gaf zelfde problemen
Zowel mijn CD met WIN HE als met WIN Pro gaven tijdens installatie dezelfde vergelijkbare problemen.
Pc winkel zegt, vervangt moederbord en processor en problemen zijn opgelost. Vindt dit eigenlijk een beetje kort door de bocht en alvorens die stap te nemen, zeker te zijn dat het probleem niet ergens anders aan ligt. Oh ja chkdsk/schijfcontrole zegt ook dat alles in orde is. Enig idee wat hier aan de hand is?

Han

Hardiskprobleem heb je zelf al uitgesloten. Dat was het eerste wat in mijn gedachten kwam.
Is de CD-rom die je gebruikt voor de installatie wel okee?
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

john

Zoals gezegd, heb zowel mijn CD-rom lees als mijn DVD schrijf station gebruikt en ook nog eens geprobeerd met een losse (derde) CD-rom. Kan me haast niet voorstellen dat die alle drie niet goed zouden lezen.

Han

Ik bedoel of de CD-Rom zelf wel in orde is. Het schijfje dus.
Het apparaat heet CD-Rom speler  ;)
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

john

Als ik het CD schijfje bekijk, kan ik geen enkel krasje of iets dergelijks ontdekken. Beide schijfjes,  dus zowel die van WIN HE als WIN Pro zien er goed uit. Hetzelfde geldt voor de schijfjes van SP1 en SP2 maar desondanks lukt ook hier het uitpakken en installeren van bestanden niet. Mijn audio is on board en drivers hiervoor staan op CD-rom, installeren van de drivers ging wel zonder problemen. Vraag van mij, acht je het uitgesloten dat moederbord en processor oorzaak zijn van de problemen en dus vervangen totaal geen zin heeft?!,

frank

Ik denk dat dit een condensator probleem betreft. 

Open je kast eens, en controleer nu eens je moederbord aandachtig naar de condensatoren. 

Condensatoren zijn rechtopstaande staafjes op je moederbord met aan de bovenkant een rkuisje, ze lijken een beetje op kleine pennlite batterijen.  Als 1 of meerdere hiervan bol staan van boven, of lekekn is je moederbord defect.

Verwijder tevens daar eens het opgehoopte stof in je processor koeler.
[url="http://kabonfootprint.com/"]http://kabonfootprint.com/[/url] & [url="http://toppedia.com/stop-dreaming-start-action/"]http://toppedia.com/stop-dreaming-start-action/[/url]

Han

Het is heel makkelijk om de hardware de schuld te geven als een softwareinstallatie niet lukt, maar om dan metéén moederbord en processor de schuld te geven..., mwa dat gaat mij wat ver.
Welke informatie heeft de winkel van je gekregen zodat ze deze conclusie meteen te trekken want die conclusie is als eerste reactie nogal raar. Je denkt in dit geval eerst aan een defecte cd-rom, harddiskproblemen (bad sectors) of defect geheugen. Pas als dat in orde blijkt ga je verder kijken. Volgende stap is dus het checken van het geheugen.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

john

Kast open gemaakt en alle aanwezige condensatoren bekeken. Afgaande op mijn waarneming, hoewel ik geen referentie heb hoe een defecte condensator er echt uitziet, zou ik zeggen dat ze allemaal normaal eruit zien. De binnenkant kast, ventilator en processor waren reeds stofvrij, had ik al eerder gedaan i.v.m. het vastlopen wat op een koelingprobleem zou kunnen duiden.

john

De conclusie trok de pc winkel uit mijn verhaal zoals geplaatst in deze topic. Omdat ik toch mijn twijfels had of deze diagnose juist was, nu verder aan het vragen alvorens een dure onnodige vervanging uit te laten voeren van moederbord en processor. Nog een laatste vraag, de foutmelding die ik steeds krijg iexplorer.exe moet worden afgesloten, geeft dat nog een aanknopingspunt.

Han

Een defecte condensator gaat doorgaans bol staan of vertoont schroeiplekjes.

Wat de iexplorer.exe-error betreft....dat geeft in dit geval eigenlijk geen enkel aanknopingspunt. Om de een of andere reden kan je PC steeds andere data niet lezen. Dat heeft dan w.s. niets te maken met dat bestand zelf maar met de doorvoer van de data. We hebben het probleem inmiddels meer in de tang omdat we inmiddels van een aantal hardwarecomponenten weten dat ze werken. Volgende stap is het geheugen testen of beter laten testen. Als er een brak geheugenbankje is dan kan dat dit ook soort problemen geven.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

john

Mjn pc heeft 2x256 Mb SDR geheugen. Hoe kom ik aan de weet of eventueel een geheugenbankje de boosdoener is? Heeft het zin om het programmaatje MEMtest te laten draaien?

Han

Wil je echt zeker weten dan kan je het geheugen beter laten testen op een testbank. Bij de betere computerzaak kan dat.
Mijn ervaring met de thuistesten is dat ze alleen de grotere fouten detecteren en de kleine fouten die ook errors geven niet.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

john

Zal je raad opvolgen. De beide geheugenbankjes uit de kast halen en in een pc winkel laten testen.
Laat je uitslag test nog weten.

Han

Doe ze wel even in zo'n antistatisch zakje voordat je ermee aan de wandel gaat, hé.
Anders gaan ze zeker kapot.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

john

Bedankt voor de tip met het statische zakje. Heb een pc winkel gebeld en die stelde voor het geheugen te testen met MEM test door mijn 2 geheugenbankjes in een pc te plaatsen maar de test niet onder WIN maar onder DOS te laten draaien. Maar ja, dat ken ik net zo goed dan zelf doen.
Op Google gekeken en daar wordt idd het draaien van de test onder WIN afgeraden omdat de uitkomst hiervan geen juist beeld geeft van de staat van het geheugen c.q. WIN al zoveel geheugen vraagt dat niet alle geheugen daadwerkelijk wordt getest. Heb Memtest v. 86 (de versie om onder DOS te testen) gedownload en dit naar een floppy disk gekopieerd en daar uitgepakt. Als ik nu de pc opstart met het floppy in het diskette station gaat helaas de test niet starten. Mijn BIOS is goed ingesteld, t.w. dat A: als eerste is aangevinkt. Doe ik iets fout dat ik de test niet kan laten draaien.

Han

Ik blijf erbij dat je het geheugen beter los kunt klaten testen omdat die testbeter is. Niet door de winkel waar je contact mee hebt gehad want die weten kennelijk niet hoe de vork in de steel zit.

Memtest moet je draaien vanaf een bootable floppy.

Heb je hier al eens gekeken. Geheugentest van Microsoft. Daar staat exact bij  hoe je het moet doen en hoe je de uitslag moet interpreteren.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

john

Alles door gelezen en het bestand gedownload van Microsoft. Op mijn harde schijf staat nu het bestand Windiag groot 3kB en op floppy is hetzelfde bestand 247kB groot. Om de bestanden te kunnen openen, heb ik het programma DiscJuggler moeten downloaden, maar daarna snap ik niet op welke knop ik moet aanklikken om de test van start te laten gaan. Je mag me uiteraard ook het adres geven van een echte pcwinkel waar de beide geheugenbankjes op professionele wijze kunnen worden getest voor zover het adres is gelegen in Rotterdam of directe omgeving.

Han

Het staat op die Microsoft pagina stap voor stap beschreven hoe je die test moet runnen.
Lukt het je niet haal er dan iemand bij die je kan helpen. Duidelijker dan zij het uitleggen kan ik niet.

Hier in de regio kan je geheugen bij bij Mycom laten testen. Bij jou zit er ook een MyCom winkel.

MyCom Rotterdam
Mariniersweg 106-108 3011 ZZ Rotterdam
telefoon > 010-4111800

Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

john

Ik zal het toch maar gaan uitprinten die 8 pag's en dan nogmaals, maar nu op mijn gemak overlezen. Het moet toch lukken, lijkt me. Laat het je morgen weten en zo niet dan wordt het toch MyCom.

john

WDM test uitgevoerd. Na 7 totale testen was de score 473 fouten op LRAND alle overigen goed. Beide geheugenbankjes verwijderd, maar binnenkant kast is momenteel echt stofvrij, bankjes terug gezet en weer nu enkele test gedraaid; resultaat weer alle fouten in LRAND. Vervolgens een geheugenbankje verwijderd en de test op achtergebleven bankje laten draaien wat op slot Bank_1 staat; resultaat 36 fouten gedetecteerd. Dit betreft het originele bij aankoop pc gemonteerde geheugen. Geheugenbankje uit slot Bank_1 verwijderd en andere geheugenbankje terug gezet in slot Bank_0 en test laten draaien; resultaat alles GOED. Dit geheugen heb ik vorig jaar erbij gezet omdat Studio Pinnancle niet goed liep wegen ontoereikend geheugen. Volgens mij zou dat beteken dat het ene geheugenbankje corrupt of defect is of hoe je het maar wilt noemen. Toch nog even met MyCom, Mariniersweg gebeld, echter deze kennen de test totaal niet dus ja dan ben je snel uitgepraat. Een andere winkel gebeld, kent de test ook niet, maar suggereerde dat, hoewel onwaarschijnlijk, nog de mogelijkheid bestaat dat het ene slot op het moederbord kapot is. Heeft het nog zin om de geheugenbankjes onderling van slot Bank te wisselen en opnieuw test uit te voeren of mag je niet ongestraft het ene geheugenbankje zomaar in een ander slot steken. Laat even weten hoe en wat dan kan ik naar de winkel en een nieuw geheugenbankje halen als dat tenminste de oplossing is.