PC sluit automatisch af bij laden cd in cd/dvd brander

Gestart door Mirannie, 15 november 2008, 10:45:19

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Mirannie

Hoi allemaal,

Ik heb het volgende probleem:

Wanneer ik een cd (-r of -rw) laadt in mijn cd/dvd-brander, dan sluit mijn pc in de meeste gevallen automatisch af. Ook bij totaal nieuwe cd's dus.

Op andere momenten noemt hij de gloednieuwe cd's "niet het juiste medium".

Waar kan dit aan liggen en hoe los ik het op?

Han

Hoi, Mirannie, welkom op PCN.  :)

Het lijkt er sterk op dat je dvd-writer een dusdanig conflict veroorzaakt dat windows "de stekker eruit trekt" als je 'm gebruikt.

- Draait de pc verder wel lekker of zijn er nog meer problemen?
- Hoe oud is de PC en hoe oud is de DVD-Writer
- Wat heb je al geprobeerd om het probleem op te lossen?
- Heb je al eens een andere dvd-writer in je systeem gezet om te kijken of het daarmee beter gaat?
   Ze zijn niet zo duur meer gelukkig. Bij de mediamarkt heb je al een LG voor 25 euro!
- Welk besturingssysteem draai je?

Ik ga er voorlopig maar vanuit dat je WindowsXP draait. Hieronder staan twee dingen die gedaan moeten worden.



1. Booten bij grote systeemfouten uitzetten zodat je een diagnose kunt stellen
Standaard staat XP ingesteld om opnieuw op te starten bij systeemfouten. Dat kan je uitzetten zonder gevolgen. Bij kleine crashes zal je PC niet opnieuw opstarten. XP is prima in staat om die op te vangen. Bij grote crashes zal hij alsnog crashen of een blauw scherm geven met informatie daarin. Kijk dan in dat blauwe scherm bovenin vooral naar waar ie op crashed. Dat is een melding met hoofdletters en een bestandsnaam. Met die melkdingen kunnen we in google verder zoeken.

Dat "automatisch booten bij een systeemfout" zet je zo uit :
- Klik op start
- Klik op instellingen en dan configuratiescherm
- Dubbelklik op icoontje "systeem"
- Klik op tabblad "geavanceerd'
- Klik onderin op de knop "instellingen" in het vak "Opstart + herstelinstellingen"
- Haal het vinkje weg bij "De computer automatisch opnieuw opstarten" en klik op OK




2. Logboeken legen en nakijken:
Je kunt ook in je logboeken kijken of er meldingen zijn waaruit je iets af kunt lezen. Die logboeken zullen denk ik bomvol PC staan. Leeg ze dus eerst maar eens en start dan de cd/dvd op zodat de fout zich voordoet. Kijk dan wat nogmaals wat de melding is. Die moet er dan instaan.

Het leeggooien van de logs gaat als volgt:
* Klik met je rechtermuisknop op het bureaublad op "deze computer"
* Kies "beheren"
* Klik aan de linkerkant in het venster op het pijltje voor "logboeken"
* Klik dan op het pijltje wat voor "windows-logboeken" staat

Je gaat daar dan de logboeken een voor een wissen. Ik vertel hoe het bij één gaat. De rest gaat hetzelfde.

* Klik met je rechtermuisknop op "Toepassing" en kies voor "Alle gebeurtenissen wissen"

 

* Er wordt gevraagd of je de oude inhoud wil opslaan, dat hoeft niet. Kies daar dus "Nee"
* Het toepassing-log is nu leeg
Doe datzelfde ook bij de logboeken voor "beveiliging", "systeem".

Als je de cd/dvd ingevoerd hebt en hebt proberen te lezen dan moet er een blauw scherm komen met info of je moet na het opnieuw opstarten in de logboeken een fout vinden bij "systeem, "Toepassing" en/of "setup".




Als je toch Vista gebruikt, kijk dan eens in het topic betrouwbaarheid en foutcontrole in Vista
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

Mirannie

Citaat van: Han op 15 november 2008, 12:49:50
Het lijkt er sterk op dat je dvd-writer een dusdanig conflict veroorzaakt dat windows "de stekker eruit trekt" als je 'm gebruikt.

1) Draait de pc verder wel lekker of zijn er nog meer problemen?
2) Hoe oud is de PC en hoe oud is de DVD-Writer
3) Wat heb je al geprobeerd om het probleem op te lossen?
4) Heb je al eens een andere dvd-writer in je systeem gezet om te kijken of het daarmee beter gaat?
   Ze zijn niet zo duur meer gelukkig. Bij de mediamarkt heb je al een LG voor 25 euro!
5) Welk besturingssysteem draai je?

1) Eigenlijk is dit het enige probleem, ja soms is 'ie wat traag, maar dat ligt volgens mij meestal aan het draaien van meerdere programma's tegelijkertijd (waaronder het wat zware Paint Shop Pro). Maar ik heb niet direct de indruk dat dat met het probleem van de brander samenhangt.
2) De pc is nu zo'n 5 jaar oud (dus juli 2003) en de brander is nu denk ik ca 1 tot 1,5 jaar oud.
Met beiden heb ik eigenlijk nooit noemenswaardige problemen gehad tot dit voorval.
3) Ik heb de brander losgekoppeld, pc opgestart (zodat hij draaide zonder brander) en daarna weer afgesloten, brander aangekoppeld en pc weer opgestart. In de hoop dat de pc het als een nieuw apparaat zou zien en evt. "herinneringen uit het verleden" zou vergeten. (beetje als hij het niet doet ff stekker eruit en opnieuw erin, wil bij mij nog wel eens helpen  ;)).
Verder diverse cd's en dvd's geprobeerd om te kijken of het bij een specifieke bron gebeurd. En het gebeurd dus tot op heden alleen bij nieuwe dvd's en cd's. Terwijl ik vorige week nog gewoon een data dvd gebrand heb zonder problemen.
Bij eerder gebrande cd's of dvd's afspelen is er niets aan de hand...... :-\
4) Nee nog niet geprobeerd. Ik heb nog wel een wat oudere dvd-brander liggen. Kan ik morgen of overmorgen wel eens even proberen.
5) Ik draai op Windows XP.

Verder de 2 punten (Booten bij systeemherstel en logboeken legen) uitgevoerd.

Ik kreeg vervolgens bij de eerstvolgende poging de volgende technische info in het blauwe scherm:
***stop: 0x0000008E (0xC0000005, 0x806F1753, 0xF2B3CBOC, 0x00000000)

Verder bij het opnieuw opstarten de volgende melding:


En in het logboek geeft hij een hele rits aan info onder Systeem:


Hopelijk kunnen jullie hier wat meer wijs uit, want ik ben niet bang van de pc, maar dit gaat echt mijn pet te boven....
P.s. Mochten de printscreens te veel verkleind zijn, dan hoor ik dat graag.

Han

Voordat we verder gaan zou het tof zijn als je eerst eens die oude DVD-writer erin zet. Als de dvd-writer die er nu inzit stuk is dan kan ie dit soort fouten geven. Zou zonde zijn als we van alles uitzoeken terwijl dat niet nodig is.

Als je wil dat windows de DVD-writer opnieuw detecteert dan moet je 'm weggooien in apparaatbeheer:
* Klik met je rechtermuisknop op het bureaublad op "deze computer"
* Kies "beheren" aan de linkerkant in het venster
* Klik aan de rechterkant op het plusje voor dvd-/cd-rom-stations
* klik met je rechtermuisknop op je dvd-writer
* kies dan "installatie ongedaan maken.
Windows verwijderd dan de driver en bij opnieuw opstarten wordt het apparaat opnieuw herkend en de driver opnieuw geinstalleerd.




De nummers (***stop: 0x0000008E (0xC0000005, 0x806F1753, 0xF2B3CBOC, 0x00000000)) heb ik te weinig ifdo aan Ik moet weten wat de omschrijvende meling is en wat de bestandsnaam is waarmee dat gebeurt. Ik heb nu alleen de stop-foutcode maar niet waar dat gebeurt.

Deze info is nodig om een stopfout te kunnen onderzoeken. Plaatje is uiteraard slechts een voorbeeld maar laat wel zien waar je de benodigde info terug vind. In dit topic op tweakers.net staat hele uitgebreide info over BSOD's (Blue Screen Of Death)








Twee dingen wat je plaatjes betreft.
1. Ik heb redelijk goede ogen maar jouw plaatjes zijn toch echt te klein om er ook maar iets op te kunnen zien. Als ik erop klik vergroot er niks. Het 1e plaatje is niet belangrijk. De tweede wel want daarop is de fout te zien daar bij het rode rondje met witte kruis waar "Fout" staat.

2. We hebben hier op PCN afspraken t.a.v. het posten van plaatjes bij een bericht. De afspraken staan hier. Plaatjes bij imageshack hebben we liever niet omdat die er maar heel kort staan en we dan een forum vol krijgen met topics met plaatjes die niet laden, snap je  ;)


Hieronder even een korte uitleg wat je kunt doen als je een fout ziet in een van de logboeken:

Het raadplegen van een gebeurtenis-ID of event-ID bij een fout in XP
- Klik met je rechter muisknop op icoon "deze computer" die op je bureaublad staat
- Kies de optie "beheren"
- Klik aan de linkerkant op de optie "logboeken" en aan de linkerkant op "Systeem"








Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

Mirannie

ff vraagje tussendoor: Kun je een printscreen maken van de BSOD? En zo ja hoe?

Mirannie

Nou daar ben ik weer (pffff)

Heb het e.e.a. geprobeerd.

1) Ik heb een oudere dvd-brander aangesloten. Dacht even dat dit het probleem opgelost had, want ik kon zowaar een cd-rw branden. Maar helaas, bij een 2e sessie (met cd-r) weer een vastloper. (grrrr....)

2) Mijn BSOD gaf geen "omschrijvings melding"...... Dit was (samengevat) wat het BSOD meldde:

Er is een probleem opgetreden. Windows afgesloten om schade te voorkomen.

Als dit de 1e keer is.......bla bla
Controleer of er voldoende schijfruimte is. Schakel stuurprogramma uit als dit in stopbericht is opgegeven. Vervang zonodig beeldschermadapter.

Raadpleeg hardware leverancier voor eventuele BIOS Update. Schakel BIOS geheugenopties zoals Caching of Shadowing uit.

Als u veilige modus wilt gebruiken....bla bla

***STOP: 0x0000008E (0xC0000005, 0x806F1753, 0xF28ACB0C, 0x00000000)

Bezig starten fysieke geheugendump + is voltooid.

Neem contact op met leverancier.....bla bla


-> Maar de code 0x0000008E kon ik niet zo gauw terugvinden in die link waar je de codes van de BSOD kunt nakijken.

3) In het logboek staan 3 fouten onder systeem (hopelijk heb ik zo goed geupload?):



1e = gebeurtenis id 1003 (Bron systeem error), met allerlei foutcodes en parameters bij beschrijving.
2e = id 7026, beschrijving AVG Antispyware niet geladen
3e = id 7000, beschrijving AVG kan niet worden gestart 

-> Gebeurtenis id 1003 heb ik opgezocht, maar ik krijg een hoop info waar ik me helaas geen raad mee weet (ben niet zo´n expert :-[)

Hopelijk hiermee wat meer info waar jullie me mee op weg kunnen helpen.....?


Han

Nee, een printscreen maken van een BSOD dat kan niet want voor een printscreen is er een werkend besturingssysteem nodig en die heb je niet als je een BSOD krijgt. Je kunt er natuurlijk wel een foto van maken met je telefoon of met een andere digitale camera. Gebruik geen flits bij het maken van de foto want dan ziet de screen er niet uit.

Dat het verwisselen van de brander geen oplossing bied geeft niet veel hoop. Dan is er kennelijk ergens anders iets mis. Of dat nou hardwarematig is of softwarematig dat is nu nog niet te zeggen. Ik neem aan dat het een brander is met een IDE aansluiting en zo'n platte kabel als die hieronder op het plaatje?



Vervang die kabel eens en kijk of het branden dan wel goed gaat.
Probeer daarna ook eens of de brander wel functioneert als je z'n IDE-kabel aansluit op een andere IDE poort op het moederbord. Zit op die andere IDE-poort ook al de harddisk aangesloten dan toch even proberen door de brander op de 2e aansluiting van de kabel aan te sluiten en het jumpertje op de brander even op de "slave-setting" te zetten. Als dat fysiek niet past dan even je brander loshalen en toch proberen. Deze test is nodig om uit te sluiten dat er wat mis is met de IDE aansluiting op het moederbord.

Zonder omschrijvingsmelding en bestandsnaam kunnen we niks met die BSOD omdat je dan niet weet naar welke fout je moet zoeken. Alleen de stopfout-code geeft té weinig informatie om verder te kunnen zoeken.

1e = gebeurtenis id 1003 (Bron systeem error), met allerlei foutcodes en parameters bij beschrijving.
Ook hier kan ik zonder verdere omschrijving helemaal niets mee.
Wat staat er in het grijze beschrijvingsvak bij deze gebeurtenis? En wat staat er bij "bron".

in dit grijze vlakje dus.


2e + 3e = id 7026/7000, beschrijving AVG .....
Er gaat duidelijk iets mis met die AVG software. Verwijderen dus en opnieuw installeren of overgaan op andere software.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

Mirannie

Dit is de complete melding die in het logboek/System staat:



En die IDE-kabel vervangen. Ik neem aan door een nieuwe uit de winkel?

De brander zit idd aangesloten met zo'n kabel en nog een ander "stekkertje".

Han

Ik kan er nog steeds niks mee met die foutmelding. Er zijn in google tig meldingen betreffende "system error" 1003 "STOP: 0x0000008E" maar bij allemaal staat een bestandsnaam of duidelijke bron waar het probleem zich voordoet. Bij jou is dat niet zo en dus kun je zoeken tot je een ons weegt. Dit is alles wat ik kan vinden. Lees dat eens goed door: General troubleshooting for an error message that you may receive randomly in Windows XP: "Stop 0x0000008E"


Je hoeft nog niet persé een nieuwe IDE-Kabel te halen. Ale je er twee in je PC hebt zitten dan kun je ze ook even omwisselen. Kans dat ze beide stuk zijn is verwaarloosbaar. Heb je er maar 1 in je PC dan zal je even een andere moeten gaan regelen.

Dat andere "stekkertje" wat aangesloten zit op de brander gaat naar de voeding of zo'n heel klein zwart stekkertje naar de geluidskaart.



Heb je je pc al eens gecontroleerd bij een online virusscanner nu blijkt dat je AVG niet werkt?



Kijk nou dan eens. op dit forum een bericht van iemand met bijna hetzelfde proleem wat jij hebt. Helaas ook daar geen oplossing. Het laatste wat ze 'm daar aanraden is een BIOS-update van het moederbord. Heb je daar geen ervaring mee, breng je PC dan weg om dat te laten doen. BIOS updates kunnen linke soep zijn. Gaat het fout dan doet je PC het niet meer. PC-winkels geven geen garantie op het goedgaan van BIOS-Updates.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

Mirannie

Nou ik had hem dus maar eens ingeladen en naar de Computershop gebracht. Zij hebben hem nagekeken en kwamen met de mededeling dat volgens hun het programma Pinnacle Studio 9 een probleem had veroorzaakt die ergens is blijven hangen. Dus dat programma is eraf gehaald, verder pc een beetje opgeschoond en hij moest het weer doen volgens hen.

En wat blijkt.....tot op dit moment gaat alles naar behoren......!!!!! :goed

Dus ik hoop dat dat zo blijft en dat het dus eigenlijk een eenvoudig op te lossen probleem bleek te zijn. :)

Bedankt voor de hulp.

By the way: Zeer praktisch forum, dus ik ga hier zeker nog wat vaker rondsnuffelen!

Han

Fijn dat het probleem gelokaliseerd is en dat je even laat weten wat het probleem was.  :)
Wel contact opnemen met Pinnacle erover. Misschien is er een patch. Zonde van je licentie anders of was het een "pretversie"?

Doe wel nog iets met de installatie van AVG, want die was niet goed, weet je nog.
Citeerid 7026, beschrijving AVG Antispyware niet geladen
id 7000, beschrijving AVG kan niet worden gestart

Kan ik het topic hiermee afsluiten?
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

Mirannie

Ik draai nu ff elke dag een online virusscanner en ga van het weekend aan de slag met een nieuwe vaste virusscanner op mijn pc.

En dat Pinnacle was idd een "pretversie"  ;)

Wat mij betreft mag je het topic sluiten.

Han

Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!