Operating System not found

Gestart door Albert, 17 juni 2010, 20:44:11

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Albert

Mijn laptop een VAIO VGN-FS285B had een probleem met de harde schijf. Iemand adviseerde mij er een nieuwe harde schijf in te monteren. Origineel was een Fujitsu van 80 Gb. In de winkel adviseerde ze me een ander merk en dan een 120 Gb.
Die zit er nu in maar als ik hem dan aanzet komt na een kort riedeltje van Sony VAIO de volgende tekst in beeld. "Operating System not found"
Hoe kan ik dit verhelpen en mijn laptop alsnog redden?

Han

Tja, je zal de laptop uiteraard wel opnieuw van een besturingssysteem moeten voorzien. Met een lege harddisk kan je VAIO niks.
VAIO's hebben overigens op de harddisk een partitie zitten die voor de recovery nodig is. Die recoverypartitie staat dus op je oude harddisk.
De recovery-cd die je gemaakt hebt bij het 1e keer opstarten van de laptop toen ie nog nieuw was kun je dus niet meer gebruiken. je zal moeten installeren met een cd/dvd.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

Albert

Han,
Dank voor je reactie! Nu ben ik absoluut geen held met computers maar wat moet ik nu doen?
Ik denk te begrijpen dat ik met een CD/DVD eerst Windows XP zal moet installeren. Probleem is dat ik die niet heb! Dat zat er allemaal al op op het moment dat ik hem kocht. Is dat te downloaden en kan dat ook via een stick en je USB poort? Of eerst op een externe harddisk zetten en deze aansluiten op de computer via een USB?

Gr. Albert

Han

Zoals ik al zei staat de recovery-partitie op je oude harddisk. Die harddisk werkt niet meer waarmee dus je mogelijkheid om de recovery te gebruiken om je laptop in zijn oude staat te brengen verloren is gegaan. Die versie van XP was een oem-versie. Die specifiek en alleen voor jouw laptop was. Het licentienummer zal dus niet met een andere versie/cd van xp werken.

Je moet inderdaad WinXP opnieuw installeren. Probleem is hoe hieraan te komen. Je laptop is al dermate oud dat ik niet denk dat je van sony wat kunt verwachten qua garantie. Je kunt natuurlijk altijd proberen om contact met ze op te nemen en het uit te leggen. Misschien zijn ze je terwille en willen ze je voor een klein bedrag een nieuwe recovery opsturen, als die nog bestaat. Alternatief is XP aanschaffen. Dat gaat lastig worden. Het besturingssysteem is zo'n beetje uitgefaseerd en in de winkels is bijna alleen Win Vista en Win7 te koop. XP is niet legaal te downloaden. Illegaal wel maar onze forumvoorwaarden staan niet toe het daar verder over te hebben.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

Bugs

Geen reactie meer en zoals gewoonlijk sluiten we het onderwerp daarom af.
Groetjes van Bugs