Notebook of Ultrabook

Gestart door john, 04 februari 2013, 15:07:59

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

john

De spelregels bij het stellen van een dergelijke vraag zijn duidelijk uitgelegd. Ik wil daarom een poging wagen met vragen te stellen.
Eerder is me op dit forum uit reacties gebleken dat, in mijn situatie, WIN7 te verkiezen valt boven WIN8.
Dus de Notebook of Ultrabook moet draaien op WIN7; duidelijk. Ik wil er een aanschaffen die enigszins toekomst bestendig is, al is dat met een computer wel heel erg beperkt natuurlijk. Zo lijkt me een SSD samen met een gewone HDD geen verkeerde keuze. Vraag is dan hoe groot moet je de SSD nemen als ie enkel bedoelt is voor je OS en eventueel nog wat progjes en voor de rest al je docs, pics, video. muziek enz. opslaan op een HDD schijf. Ik zie configuraties die slechts een 32Gb SDD hebben aangevuld met een HDD van (vul zelf maar in).
Ik heb begrepen dat als de keuze valt op een Ultrabook er geen optische schijf inzit. Optie is dan een externe. Beter dan Blue Ray (is dat compatibel met dvd) of gewoon voor ouderwets DVD kiezen.
Een Ultrabook met 17" scherm bestaat dat ook of niet. Gaat me niet om merken namen maar puur ja/nee.
Waar doe ik wijs aan te kiezen voor een Core i5 of i7 processor? Mijn budget is maximaal 1000 euro incl. btw.
Is het toepassen van SSD caching ja/nee een oplossing.
Han, als ik over de schreef ben gegaan, moet je me maar terug fluiten (hopelijk niet naar AF).

john

Hallo Han, dit topic geopend en wat vragen gesteld uiteraard in 1e instantie om er zelf wat wijzer van te worden. Maar behalve 13x gelezen, denk ik niet dat een topic en vraag zoals gesteld past op dit forum. Maar niet geschoten, is altijd mis. Heb inmiddels via, via, surfen op het net een shop gevonden die echt alles (wat heet) kan leveren met bijbehorende uitleg en wat al niet meer. Dus wat mij betreft mag je het topic weer sluiten al was het alleen maar om spammers de pas af te snijden.

Han

Ik heb je vraag niet eerder gezien, John.

Toch even mijn mening:
- Notebook of ultraboek is een persoonlijke mening die met name afhangt of je het ding steeds meeneemt
  Neem je hem mee dan is lichter fijn maar losse randapparaten meenemen is lastig.
- Wat betreft de SSD. Neem de grootste die je vinden kunt. Er zijn aardig wat programma's die alleen goed functioneren als ze op c:\ staan.
  Ik durf het zelf nog niet aan om een ssd te gaan gebruiken. Ik lees nog té vaak dat ze snel stuk gaan.
- Bluray spelers zijn backward compatible. Ze spelen dus ook dvd af.
- Ik heb geen idee of er op het moment ultrabooks bestaan met 17" schermen.
- Wat processor betreft. Je wil op de toekomst voorbereid zijn dus neem de beste processor die je je kunt veroorloven.
- SSD Caching info ; http://nl.hardware.info/reviews/3015/ssd-caching-review-ssd-snelheid-voor-hdd-prijs

Laat nog even zien wat het geworden is. Ik ben benieuwd!
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

john

Han, fijn dat je even de moeite neemt wat zaken op te noemen, die ik bij mijn eind beslissing zeker zal meenemen.
Niet te verwaarlozen punt is inderdaad de keuze vooraf; een lichtgewicht (lekker mee te nemen, maar randapparatuur wordt dan wel een probleempje) of beter kiezen voor een zwaardere uitvoering met alles erop en er aan. Daar ben ik nog niet helemaal uit, al neig ik ertoe toch hoogstwaarschijnlijk voor het laatste te gaan.
Wat je meldt over de betrouwbaarheid van de SSD stemt me wel tot nadenken. Kende dit geluid niet dat er een grotere kans bestaat op stuk gaan als met de HDD en daar zit ik dus eigenlijk niet op te wachten. Dus ook nog eens een paar nachtjes goed over slapen. Bluray of dvd is me duidelijk. En ja, ben er inmiddels achter gekomen dat er ook ultrabooks met een 17" scherm bestaan. Al met al, ga ik zo wie zo niet over een nacht ijs, eerst rustig alle voors en tegen nogmaals op een rij zetten. Aanschaf zal pas gebeuren begin volgende maand als ik weer een paar weken in NL ben. Tot die tijd kan ik op internet de diverse configuraties en prijzen ter beoordeling naast elkaar zetten.
Uiteraard laat ik je, na aanschaf weten, wat het geworden. Misschien nog beter om voor de aankoop de definitieve keuze door te geven, veronderstel dat jij zwaar wegende argumenten weet waarom juist uitgerekend dat merk/model beter niet te kiezen. Die link met de review over ssd caching ga ik vanzelfsprekend lezen.

Han

Wij hebben er een uit deze serie: http://www.notebookcheck.net/Sony-Vaio-VPC-SE-Series.62119.0.html
Alles erop en eraan maar toch maar 1,7 kg.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

john

Han, ik meende me al te herinneren dat je me al eens had verteld zelf zeer tevreden te zijn over Sony. Ik heb inmiddels al tig websites bezocht. Neem je alle merken van A tot Z en de bijbehorende modellen/configuraties, zie je vanzelfsprekend door de bomen het bos niet meer. Sony biedt de mogelijkheid een notebook zelf samen te stellen; prima dus. Maar wat niet prima is, althans in mijn geval (want eerder advies op het forum gaf duidelijk de voorkeur aan WIN7) dat Sony blijkbaar op nieuwe notebooks, volgens de DHZ module, enkel nog WIN8 levert en dat wil ik niet. Ik heb deze website gevonden: http://www.xnotebooks.nl/
Daar kan je ongeveer alle kanten op en het net zo duur of goedkoop maken al naar gelang je besteedbare budget. Ze zijn heel erg flexibel want WIN7 of WIN8, schermgrootte, wel/geen SSD caching enz. alles is eigenlijk mogelijk. Ken je deze website en wat vind je hiervan?

Han

Dat ze nu alleen nog maar win8 leveren was te voorzien. Daarom hebben wij vervroegd de nieuwe aangeschaft.

Ik ken die website of het bedrijf achter www.xnotebooks.nl niet.
Ik heb erop gegoogled en kan niks negatiefs vinden. Helaas staat er niets over de shop in de Shopreview van tweakers.net
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

Bugs

Heb wel dit kunnen vinden. Kwam ik uit via deze zoekopdracht. Heb het zelf nog niet kunnen lezen, want ik moet nu weg. In ieder geval wat leesmateriaal voor het weekend. ;)
Groetjes van Bugs

john

Dat mag je gerust zo stellen over het leesvoer. De 1e link (dit) is eigenlijk voor zware gamers en dat ben ik per definitie niet plus dat het prijsnivo >1.500,00 euro is. Met je 2e link kom ik terecht bij xnotebooks die ik al eerder had bezocht. Heb inmiddels tientallen zo niet misschien 100 configuraties bekeken en de aanverwante prijzen. Ben nu een beetje murw of ongeveer suf van al die info die is opgeslagen op die HDD schijf in mijn bovenkamer (SSD nog niet beschikbaar :).
Naar de stand van zaken nu spreekt me de flexibiliteit bij xnotebook erg aan. Ik heb een notebook 17" samen gesteld op die website met een Intel core i7, 750 Gb HDD (7200rpm) met SSD caching, 8Gb RAM, ouderwetse DVD rewriter, Windows 7 en MSO en kom ik uit op 1.002,= incl. btw. Dat vind ik alleszins redelijk. Ik heb nog een aantal andere notebooks waarvan ik de specs op mijn laptop heb bewaard van de bekende A-merken. Denk alleen dat daar aan de configuratie niet zoveel valt te veranderen naar eigen keuze; ja misschien wat meer RAM. Alles weer even laten bezinken. Op- en aanmerkingen van jullie kant zijn meer dan buitengewoon welkom; onnodig te zeggen.

Han

Let er nog op dat je er geen een neemt waarvan de onboard videokaart RAM wegsnoept. Dat met het oog op jou "op de toekomst voorbereid".
Zorg dat je er een aanschaft die eigen ram op de videokaart heeft. Alleen dan heb je dus echt die 8gb RAM waar je over schrijft. Zou zonde zijn als je laptop traag wordt bij stevig gebruik van de videokaart.

Die MSO is neem ik aan Microsoft Office? Hou er rekening mee dat in de NL versie van Win7 geen mailprogramma meer aanwezig is. Dat hebben we te danken aan Mw Neelie Smit-Kroes. Een vast bijgeleverd mailprogramma zou oneerlijke concurrentie zijn volgens haar. Dat mocht dus niet meer. Niet elke versie van MSO bevat Microsoft Outlook! 
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

john

Met MSO bedoelde ik inderdaad Microsoft Office. Waar ik de notebook zal gebruiken is Outlook niet beschikbaar en ben je voor de email programma's aangewezen op Hotmail, Yahoo of Gmail.
Je kanttekening over de RAM van de onboard videokaart heb ik direct gecontroleerd en las de volgende info:

De prestaties van de HD 4000 zijn echter nog steeds afhankelijk van enkele andere factoren. Aangezien de GPU geen afzonderlijk VRAM tot zijn beschikking heeft moet deze gebruik maken van het hoofdgeheugen en diens kloksnelheid. Systeem RAM loopt meestal op 1333MHz maar ons testmodel draait iets sneller met een RAM geklokt op 1600MHz.

De geïntegreerde GPU heeft nu een grotere cache die gebaseerd is op de L3 cache van de CPU maar hoeveel de GPU tot zijn beschikking heeft hangt af van de Ivy Bridge CPU. Dual-core en quad-core Ivy Bridge CPU's hebben respectievelijk 3MB-4MB en 6MB-8MB aan L3 cache dus de HD 4000 zal theoretisch beter presteren in quad-core processors dan in dual-core processors.

De GPU klok heeft uiteraard ook een directe impact op de prestaties. Verschillende CPU modellen hebben HD 4000's met verschillende maximale en minimale snelheden, net als Snady Bridge notebooks met een HD 3000 GPU. Zo hebben notebooks met een  Core i7-3610QM  een HD 4000 GPU die 150MHz langzamer is dan dezelfde GPU in de i7-3720QM  of de i7-3820QM .

Het is dus lastig om een algemeen oordeel te vellen over de HD 4000 aangezien prestaties afhankelijk zijn van de CPU. In een andere Ivy Bridge notebook is de HD 4000 bijvoorbeeld 10 procent langzamer vergeleken met de MSI barebones. We kunnen nog niet in detail gaan over deze andere Ivy Bridge notebook vanwege een geheimhoudingsverklaring maar we kunnen wel zeggen dat het gaat om een 35W TDP dual-core Ivy Bridge CPU.

De door mij gekozen processor is dan wel van het type quad-core; maar dan toch...!!
Denk dat deze grafische kaart niks afsnoept: NVIDIA GT640M Optimus Technologie 2GB DDR3 of.....?

Han

Wat ga je eigenlijk hoofdzakelijk met deze laptop doen? Deze vraag om te bepalen hoe zwaar de videokaart belast gaat worden. Je schrijf dat je geen gamer bent en je neemt ook geen blu-ray speler dus full-HD film kijken lijkt ook niet belangrijk. Een videokaart in een laptop die gedeeld geheugen gebruikt, snoept al rap 1,5 gb weg van het "hoofd ram" en dan doe je weinig meer dan opstarten. Kies je zo'n configuratie dan lijkt 8gb ram genoeg maar je machine wordt trager naarmate de videokaart meer gaat verbruiken of multitask taken doet. 
Als er bij de specificaties bij de videokaart eigen ram staat dan blijft ie van het "hoofd ram" af.

Kies een configuratie die bij jouw portemonnee past. Jij gaf aan op de toekomst voorbereid te willen zijn. Het zou zonde zijn als je binnen no-time al merkt dat je machine traag wordt als je multitask taken uitvoert. Ga je toch voor gedeeld videogeheugen, zorg er dan in ieder geval voor dat je een configuratie kiest waar je méér dan 8gb ram in kunt zetten.

Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

john

Er zijn wel eens situaties/omstandigheden dat je een gedownloade film van internet op de notebook bekijkt (b.v. als er geen flatscreen tv beschikbaar is om als extern beeldscherm aan te sluiten). Dat staat m.i. toch los van het feit of er wel/geen blu-ray speler aanwezig is? Zoals ik uit je antwoord kan opmaken, snoept de in mijn laatste posting opgegeven videokaart geen geheugen weg van het "hoofd ram" zo gezegd. Om je eerdere vraag te beantwoorden. De laptop dient primair als thuis pc en moet derhalve vlot en soepel zijn met surfen plus multi tasken downloaden, spreadsheet bewerken, word doc schrijven en film bekijken. Video of foto bewerking zal weinig voorkomen. Mijn huidige laptop wordt al traag als mijn anti virus prog wordt bijgewerkt en ik gelijkertijd Excel wil openen of de browser om maar een voorbeeld te noemen. Dat kan natuurlijk ook te maken hebben met het feit dat mijn internetverbinding hier niet is te vergelijken met de snelheid in NL.  Dat wil ik niet meer. Zo nodig kies ik voor 16Gb RAM i.c.m. een onboard videokaart. Kwestie van + / - in eurootjes want het eerder aangegeven budget wil ik liefst niet overschrijden. Stel je geen grens dan beland je uiteindelijk in configuraties, zoals ik die heb gezien, of ze het waard zijn is weer een 2e, van tegen de 3000 euro.
En al kies ik nu voor de allernieuwste en dus duurste Intel core i7 3e generatie die is binnen nu en....weer voorbij gestreefd door de 4e generatie of hoe het ook mag gaan heten.
De Consumentenbond  laat soms aardige configuraties zien die ze hebben getest voor prijzen van tussen de 500 - 600 euro. Maar dat zijn zonder uitzondering Intel core i3 of zelfs nog minder en ze geven er al bij aan dat als je wat meer snelheid wenst enz. je toch moet kiezen voor een i5 of zelfs i7 al naar gelang het gebruik.

john

Citaat van: Han op 07 februari 2013, 23:53:25
Dat ze nu alleen nog maar win8 leveren was te voorzien. Daarom hebben wij vervroegd de nieuwe aangeschaft.
Han, de website die je opgaf voor de Sony Vaio VPC-SE Series bezocht. Maar zit me af te vragen wanneer jij je Sony notebook hebt aangeschaft, want afgaande op de genoemde i5 en i7 processoren zijn dat allemaal 2011 modellen, kan dat kloppen?

Bugs

Onze laptop is van juni vorig jaar, John. De bedoeling was om 'm in december aan te schaffen maar we wisten dat in oktober W8 zou komen. Dus hebben we de aankoop wat vervroegd.
Groetjes van Bugs

john

Duidelijk. Toen jullie dus de nieuwe Sony aanschafte, waren de laatste 2012 modellen Intel core i5 en i7 net uitgebracht. Brengt me nog even op een andere vraag. Waar zijn je eurootjes beter aan besteed als je een notebook samenstelt. Als voorbeeld de Intel IGP 4000 die RAM afsnoept beter dan een notebook die uitgerust is met een moederbord en jezelf kan kiezen voor een videokaart uit b.v. de laatste generaties Nvidia of gewoon het moederbord met de IGP en dan het RAM uitbreiden van b.v. 2x2 Gb naar 2x8Gb; qua kosten komt het een beetje op hetzelfde neer. Mijn gevoel zegt dat het bij gamen (wat ik niet doe) wel uitmaakt maar voor gewoon huis/tuin/keukenwerk de IGP met meer RAM het net zo lekker zal doen. Maar zeker weten, doe ik het niet van daar mijn vraag.

Han

Onze VAIO heeft de i5 processor  (i7 was er nog nét niet) en 8gb ram (meer kan er niet in). Hij heeft géén gedeeld videogeheugen. We gamen er een beetje op (World of Warcraft) Dat ging toen we hem net hadden perfect maar na een uitbreiding van het spel is het behoorlijk trager geworden. Je ontkomt daar niet aan. Onze desktops hebben ook een i5 processor met 8gb RAM en daarop speelt dezelfde game wel als een tierelier. Bottleneck van de laptop is de videokaart in de laptop. Tja vooruitgang houd je niet tegen. Bij desktops gaat het niet zo hard meer maar bij laptops nog wel.
Bij gamen zal de losse videokaart het zeker verschil maken maar niet bij wat jij met de laptop doet. Wel de ram uitbreiding nemen. Dan blijft ie voorlopig lekker snel.



Losse tips:

1) "Acronis True Image".  Daarmee maak je in een korte tijd een image van je huidige configuratie. Probleempje..., image terugzetten en voila het werkt weer. :)
Image kun je direct bij het maken wegschrijven op cd/dvd/bluray/usb station

2) Laptops komen meestal uit de doos met één grote C-partitie. Dat is i.v.m. het maken van backups (image) niet wenselijk. Met het gratis partition Wizard Home edition kun je her-partitionen. Bijvoorbeeld je C-partitie kleiner maken en er een D-partitie bij maken. De bestandsindeling is onder Win7 dermate veranderd dan je je oude partitionerings-programma's niet meer kunt gebruiken. Dat is omdat Win7 op de bootpartitie helemaal aan het eind van de ruimte op C: vaste en niet verplaatsbare systeembestanden zet. Nieuwe partitionerings programma's kunnen daarmee omgaan. Oudere partitionerings programma's niet, of lijken te werken maar veroorzaken fouten in je partitietabel waardoor opnieuw opstarten niet meer lukt!
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

john

Han, weer bedankt voor de uitleg en tips om de C: partitie te verkleinen. Wat betreft RAM weet ik nu wat te doen. Ik kon trouwens, naar aanleiding van de Sony VAIO link die je eerder plaatste, doorlinken naar een andere zeer interessante site. Zal jou ongetwijfeld bekend zijn, maar voor forumleden die hiervan niet op de hoogte zijn bij deze dus:
http://www.notebookcheck.net/Notebook-Hardware-Guide-Which-Notebook-Should-You-Buy.1311.0.html
Zeer uitgebreid wat betreft test oordeel over heel veel merk/model laptop/notebook enz.

Han

Interessante site. Tnx voor de link! Ik kende die site nog niet. :)
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

john

In een al enige tijd geleden gesloten onderwerp over e-reader kwam ik de link tegen (door Bugs geplaatst) naar de Cool Blue shop. Inmiddels begrepen dat jullie daar veel kopen en heel tevreden zijn.
Dus heb ik ze per email benaderd en wat vragen gesteld over een bij hun op voorraad zijnde notebook. Antwoord kwam er op neer dat ze (helaas) zelf geen wijzigingen aan de configuratie uitvoeren, maar, voor zover de gewenste hardware bij hun op voorraad, kan worden gekocht.
Het type notebook zou geschikt zijn voor SSD caching. Bij wijzigen configuratie, zoals SSD caching en verder nog 1 geheugenbankje in slot 2 vervangen door een met meer RAM alsmede de standaard ethernetkaart vervangen door een snellere (300Mbps) blijft de fabrieksgarantie gewoon van kracht.
Is dat veel werk om het eventueel zelf te doen. Bij mijn huidige laptop heb ik direct na aanschaf in het lege slot nog een geheugenbankje bij geplaatst; dat was niet zo moeilijk. Dat klepje aan de onderkant met 4 schroefjes waardoor je bij de geheugen slots komt, vereist geen echte know how, maar SSD caching bijplaatsen en die ethernetkaart vervangen.
In een desktop zou het me hoogstwaarschijnlijk wel lukken, die etherkaart zeer zeker. Beter naar een zaak waar dit wordt uitgevoerd, blijft de vraag of die dan wel echt blij zijn, want men zal dan liever uit hun voorraad een notebook aan mij willen verkopen.
Met de zelf samen te stellen notebook is dat allemaal geen probleem, maar schuilt een klein addertje onder het gras als ie, wanneer ik in het buitenland zit voor langere tijd en dan tijdens de garantie periode stuk gaat. Opsturen heeft geen zin, te omslachtig en nog afgezien van alle gedoe met douane enz. Lokaal dan laten repareren zou misschien nog wel lukken (tegen betaling uiteraard) maar gebeurt dat niet vakkundig grote kans dat ik dan uiteindelijk de originele garantie ook verspeel.
Met een duur van 2 of 3 jaar carry in c.q. pick up garantie, zal ik best wel voor verstrijken weer eens in NL zijn.  Sommige A-merken bieden world wide garantie waaronder het merk notebook wat ik nu op het oog heb.
Kan natuurlijk ook nog aan de laptopshop vragen of ze iemand daarvoor weten, maar wil ze niet nog eens per email hiervoor gaan lastig vallen.

Wat is jouw inschatting op dit alles.