Windows sluit niet meer automatisch af

Gestart door Yrud, 09 april 2009, 20:54:32

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Yrud

Hallo,

Als ik mijn comp. wil afsluiten doet die het niet meer .
Ik werk met XP Pro serv.pack 3.
Ik ben dus genoodzaakt om elke keer handmatig (start 4 sec.) te sluiten.
Ik krijg wel de melding -> windows wordt afgesloten, maar comp. blijft draaien.
Werk met officiƫle windows XP oem versie, maar heb niet de cd, was 1,5 jaar geleden niet bijgeleverd. Verkoper is ondertussen gestopt.
Het etiket met de nummer staat wel op de desktop. Kan dus geen systeemherstel vanaf cd uitvoeren.
Iemand raad?
Diegene die reageert alvast bedankt.

Han

Hallo Yrud, welkom op PCN.

- Sinds wanneer doet je PC dat? Na de installatie of het verwijderen van hardware of software?

- Welke voor info vermelden de logboeken van Windows erover

- Lukt gewoon systeemherstel vanuit windows nog wel? Al gedaan?

- Dit al geprobeerd: De laatst bekende juiste configuratie gebruiken:
Gebruik de volgende stappen als u de opdrachtprompt niet kunt starten of wilt terugkeren naar het laatst voorafgaande herstelpunt:
1. Zet de computer aan en druk herhaaldelijk op F8 wanneer het eerste blauwe scherm verschijnt. Het Windows-menu Geavanceerde opties wordt weergegeven.
2. Gebruik de PIJLtoetsen om "Laatst bekende juiste configuratie" te selecteren en druk vervolgens op Enter.
3. Gebruik de PIJLtoetsen om Microsoft Windows XP te selecteren en druk vervolgens op Enter.

De computer wordt vervolgens opgestart met behulp van de laatst bekende juiste configuratie die is opgeslagen.



Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

Han

Het is misschien wel handig als je ook echt antwoord geeft op de vragen die we je stellen. Probleemoplossing via een forum gaat via vraag en antwoord. Komt er geen antwoord dan kunnen we je niet helpen. Geef gewoon alle info die je hebt. Misschien kunnen we dan samen een oplossing vinden.

Nogmaals dus:
- Welke voor info vermelden de logboeken van Windows erover.
- Sinds wanneer doet je PC dat? Na de installatie of het verwijderen van hardware of software?

Nog een paar extra dingen:
- Wat heb je allemaal al gedaan om het probleem te proberen op te lossen?
- Wanneer heb je voor het laatst gedefragmenteerd? Sterke defragmentatie kan afsluitproblemen veroorzaken.
- Check je harddisk eends op fysieke fouten en doe eens eens foutcontrole van je opstartpartitie.
- Zie je fouten in de S.M.A.R.T. van je harddisk?




1) Foutcontrole vanuit Windows
* Open je verkenner
* Klik met je rechtermuisknop op je c-partitie en kies dan eigenschappen
* ga naar het tabblad "extra"
* klik bij "foutcontrole" op de knop "nu controleren"
* Zet een vinkje bij beide opties en klik op "starten"
Soms kan de controle pas plaatsvinden bij een herstart van de PC. Sta dat toe.
Herhaal dit proces voor al je partities dus ook op de D-partitie enz. Uiteraard niet op cd/dvd drives  ;)

2) De harddisk testen op fysieke foutenmet een programmaatje van de fabrikant
Voor dit proces heb ik destijds een special geschreven die je kunt gebruiken.
* Special : Harddisk-test met Powermax of SeaTool voor DOS/Windows


3) Wat is S.M.A.R.T. en wat kun je ermee:

Nog iets waaraan je kunt zien of er iets loos is met de harddiskk is door middel van S.M.A.R.T.
De meeste harddisks die nu in de PC's zitten zijn voorzien van S.M.A.R.T.

Wat info van Wikipedia:
Fabrikanten van harde schijven slaan vaak gegevens over mechanische problemen van de harde schijf op in een Electronically Erasable Programmable Read Only Memory (EEPROM) in de controller. Om dergelijke gegevens op te vragen is een standaard ontwikkeld die S.M.A.R.T. heet, wat staat voor "Self Monitoring Analysis and Reporting Technology". Als gegevens nog wel leesbaar zijn, maar minder betrouwbaar, dan kan via S.M.A.R.T. een waarschuwing gegeven worden dat de harde schijf binnenkort stuk zou kunnen gaan.

Met het programma "Everest Home" kun je de S.M.A.R.T. van je harddisks ook uitlezen kun je kijken of ze bij het opstarten alle tests goed doorlopen hebben. Ik heb hier de free versie 2.20.405 nog. Die werkt prima en is nog gratis te downloaden onderaan op de pagina op oldversion.com. Op het plaatje hieronder zie je waar je dan kijken moet. Selecteer bovenin de harddisk die het probleem geeft, en klik dan met je rechtermuisknop op SMART. Kies "snelrapport" en "alleen tekst" en je kan een S.M.A.R.T.-rapport maken en dan natuurlijk ook printen. Dan sta je sterker dan alleen met de bijna kapotte harddisk in je handen..



Goede uitslagen voor de S.M.A.R.T onderdelen zijn:
- OK: Waarde is normaal
- OK: Altijd doorlopen

* Zie je foutmeldingen in jouw S.M.A.R.T ?
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

Bugs

Topicstarter plaatst twee vragen op het forum, krijgt ook antwoord terug maar geeft geen reactie meer. Dat weten dan we voor een volgende keer/vraag van hem. Slotje.  :locked
Groetjes van Bugs