Voeding?

Gestart door Rudy3, 31 januari 2005, 12:45:26

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Rudy3

Mijn probleem: Computer is gecrashed. Hij viel ineens uit. Toen ik hem aanzette, Deed hij het 2 minuten en viel weer uit. Als ik hem nu aanzet draait de ventilator van de voeding 1 sec. En verder doet de pc niets. Er gaan ook geen lampjes brandjes of piepjes piepen.

Ik heb een andere voeding van iemand geleend. Die erop gezet. Nu gebeurd het volgende als ik de computer aanzet: De computer gaat aan. Alle lampjes brand  (ook op het moederbord). (dus ook van de cd/dvd/cpu/)

Maar: De ventilator van de voeding gaat niet meer draaien.
Dus als ik hem nu aanzet; Gaan de lampjes branden, En de ventilator van de processor. Maar er gebeurd niets.

Is deze voeding ook kapot? Want ik neem aan dat de voeding moet draaien ook al is de CPU kapot?, Of hij maakt ergens kortsluiting? Maar dan moet de voeding nog wel gaan draaien?

Met voorbaat dank,
Hopelose computerfreak
Ruud vd Heijden :D

Han

Hoi Ruud, welkom op PCN  :)

De voeding voor 'n PC kan je zelfs testen als hij niet ingebouwd is. (pas op, dat je niet met je vingers de ventilator raakt, hé)
Als je 'm aansluit op de spanning dan moet de ventilator gewoon gaan draaien.
Het kan natuurlijk zijn dat iets in jouw pc kortsluiting veroorzaakt waardoor de voeding eraan gaat.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

Rudy3

hoe moet ik die testenn dan? Met een spanningsmeter? die heb ik geen?

Han

Nee geen meter nodig. Je zet de voeding op een vlakke ondergrond en sluit 'm aan op de spanning.
Als de ventilator gewoon op een stabiele snelheid draait kan je er bijna vanuit gaan dat ie in orde is.
Je kan 'm natuurlijk ook door laten meten bij de betere computerzaak
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

Rudy3

Misschien ben ik in dat soort dingen nieuw.: op de spanning aansluiten= Zwarte stekker int stopcontact. UIteinde in de voeding? en dan klaar?

er gebeurd bij alle 3 de voedingen namelijk niets?

Han

Yep, dat is de manier.

Bij alle drie niets?? Hmmm heb je wel spanning op die wandcontactdoos waar je de stekker instopt??
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

Rudy3

dat wel.. maar er draait niets.

is het dan zeker dat het de voeding is?
Moet ik dan hoger als 300 wat?
ik heb:

P4; 3.4 Ghz
AsusP5P800
1.3gb ram intern
DvD
Cdrombrader . Floppy
HDD
Geforce mx440 128 mb

Op de Mo zit een 24 pins aansluiting voor ATX voeding. Moet het persee dan ook een 24 pins vanuit de voeding zijn? moecht toch ook gewoon de 20 pins erin?
Daar deed hij het eerst wel gewoon mee.




Zandman

Op deze site kan je uitrekenen welke voeding je nodig hebt voor jou pc
Die voedingen die je nu getest hebt hebben die alle 3 eerst in dezelfde computer gezeten om te testen
Zoja dan lijkt het wel of er iets op het moederbord kortsluiting maakt waardoor de voedingen niet werken of stuk gaan.

een dag niet gelachen
is een dag niet geleefd.

Han

Als je vandaag de dag een nieuwe voeding koopt dan zit er een moderne aansluiting voor op het moedrbord aan.
Dat is een aansluiting die direct past op de nieuwe moederborden. Ik weet niet hoeveel pins dat is maar het zijn smalle stekkers.
Voor aansluiting op oudere moederborden (brede witte stekker) zit er een verloopstukje bij. Die sluit je aan op de nieuwe stekker en zo kan je 'm toch aansluiten op je al wat oudere moederbord.
Ik heb dat zelf een paar weken geleden aan de hand gehad. Ik heb op de site die zandman al noemt hierboven uitgerekend hoeveel watt ik nodig had. Daarna was het aanschaffen en aansluiten echt een makkie. Alles zit erbij. Ook een boekje met uitleg.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

Rudy3

ik ben dus van plan om een voeding: Zalman 400Watt te gaan kopen.

Kheb nog een vraagje: Kan het aan mijn videokaart liggen?
Ik heb eens wat rondgebladerd op internet en iemand had hetzeflde. Die deed er een andere videokaart in en het werkte? Kan het dan dat die videokaart kortsluiting geeft? Hij zit er wel goed in

Zandman

Als het aan de videokaart zou liggen zou je piepjes horen bij het opstarten
Ieder moederbord geeft zijn eigen foutcode weer als er iets niet klopt met de pc.
Hoor je piepjes of alleen de opstartpiep ?
een dag niet gelachen
is een dag niet geleefd.

Rudy3

ik hoor helemaal geen piepjes  :(.
Anders zou ik het probleem wel weten. Dat geeft hij dus niet.

Alle fans gaan draaien, en ALLE lichtjes ook. maar er gebeurd niets. Mijn monitor stringt niet op groen. (monitor is niet defect) want tests doen wel.

(hopeloos)

Han


Je eerste bericht in dit topic :
Als ik hem nu aanzet draait de ventilator van de voeding 1 sec. En verder doet de pc niets.
Er gaan ook geen lampjes brandjes of piepjes piepen.


Je laatste bericht in dit topic :
ik hoor helemaal geen piepjes. Alle fans gaan draaien, en ALLE lichtjes ook. maar er gebeurd niets.



Tja, wat doen die fans nou?? Als alle fan's gaan draaien dan is er duidelijk niets mis met je stroomvoorziening.
Als je totaal geen piepjes hoort lijkt het probleem je moederbord.

Maak je kast open en haal alles wat niet essentieel is eruit. Start hem dan op.
Doet ie het dan nog steeds niet, weet je het eigenlijk al.
Om zeker te zijn dat het niet je videokaart is even een andere erinstoppen of jouw kaart in een andere PC testen.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

frank

Nieuwe computers en zeker een pentium 4 3.4 heeft het moederbord 2 voedingaansluitngen op het moederbord nodig die aangelsoten moeten zijn, de grote bekende aansluiting maar ook een kleine 4 pins aansluiting die meestal vlak bij de processor te vinden is.
[url="http://kabonfootprint.com/"]http://kabonfootprint.com/[/url] & [url="http://toppedia.com/stop-dreaming-start-action/"]http://toppedia.com/stop-dreaming-start-action/[/url]

Rudy3

bedankt voor jullie copmmentaar:

ten eerstel. De fan draait maar 1 sec.

Met andere veoding erin draait ie niet. alle lampjes nu wel



Ik heb ook de 4 pins erin
Ik heb hem vandaag naar een pc bedrijf gebracht.. ik hou jullie op de hoogte van het probleem+oplossing. nog bedankt voor jullie hulp":)

Han

ben benieuwd wat er nu echt loos is Ruud.
Strak plan om 'm na te laten kijken.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

Rudy3

Citaat van: Han op 03 februari 2005, 15:59:47
ben benieuwd wat er nu echt loos is Ruud.
Strak plan om 'm na te laten kijken.

Kheb momenteel geen andere keus. :) Ik hoop niet dat men moederbord dood is?
Achja. Ik heb er nog wel garantie op. Maar toch. Duurt weer eeuwen :P

probleem opgelost: Het was dus de voeding. Er zit nu een 350 in. Met meer Ampere.
Hij had meer Ampere nodig. ( heel vaag dat hij het dan wel 2 weken heeft gedaan ).
Probleem verholpen!
Bedankt allemaal!

Bugs

Fijn dat het is opgelost.  :)
Hierbij gaat dit onderwerp dicht.
Groetjes van Bugs