Harddisk vraag (verschil tussen (P)ATA en SATA)

Gestart door Format Arie, 28 augustus 2005, 20:42:16

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Format Arie

Heb nog 1 computer die wat meer harddisk kan gebruiken. In deze zit een 60 gb Ata 100 schijf. Wil ik daar een schijf bijzetten, moet dat dan ook een 100 Ata schijf zijn, of kan ook een Ata 133 ?? Bijkomende vraag, wat is het verschil tussen een Ata en een S Ata schijf?

Han

Je kan er volgens mij gewoon een ATA133 harddisk bijplaatsen. ATA100 schijven zijn nieuw denk ik niet eens meer te koop.
Plaats als het éven kan je besturingssysteem op de snelste harddisk.

Info over soorten harddisks.
Ik heb het relevante deel van die link even hier neergezet omdat je nooit zeker weet dat die site blijft bestaan.

Het verschil tussen (P)ATA en SATA zit 'm in de manier van aansluiten en in de doorvoersnelheid van de data.

ATA harddisks sluit je aan op een IDE Kabel

De meest gebruikte harde schijven voor desktop computers en laptops was tot voor kort IDE (Integrated Drive Electronics) harde schijven . Deze worden met een IDE kabel aangesloten op de IDE aansluiting op het moederbord. Een ander woord voor deze harde schijven zijn ATA (Advanced Technology Attachment) harde schijven. Wat IDE en ATA willen zeggen is dat de harde schijf 'controller' ingebouwd zit in de harde schijf. IDE schijven waren dé standaard voor personal computers. Ze zijn verkrijgbaar in vele groottes 10 tot wel 200 Gigabyte. De standaard rotatiesnelheden voor deze schijven zijn 5400 rpm of 7200 rpm.
ATA wordt tegenwoordig ook wel PATA genoemd. De P van Parallel is dan toegevoegd : Parallel ATA 

SATA harddisks sluit je aan op onderstaande smalle kabel

Een SATA harde schijf gebruik van kleinere kabels met minder pinnetjes. Dit is een van de voordelen van SATA. De kabels nemen minder ruimte in beslag in de computerkast, waardoor deze iets makkelijker te koelen wordt, omdat de lucht zich beter door de kast kan verplaatsen. Minstens zo belangrijk is de veronderstelde betere prestatie van SATA ten opzichte van ATA. SATA harde schijven zijn eleganter ontworpen. Ze kennen een beter error correctie systeem wat de uiteindelijke dataoverdrachtsnelheid ten goede komt. Althans, dat zegt men. Of de SATA techniek (momenteel) écht sneller is dan ATA is een onderwerp van veel discussie. In ieder geval claimen de ontwerpers van de SATA techniek dat SATA maximaal 150 mb/s kan versturen waar ATA een maximum kent van 133 mb/s. Deze snelheden zijn 'burst' snelheden die maar voor zeer korte tijd gehaald kunnen worden. De gemiddelde overdrachtsnelheid van een harde schijf ligt veel lager dan de burst snelheid.Veel moderne moederborden zijn uitgerust met zowel een ATA als een SATA connector. Of SATA ATA helemaal zal vervangen is nog onduidelijk. De tijd zal dat moeten uitwijzen. Wel is de SATA techniek in ontwikkeling. Een nieuwe SATA standaard is alweer aangekondigd en we kijken met spanning wat die ons gaat brengen.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

Format Arie

Zo is het me helemaal duidelijk. Bedankt.

Bugs

Groetjes van Bugs