wéér wireless verbinding maken na opnieuw instaleren laptop

Gestart door teig, 11 juli 2008, 07:15:42

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

teig

Goeiemorgen.

Ik heb fujitsu-siemens-esprimo laptop, en na het opnieuw instaleren van vista-home-basic en de drivers-cd.rom krijg ik geen verbinding met mijn wireless-router meer. Het lampje op de laptop voor deze functie brand wel (die vlak na aankoop zelf geactiveerd was). Nu heb ik de stekker van de router er al 10min uit gehad, maar mocht niet baten. Nu lees ik op google over een 'nieuw kanaal' instellen e.d. maar ik heb hier allemaal geen kaas van gegeten. Nu dacht ik hier even een oproepje te plaatsten op de hoop dat iemand mij stapsgewijs verder kan helpen misschien? ::)

Met vriendelijk groetjes Teig

Han

Ook goeiemorgen  :)

Een nieuw kanaal instellen doe je door in te loggen via je browser op de software van je router. In de handleiding van de router staat noe je dat doet. Meestal is het gewoon een utp kabeltje aansluiten en dan in je browser http://ip-adres. Wat dat IP-adres is staat in de handleiding. Ook het standaard inlogaccount moet daarin vermeld zijn.
Als deze laptop al eerder connectie heeft gehad met deze router en het lukt nu niet meer dan heeft het opnieuw instellen van een kanaal niet zoveel zin. Dat heeft alleen zin als een apparaat nog nooit connectie heeft kunnen maken. Het veranderen van het kanaal wil dan nog wel eens helpen.

Paar vragen:
- Staat je SSID (de naam van jou draadloze netwerk) misschien verborgen zodat je netwerk niet te zien is?
- Heb je je wireless netwerkkaart wel "aan" staan op de laptop (kun je namelijk uitschakelen)
- Hoe heb je de vorige keer verbinding gekregen?
- Zie je wel de draadloze netwerken van buren?
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

teig

Hallo Han,

Hij was helemaal werkend tot dat ik een nieuwe harde schyf erin heb gezet (ivm tikje wat nu weg is) Vervolgens Vista home basic, geinstaleerd en de drivers-cdrom. Er zit geen aan en uit knopje op de laptop voor wireless in te schakelen.

- Een kennisje heeft vorige keer de laptop op wireless ingesteld en zei dat dit nogal omslachtig moest gebeuren. We hebben de verbinding beveiligt enzo. Router is een Netgear

- Ik zie mijn eigen netwerk EN die van de buren.

- Als ik steeds weer opnieuw verbinding probeer te maken verwijst hij naar 'oorzaak probleem' en spreekt over een veificatiefout tussen laptop en verbinding.

- Het rechtse lampje op de laptop onder mousepad voor verbindig brand ook.

Op je eerste 2 vragen zou ik geen antwoord kunnen geven helaas. Maar als ik iets met de toetsen rommel tydens verbinding maken, komt telkens de router van de buren ervoor waar ik het wachtwoord van in dien te vullen en dus niet mijn eigen...
Dus wel in het totaal lijstje staat mijn router met een volledig opgegroent energiebalkje erachter.

Hopelijk kun je hier iets mee.

Groetjes Teig  :P

Han

Als je je eigen netwerk en dat van de buren kunt zien in de lijst met netwerken dan werkt je draadloze netwerkkaart in ieder geval wel en staat je SSID niet verborgen

Als je je eigen netwerk kiest en de juiste gegevens invult maar toch geen verbinding kunt maken dan moet er iets zijn in de beveiliging van je router of misschien firewall software die de boel blokt. Zet een eventueel geinstalleerde firewall dus tijdelijk even uit en kijk of je dan verbinding kunt krijgen.

Als dat nog niet lukt dan zal je in moeten loggen op de software van de router en daar kijken wat er loos is. In mijn bericht hierboven staat hoe dat moet. Gooi de beveiliging helemaal open. Dus even tijdelijk géén encryptie en geen controle op mac-adres voor het inloggen om te kijken of verbinden zo wel lukt.
Als dat gebeurd is dan moet je in kunnen loggen met je laptop. Lukt dat inderdaad dan stapsgewijs de beveiliging weer aanzetten. Kies dan minstens voor encryptie WPA2 want de oudere WEP en WPA zijn zo te kraken (=eng dus). Zet daarna de beveiliging op mac-adres weer aan. Een mac-adres is een unieke reeks cijfers/letter die verbonden is met een netwerkkaart. Elke netwerkkaart heeft een uniek mac-adres. Als je je roputer alleen toestemming geeft voor het toetreden van bepaalde mac-adressen dan kunnen vreemden er nooit in, mits ze niet in je routersoftware kunnen om de boel aan te passen.
Als je verbinding helemaal soepel loopt dan pas de naam van je netwerk (SSID) verborgen zetten. Een netwerk wat voor anderen niet te zien is is ook minder kwetsbaar.

Veel meer dan dit kan ik je eigenlijk niet uitleggen. Mocht het hiermee nog niet lukken, samen met het boekje van je router erbij dan moet je misschien die kennis van jullie toch nog maar een keer langs laten komen. Misschien kan die de verbinding weer op gang krijgen. Schrijf dan wel mee als hij/zij ermee bezig is. Dat kun je het de volgende keer als het nodig is teruglezen en ben je zo weer online.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

Bugs

Geen reactie meer van de topicstarter, dus tijd voor een slotje.  :locked
Groetjes van Bugs