Notebook of Ultrabook

Gestart door john, 04 februari 2013, 15:07:59

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Han

Geheugen uirbreiden stelt niks voor. Inderdaad kwestie van klepje openschroeven en een estra bankje erin klikken of oude eruit en nieuwe erin. Heb je het correcte geheugen dan is dat een fluitje van een cent.

ssd cashing heb ik geen ervaring mee dus kan ik je daar ook niet mee helpen.

Snellere ethernet kaart...., zit er geen gigabit kaart in de huidige laptops?
Zo nee dan een uitbreidingskaart in het slot aan de zijkant.Even software installeren en klaar!

Qua garantie zou ik in jou geval altijd voor een a-merk gaan. Je zou van tevoren eens kunnen informeren bij de diverse fabrikanten hoe dat zit met de garantie. Als een "beun de haas" er in gaat zitten rotzooien dan weet ik bijna zeker dat je je garantie verspeeld. Uitbreiden mag, maar reparaties mogen alleen bij door de fabrikant aangewezen dealers.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

john

Wat betreft dat SSD caching inbouwen, zoek ik later wel uit als in NL ben.
Volgens de bijbehorende specs van de desbetreffende notebook zit er een 100 Mbit/s (Fast Ethernet) in. Me echter laten wijsmaken dat een dual band zoiets als deze Intel WiFi 300Mbps (N 6235) + Bluetooth­ 2.1, 2,1+EDR, 3.0, 3.0+HS,4.0 (BLE) (dual-band 2.4Ghz & 5.0Ghz) het met WiFi veel beter doet, zeker als je met zijn 2 of meer tegelijk er van gebruik maakt.
Dat geheugen kan ik even uittesten, alvorens het aanwezige bankje van 2Gb in slot 2 te vervangen door een met 4Gb.
Alle plussen en minnen bij elkaar opgeteld zal een A-merk met world wide garantie een verstandiger keuze zijn (misschien niet qua prestaties enz.) als een zelf samen te stellen. Maar ach, je kan nu eenmaal niet alles hebben.
Ik ga proberen of de laptopshop een exemplaar voor me wilt reserveren want zal je altijd net zien, ben ik straks in NL; is ie uitverkocht, want de voorraad zal niet eeuwig zijn. Oh ja, het model: HP Pavilion g7-2004sd. Blijf ik ruimschoots onder mijn budget.

Han

Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

john

In ieder geval ga ik er qua prestaties enz. op vooruit als ik het vergelijk met mijn huidige 6 jaar oude HP laptop. Per email contact gehad met de shop en kan niet anders zeggen dat ik zeer, zeer tevreden ben over hun manier van communicatie enz. . Zonder vooruit of aanbetaling is een exemplaar voor me opzij gelegd. Klasse dus!

Han

Wij kopen er al jaren. Bij evt. problemen doen ze hun uiterste best om het voor je op te lossen.
Van de week zijn we bij Informatique geweest. We ervaarden daar dezelfde benadering.
Hoe het daar gaat als er iets stuk is weet ik niet.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

john

De genoemde winkel ken ik, zit niet zover uit de buurt waar ik heb gewoond. Ooit, ergens in 2004 of zoiets, de winkel bezocht met het oog om een desktop samen te stellen specifiek voor video bewerking. Kwam alles bij elkaar aardig aan de prijs en daarom vanaf gezien ook vanwege het feit dat het voor die 1 of 2 vakantie filmpjes per jaar eigenlijk niet loonde. Daarom toen in de desktop nog een extra harde schijf (7200rpm) erbij gezet en geheugen verdubbeld. Het renderen duurde nog steeds vrij lang maar ach, dat ga je gewoon even wat anders doen en desnoods liet je het in de nacht draaien.

john

Han, kom toch nog even terug op jouw suggestie voor een snellere ethernetkaart en je me aanraadde een uitbreidingskaart in het slot aan de zijkant te zetten. Maar dat is, wat ik heb begrepen, om de bekabelde verbinding te versnellen! Als ik in Vista het internet icoontje op de taakbalk met de rechtermuisknop aanklik en kies voor Netwerkcentrum en vervolgens op Status weergeven, zie ik dat de draadloze netwerkverbinding (via het WiFi modem) een waarde vermeldt van 54,0 Mbps. Dat signaal kan je niet verhogen als enkel door een duurder abonnement te nemen met dus een hogere snelheid? Of kan een router dit signaal versterken/verhogen. Wat doet zo'n uitbreidingskaart eigenlijk precies?
IK zie b.v. dat de ene laptop bij Ethernet LAN, data overdrachtsnelheden een waarde vermeldt van 10,100 Mbit/s
en een andere 10,100,1000 Mbit/s. Is dat van invloed op je WiFi, dus met andere woorden als tegelijkertijd met 2 notebooks van de internetverbinding gebruik maken, gaat het met die 10,100 langzamer als met die 10,100,1000?
Of dient die uitbreidingskaart om 10,100 te upgraden naar 10,100,1000; ben even het spoor bijster. Maar dat had je al lang door denk ik.

Han

De WIFI en LAN verbindingen hebben geen invloed op elkaar. Internet via LAN gaat hier in huis veel sneller omdat we een gigabit LAN-kaart in onze PC's hebben en dus optimaal gebruik kunnen maken van de snelheid die ons abbo bied (120mb). Sluit ik de laptop via WiFi aan (dat doe ik zelden) dan merk ik bij downloaden dat die verbinding een heel stuk trager is, dan via LAN. Dat komt doordat de wifi netwerkkaart traag is.

Je hebt voor de laptop ook wifi insteek netwerkkaarten. Ik heb dat nooit overwogen omdat ik dat zelden gebruik.
Zo'n uitbreidingskaart is niks anders dan een wifi netwerkkaart.

De snelheid die je haalt is afhankelijk van je abbo, je router en als laatste van je eigen netwerkkaart.
De langzaamste van die drie is de topsnelheid die je zal kunnen halen.

10/100mbit LAN-verbindingen zijn inmiddels wat ouderwets. Het gemiddelde huishouden heeft vandaag de dag meerdere PC's, die middels een router/switch in een thuisnetwerkje zitten. Met 10/100mbit betekent dat dat de dataoverdracht tussen de PC's in het thuisnetwerk ook nooit sneller zal gaan dan dat. Denk bijvoorbeeld aan een media-apparaat die streaming beeld moet geven over het netwerk. Dat gaat dan echt niet lukken. Daarvoor heb je de gigabit verbinding (de 1000) nodig.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

john

Dank voor de uitleg. Met jouw informatie in mijn achterhoofd ga ik mijn eerdere keuze voor die HP nogmaals tegen het licht houden, puur vanwege die 10/100 LAN kaart die erin zit en zoals je zegt, ouderwets.
Zag voor minder op internet een leuke ASUS note book, wel i5 en een 500Gb HDD i.p.v. 750Gb en ook de videokaart wat minder (prijsverschil moet ergens tot uitdrukking komen) maar wel hetzelfde RAM en met een 10/100/1000 LAN. Als ik die 2 naast elkaar in de winkel zie, dan de eindbeslissing nemen. Jij weer heel erg bedankt.

Han

Als de laptop je verder bevalt kun je het probleem van de wat tragere netwerkaart oplossen met een insteekkaart. 500gb voor harddisk is wat krap. Tenminste da's mijn mening. Er staat dan 500gb maar in de praktijk kom je dan uit op ongeveer 480gb of iets in die richting.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

john

Han, het is uiteindelijk toch die Asus geworden, mede omdat die wel een 10/100/1000 kaart heeft. Vanzelfspreken heb je gelijk dat 500 Gb niet overhoudt, maar als ik zie wat ik op die 120Gb HDD van de oude laptop bewaarde naast een externe HDD van 250 Gb die bij lange na nog niet vol is, denk ik dat het voorlopig een hele tijd kan uitzingen. En anders als ik ooit een opslag manie krijg dan gewoon nog een externe HDD erbij dan wel de interne 500Gb HDD vervangen door een van 1Tb of desnoods 2Tb, want het zijn altijd films die zoveel opslagruimte opeten. Maar tegen die tijd zie ik het wel weer. Doos is net een uur geleden door de koerier bezorgd. Moet alles nog uitpakken, misschien morgen, nu ff geen zin meer.
Nog even over de C:schijf partitioneren. Is 40 Gb dan voldoende of krap als daar enkel dan de prog op komen te staan en de rest zoals jpg en avi bestanden op de D: partitie. Gevoelsmatig zou ik zelfs zeggen dat het met nog veel minder kan, maar wie ben ik. Heeft het nog zien naast een D: partitie ook nog E: partitie te maken of wordt dat dan weer extra belastend voor de harde schijf. Ik hoor het graag.

Han

Ik denk niet dat je hem zo klein kunt maken. Kijk maar met dat progje wat ik een stukje terug linkte hoever je kunt gaan.
Minder dan 40 zou ik niet doen.

Mijn laptop hdd is ook maar 500gb. Ik kon de C-partitie maar verkleinen tot 90 gb. De rest is mijn E-partitie geworden. Op D heb ik mijn dvd-speler laten staan.
Op E:\ staan voornamelijk multimedia zoals films en series en zo voor vakanties, en natuurlijk de acronis image backup die ook op de externe hdd staat.

Ik wens je veel plezier met je nieuwe laptop, maar dat gaat vast goed komen.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

john

Net die nieuwe aan gezet. Van de 500 Gb op de HDD is 35 Gb weg oftewel ins blau hinein of zoiets. Op C: staat185, op D: staat 255, en op de recovery partitie 25. Was mogelijk om C: zelfs tot 45Gb te verkleinen maar dan staat ie gelijk helemaal vol..????
Ook zoiets, er kan een herstel DVD (back-up) worden aangemaakt, maar daarvoor zijn dan 6 dvd's nodig (dus haast 25 Gb). Wat gaat daar in vredesnaam allemaal op, is dat de hele recovery partitie? Als je dat doet, heeft die recovery partitie toch weinig zin meer of zie ik dat verkeerd. Als ik de juiste grootte heb bepaald van de C: schijf ga ik een image maken.
Oh ja, dat voor geïnstalleerde Norton anti virus, dacht 3 of 6 maanden gratis, als ik dat toch niet wil gebruiken, maar beter gelijk eraf gooien, lijkt me. Zijn er nog andere onnodige toeters en bellen, dat je weet die maar meteen de prullenbak in kunnen.
Met die vorige heb ik dat allemaal niet gedaan en daar pluk ik dus niet de wrange vruchten van (ha, ha).

Han

De fabrikant van de laptop krijgt betaald door de makers van de bloatware. Die (o.a. Norton) hoopt dat je die software gaat gebruiken. Zo winnen ze "zieltjes". De fabrikant van de laptop kan door de andere inkomsten de laptop goedkoper aan jou verkopen. Dat is wel lekker maar het betekent wel dat het eerste wat je op een nieuwe laptop doet is het verwijderen van alle overbodige sh*t.

Als je de dvd-backup maakt nadat je alle bloatware verwijderd hebt (inclusief de troep van Norton) dan zit die bloatware niet in je DVD backup.

De backup partitie op de harddisk kun je pas verwijderen als de garantieperiode voorbij is. Doe je dat eerder dan is dat reden om je garantie te weigeren als je dat claimt. Bovendien heb je die partitie zeer waarschijnlijk nodig voor het terugzetten van je DVD backup. Ik laat hem altijd gewoon staan.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

john

Met je uitleg word het me al een stuk duidelijker. Dus Norton en consorten in de prullenbak. Laat je echter je recovery partitie staan, zie ik het nut van back-up maken op een dvd niet. Op de te maken image van de C:schijf staat daar dan ook b.v. Microsoft op en alle andere progs die ik nu zou gaan installeren (maar nog niet gedaan). Eigenlijk dus beter al die andere progs pas gaan installeren nadat je een image heb gemaakt of juist niet. Je ziet wel aan mijn manier van vragen stellen dat ik een totaal nieuw gebied betreed.

Han

De dvd backup hebben ze nodig als je de laptop ter reparatie aanbied, mocht het misgaan. Daarmee toon je aan dat je gedaan hebt wat je kon doen voor als het misgaat.
In de praktijk gebruik je die dvd's zelden of nooit meer maar..., je hebt ze wel. Gaat het mis dan kun je die gebruiken om te kijken of je huidige probleem ook voorkomt direct na gebruik van die herstelactie. Dan weet je meteen zeker dat het niet komt door jouw geïnstalleerde software

Ik maak na het verwijderen van de bloatware altijd een basis image die ik "basis" noem. Daarna installeer ik mijn basisprogramma's die ik altijd gebruik en maak een nieuwe full-image die ik "basis-met-progs" noem. Dan gedurende het installeren af en toe een tussentijdse image voor de zekerheid. Die tussentijdse images bewaar ik niet. Als alles ok is dan maak ik een bewaar-image. Die bewaarimages hebben een naam en datum. Als ik er vandaag een zou maken zou die "Lapster_09-03-2013". Lapster is de netwerknaam van mijn Laptop. Ik heb dus van elke PC/Laptop de "Basis", "Basis-met-progs" én minstens de laatste twee recente images met datum.
Lijkt overdereven veel maar als ik es een lekkere verse install wil doen dan hoef ik alleen mijn "basis-met-progs" er maar op te zetten. Dan prog/windows updates en ik ben klaar om verder te gaan. Heb je ff geen zin meer dan maak je een verse datum image en zet je de een na laatste datumimage weer terug totdat je weer zin hebt om verder te gaan.

De basis images van Lapster staan op mijn desktop en externe hdd. Alleen de datum-image staat op zijn eigen hdd
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

john

Han, nog even een reactie op je laatste posting. Dat van die bloatware heb ik een workshop op internet gevonden. Nou, als ik dat allemaal zo lees, staat er misschien onwaarschijnlijk veel overbodige troep op de harde schijf. Het verwijderen daarvan alleen doe je niet zo maar even in een vloek en een zucht zo gezegd. Dus daar ga ik eens goed voor zitten. Als dat dan gebeurt is, zijn de volgende stappen het aanmaken van de images 1, 2 en 3. Momenteel even andere dingen die voorrang hebben dus notebook even stofvrij weer in de doos opgeborgen. Ik laat je vanzelfsprekend de goede afloop weten.

Han

Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

Han

Het onderwerp waar deze vraag voor gestart is, is afgerond omdat je de computer inmiddels in je bezit hebt.  ;)

Verder hier: Bloatware verwijderen

Ik doe dit topic dicht. Als dat nog niet de bedoeling was, stuur me dan even een PM. :slotje
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!