harde schijf kapot?

Gestart door Format Arie, 06 april 2003, 11:36:34

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Format Arie

Krijg net telefoon van broer. Nou Han,(en anderen) we hebben het er al eerder over gehad. Is mijn harde schijf wel goed. Heb het zelf niet na kunnen kijken. Mijn partities waren niet goed, de test diskette voor de maxtorschijf gaf allemaal failures. Niks voor een leek dus. Mijn broer heeft nu de partities eraf gehaald (Fdisk), en van alles geprobeerd. Formateren, waarbij hij wel erg veel keren clusters probeerde te herstellen,Scandisk, Na W98 install uitgebreide defragm, waar ie na ruim 8 uur nog niet mee klaar was, en 8 GB aan beschadigde clusters aangaf. Ook de test disk van Maxtor gaf deze keer failures aan.
Paar vragen van mij. Veel beschadigde clusters, is dat hetzelfde als kapotte schijf (voor de garantie)? Weet iemand hoe het normaal verder gaat? Moet ik nu met winkel  in helemaal Utrecht kontakt opnemen, of rechtstreeks met Maxtor. Wat is wijsheid in deze?

Han

8 GB aan beschadigde clusters betekent dat je harddisk al "half dood" is en dat je als de sodemieter backups moet maken, wil je er nog wat vanaf willen bewaren. Zou me niets verbazen als ie bij de volgende keer opstarten van je computer ineens niets meer doet.
Er raken meer en meer clusters beschadigd. Het wachten is dan op het beschadigd raken van de cluster waar je essentiele bestanden staan voor het opstarten.

M'n advies blijft hetzelfde als ik al eerder neerschreef in dit topic. Neem direct contact op met de leverancier van je computer. Paradigit kan als leverancier van je PC ook direct overleggen met Maxtor, over wat nu te doen.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

Format Arie

heb gebeld met paradigit. ik moest maar eens langskomen met de schijf. Doen we dus. hoop alleen dat ik hem er makkelijk uitkrijg (nooit gedaan)

Han

Da's niet zo lastig, Arie.
De stroom en data(IDE) kabel loshalen die aangesloten zijn op de harddisk. Dan nog even de 4 schroefjes losdraaien aan de zijkanten van de harddisk. Dan komt ie los te liggen en kan je 'm er voorzichtig uit halen. Heb je nog een anti-statisch plastic zakje, stop 'm daar dan in voor vervoer naar paradigit.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

Format Arie

O.K. bedankt. (laat ik mijn kniptang in de schuur)

Format Arie

Zo, voor ik de harde schijf er (voor niets?) uithaal en een retourtje Utrecht doe, wil ik graag nog jullie mening over het volgende.
Ik was dus ongeveer 8 Gb kwijt. Mijn broer heeft een Fdisk gedaan, en de partities eraf gehaald. En opnieuw er terug op gezet. Nu klopt het totale aantal Gb weer (en zijn dus die gemiste 8 Gb terug.) Volgens mijn broer waren dat 8 Gb beschadigde clusters, maar ik begin toch aan zijn waarneming te twijfelen. Waarom? Nu staat om te beginnen alleen nog maar W98 geinstalleerd, verder niets. Ik heb C en D beide gedefragmenteerd, zonder problemen. Daarna C (van ongeveer 8 Gb) een uitgebreide schijfcontrole laten doen. Ook geen problemen. Toen D een uitgebreide schijfcontrole laten doen (ruim 50 Gb). Deze deed er ruim 10 uur over, maar wel zonder enige hapering. Ook hier was het resultaat positief, want hij gaf ook aan 0 (NUL DUS) bytes in beschadigde sectoren. Mijn idee is, als er 0 bytes in beschadigde sectoren zitten, dan is de schijf toch goed?heeft het misschien alleen aan de foute partities gelegen?
Het enigste wat ik niet begrijp (Han) is dat die powermax diagnosedisk nog steeds het niet doet. daarbij geeft hij nog steeds aan: soft reset test passed, Drive recal test failed.

Han

Als ik jou was zou ik er toch mee teruggaan Arie.
Die harddisk is onbetrouwbaar.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

Format Arie

Bijna vergeten.
Harde schijf is inmiddels via Paradigit terug bij me.
Hij is Heel. Heb ook al tijd geen problemen meer.
Denk dat het toch aan de partities lag die ik toen had, en ook8 gigabyte kwijt was. Snap alleen niet waarom die diagnosedisk niks deed/doet.

Zandman

Dat snap ik ook niet arie maar ik ga er van uit dat hij bij paradigit helemaal getest is en als die niks hebben gevonden is het okay
Toppie dat hij het weer doet en het zou best wel eens aan die partities hebben kunnen liggen
een dag niet gelachen
is een dag niet geleefd.