computer "bevriest" steeds of start opnieuw op

Gestart door polymorph, 11 juni 2005, 14:16:44

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

polymorph

Hey allemaal,

Mijn PC (P4 2.4GHz 512DDR) heeft kuren. Als hij een paar uur opstaat en ik beweeg met de muis oid dan hangt hij om de 2sec een halve sec vast. Dit hoor je ook tjidens bvb afspelen van muziek,film,... dus hij loopt constant vast voor heel korte tijd.

Dan heb ik sinds een paar dagen ook last dat hij zich gewoon zelf afsluit terwijl ik bvb aan het surfen ben, dan start hij zich gewoon opnieuw op...

Wat kan dit probleem veroorzaken?

(Windows XP pro SP2)
Thx

Edit Bugs: topictitel verduidelijkt

Bugs

Heb je dit onderwerp al gelezen?
Mogelijk is er bij jou ook iets mis met de koeling. Heb je dit al gecontroleerd?
Groetjes van Bugs

Han

Wat je in elk geval even kunt doen om de harde reboot van WinXP te voorkomen is het volgende :
- Klik op "Start"  en dan instellingen / Configuratiescherm
- Dubbelklik op Icon "systeem"
- Klik op het Tabblad "geavanceerd"
- Klik op de knop "instellingen" bij "Opstart en herstel instellingen.
- Haal bij systeemfouten het vinkje weg bij "De computer automatisch opnieuw opstarten"
Dat vinkje staat daar na installatie van WinXP standaard. Bij systeemfouten gaat Windows dan automatisch een harde start doen. Haal je dat vinkje weg dan gebeurt dat niet meer. WinXP is in staat om de meeste crashes op te vangen, zonder dat er een reboot gedaan hoeft te worden. Zo kan je rustig testen zonder dat je computer steeds reboot.

Wat staat er over deze gebeurtenis in je logboeken.
Die vind je via  zo :
- rechtsklikken op Icoon "Deze Computer"
- optie "beheren"
- Onder systeemwerkset vind je drie logboeken "toepassing", "beveiliging" en "systeem"
Als daar een error in staat dan staat daar ook een gebeurtenis-ID bij. Wat zo'n ID betekent kan je op deze site zien.



De hangups kunnen ook veroorzaakt worden door aanwezige spyware. Volg even de procedure die hier beschreven staat : [INFO] Hulp vragen via PCN, voor het verwijderen van spyware.

Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

polymorph

de harde reboot heb ik uitgeschakeld...
Dus dat zou nu al opgelost moeten zijn.
In de logboeken staan wel een paar errors maar ik denk niet dat die er echt veel mee te maken hebben, de meeste zijn zoiets als: geen antwoord binnen time out tijd van atapi drive... maar dat komt ongeveer 1keer per dag voor...

Ik zal nu de koeling eens nakijken van zoweel CPU als voeding...

ALvast bedankt

Sven


Edit:

Case opengehaald-->resultaten:

- Zowel CPU koeler als koeler van de voeding draaien...
- Hand verbrand aan "koel" element op grafische kaart--> normaal?
- In de kast is het vrij warm naar mijn mening
- Koelelement van CPU is ook niet bepaald fris te noemen, nu niet om je hand te verbranden maar toch.

Enige suggesties?

Beetje extra specs
Grafische kaart: GeForce 3
CPU koeler: AAVID (klinkt onbekend voor mij)

Han

Die koelelementen vrij warm worden maar je zou er niet je hand aan moeten branden hoor.
Dan is er toch iets hardwarematig niet in orde.
Dat het in je kast vrij warm is, da's te verklaren als je daar een koelelement hebt zitten waarop je een eitje kunt bakken.
Een oververhitte videokaart kan idd dit soort hangup-klachten veroorzaken.
Haal het eens los en maak het goed stofvrij.

Heb je hier al iets mee gedaan?
CiteerDe hangups kunnen ook veroorzaakt worden door aanwezige spyware. Volg even de procedure die hier beschreven staat : [INFO] Hulp vragen via PCN, voor het verwijderen van spyware.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

polymorph

ja PC is zeker spywarevrij dmv adaware, spybot S&D en Microsoft AntiSPyware

Sinds ik de kast heb opengezet van men PC zijn de hangups gestopt.

Zou het helpen door een case cooler te installeren en mss een betere procesor koeler?


Han

Dan weten we nu in ieder geval dat de koeling het probleem is.

Waarschijnlijk lost het zich al op, als je op je videokaart koelelement een fan zet.
Ik denk dat daar het probleem zit.

Toch wel raar dat dat ineens ontstaat. Zou je videokaart op instorten staan en daardoor zoveel meer warmte produceren?
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

polymorph

geen idee, maar kast staat nu nog steeds open maar er zijn wel trug hangups...

Vreemd...


Han

Hoe warm is dat koelelement nu dan, met de kast open.

Je hebt zeker niet even een andere videokaart om te testen of je systeem met die kaart wel lekker loopt?
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

polymorph

ik heb nog onboard grafics ook dus ik zal dat eens even proberen, nu zijn de hangups weer gestopt.

Ik vind het echt wel bizar en ik weet niet of het probleem wel hardwarematig is, hoewel dat bijna ni anders kan.

HEt koelelement van CPU is nu wel wat frisser met kast open

Han

Probeer in ieder geval je onboard videokaart eens. Haal de losse kaart er dan helemaal uit.
Ik ben héél erg benieuwd of dat ervoor zorgt dat de hangups verdwijnen. De warmtebron is dan immers weg.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

Han

Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

polymorph

de case staat nog steeds open, en de hangups zijn wat minder frequent maar komen toch nog voor.

Als ik onboard graphics gebruik is het probleem opgelost, maar eigenlijk is dit geen oplossing he.

Ik heb momenteel ook niet de nodige $$$ om een nieuwe grafische kaart te kopen...

Zou een case cooler kunnen helpen?

Grtz

Han

Je moet het probleem dus duidelijk zoeken in de oververhitting die je losse grafische kaart in je kast veroorzaakt. Daardoor wordt het in je kast zo warm dat een casecooler niet zal gaan helpen. Hoe koelt die losse videokaart zich? Zit er misschien een fan op die defect is? Dan zou je die kunnen vervangen.
Als dat niet het geval is dan zal je het met je onboard kaart moeten doen totdat je genoeg gespaard hebt voor een nieuwe losse grafische kaart. Beter een stabiel systeem met je onboard kaart dan steeds die hangups, toch?




Het is inmiddels 12 september 2005. Ik neem aan dat het probleem waarvoor dit topic geopend werd allang opgelost is, anders was de topicstarter er wel op teruggekomen. Dit topic gaat dicht. De topicstarter kan het topic zo nodig laten heropenen middels een PM aan een van de teamleden.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!