printen van Vista naar een XP pc met gesharde printer.

Gestart door bozzie, 04 januari 2009, 20:40:09

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

bozzie

Hallo allemaal,
Ik heb een Dell Dimension met een via USB aangesloten Canon Pixma M520 printer.
Dat werkt.
Sinds vandaag staat deze pc via een Linksys WRT160 router met een kabel aangesloten.
Ik kan vanaf deze pc een ping sturen naar de router en krijg netjes een response terug, ook het internet werkt.
Ook is er via Wifi een Acer Aspire 7730 laptop aangesloten.
Deze laptop kan ook de router pingen.
De Dell heeft een IP adres 192.168.1.101 en de Acer 192.168.1.102, de router heeft 192.168.1.1
Maar nu komt het:
de drive shares en de printer share van de Dell zijn niet te zien op de Acer en beide pc's zijn ook onderling niet te pingen.
Op beide pc's is bij de netwerk eigenschappen het sharen van bestanden en printers voor Microsoft netwerken aangezet.
Wat heb ik fout gedaan?
grt Bozzie.

Han

Hoi Bozzie, welkom op PCN


Heb je dit topic al bekeken?  Vooral dit stukje is belangrijk:
CiteerIn Vista moet je eerst wat netwerkinstellingen aanpassen:
Doe je deze stap niet dan moet je accounts aan gaan maken voor elke vista user die de printer wil gaan gebruiken en dat wil je niet omdat dat veel ingewikkelder is.
* Klik met rechts op het icoon voor netwerk op je bureaublad van je Vista-PC.
* Vraag dan uit het menu "eigenschappen"
   Je krijgt dan de settings van het netwerk voor je neus. 
* Zorg dat "met wachtwoord beveiligd delen" uitgeschakeld is!!
   - klik op het rondje met de V erin wat erachter staat
   - Klik op het rondje voor "Met wachtwoord beveiligen delen uitschakelen"
   - Klik op de knop toepassen
* Zorg er op dezelfde manier voor dat:
   - Netwerkdetectie ingeschakeld staat
   - Bestanden delen ingeschakeld staat
   - Printer delen mag uitgeschakeld blijven want de gedeelde printer hangt aan de XP PC

- Waarom heb je op de vista laptop het delen van printers aanstaan als de printer geshared is op de Dell PC?
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

bozzie

Citaat van: Han op 04 januari 2009, 21:30:02
Hoi Bozzie, welkom op PCN
Dank je wel Han.
Citaat van: Han op 04 januari 2009, 21:30:02Heb je dit topic al bekeken?  Vooral dit stukje is belangrijk:
- Waarom heb je op de vista laptop het delen van printers aanstaan als de printer geshared is op de Dell PC?
Ja dat is een beetje raar, maar ik had zoiets van baat het niet, schaden zal het zeker niet.
En in je nijd doe je soms rare dingen :-\ toch?
Bedankt voor de tip, over de beveiliging, blijf ik nog wel zitten met het feit dat die twee pc's elkaar niet kunnen pingen.
Heb je daar ook nog een verklaring voor?

grt Piet

Han

Ook belangrijk is het om te kijken of er nog andere beveilingssoftware 'dwars" kan zitten zoals een softwarematige firewall die geinstalleerd is of misschien zelfs een firewall of software in de Linksys. In mijn Speedtouch router zit een setting waarmee ik kan bepalen of een verbonden apparaat toegan heeft tot het WLAN of niet.
* Zeg ik daar "nee" dan is de situatie eender als bij jou nu het geval is.
* Zeg ik daar "ja" dan heb ik netwerkverbind met m'n shares en printer op de XP machine

Zie de setting in mijn router:

Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

Han

Citaat van: bozzie op 04 januari 2009, 21:40:07
Bedankt voor de tip, over de beveiliging, blijf ik nog wel zitten met het feit dat die twee pc's elkaar niet kunnen pingen.
Heb je daar ook nog een verklaring voor?

grt Piet

Ik merkte hier dat als met wachtwoord beveiligd aan stond op de vista laptop dat ik dan de aangemaakte shares op de vista laptop niet meer kon zien op mijn XP-PC. Ik kreeg dan een melding dat ik onvoldoende rechten had om de share aan te maken als ik dat probeerde op de XP-PC. Zette ik op de Vista-laptop "beveiligen met wachtwoord" uit dan ging alles okee.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

Bugs

Bij het uitblijven van verdere berichten van de topicstarter zullen dit onderwerp maar afsluiten.  :locked
Groetjes van Bugs

bozzie

Het 'probleem' is opgelost.
De firewall op de router en de XP pc waren de oorzaak.
Op beide het sharen van bestanden aangezet.

Han

In sharen van bestanden in de router aanzetten kan ik volgen maar het sharen van bestanden in de firewall van XP gaat normaal vanzelf aan als je bestanden delen aanzet binnen XP. Wat moest je in de firewall van XP dan handmatig aanpassen? Of heb je aparte firewallsoftware draaien op de XP pc?
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

bozzie

Het finkje bij file and printer sharing stond uit.

grt p.

Han

Vreemd is dat maar wel fijn dat het opgelost is.

Ik sluit je topic hiermee af. :slotje
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!