waar is mijn 2de harddisk??

Gestart door Format Arie, 19 oktober 2011, 13:48:17

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Format Arie

Zojuist een computer opgeknapt. Alles werkt.
Tenminste, wat ik kan zien onder "deze computer"
Wat is het geval, alles werkt, ook de nieuwe Sata schijf die ik heb geinstalleerd, en gepartioneerd heb in 3 partities. Ik heb nu een nieuwe 1 Tb schijf er bij gezet, maar die herkent hij niet. Tenminste, hij is bij "deze computer" niet terug te vinden. Het gekke is, hij is wel terug te vinden via configscherm /systeem/hardware. Daar staan ze allebei.

De vraag is dus, wat doe ik fout of kan ik nog meer doen?

Hmmm, van alles gedaan, maar nu geen harddisks meer te vinden onder hardware. Ook niet na verwisselen sata kabels. Opgelet of alles goed aangeduwd is.

Han

Hoeveel harddisken zitten er in die pc nu? Je voeding moet voldoende pep hebben om alles van spanning te kunnen voorzien. Trek eens de data en voedingskabel los van je dvd-speler en kijk dan of je wel al je harddisks ziet.

Bij Bugs zijn oude pc hebben we dit zelfde probleem opgelost door er eenzwaardere voeding in te zetten.



Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

Format Arie

Heb even bij alle twee de branders de data en stroomkabel eraf gehaald.
Maar dit veranderd niets.

Zie bij opstarten computer heel kort achter 1 van de schijven No Divice staan.
Heb er 2 sataschijven in zitten.
als ik de sata datakabels verwissel geeft hij bij de ander No Divice aan.
Dacht dus, misschien een kapot kabeltje. Maar die is nieuw, en heb hem aangesloten op alleen de schijf met windows erop, en die doet het gewoon.
Op alleen de harde schijf aansluiten heeft geen zin, want dan vraagt ie natuurlijk om schijfje besturingssysteem.

Han

Een 2e harddisk kan in principe elke voeding wel trekken of het moet wel een héle slechte voeding zijn.

Ik ga er even van uit dat je werkende harddisk op moederbord poort sata1 zit en dat je de andere aan probeert te sluiten op sata2.
Het apparaat wat je aansluit op sata2 geeft altijd de melding "no device" onafhankelijk welk apparaat (harddisk/dvd speler) je er ook aanhangt?
Dan lijkt sata2 niet in orde.

Download even de nieuwste drivers voor je moederbord en installeer die. Kijk dan of het weer ok is. Kan een driverprobleem zijn.

Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

Format Arie

Intussen iets anders gedaanom te proberen.
Heb de goede schijf afgekoppeld, en de 2de schijf op sata 1 aangesloten.
Hij vraagt dan wel schijf besturingssysteem. Oke, doe ik, en dan gaat ie laden. Daarna vraagt hij of ik de setup wil doen. Als ik dan ja zeg (nieuwsgierigheid) zegt hij: "Setup kan geen vaste schijf stations in uw computer vinden"  Zou de nieuwe schijf kapot zijn?

Han

Dat zou kunnen maar niet alle sata schijven worden automatisch herkend. Voor sommige oudere modellen is een aparte driver nodig om hem bekend te maken aan het bios. Die driver vind je op de site van de fabrikant van de harddisk. Een 1 tb schijf is niet een schijf die recent is. Waarschijnlijk heb je dus die driver nodig.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

swake



Citeerals ik de sata datakabels verwissel geeft hij bij de ander No Divice aan.
Dat betekent dus dat in het BIOS de SATA controller uitgeschakeld staat. Die No Device verander dat eens in Activeted of iets in die aard.

Han

Ah dat zou ook kunnen ja maar standaard staat die aan toch?
Arie is niet zo "uitzetterig" in het Bios.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

swake

CiteerAh dat zou ook kunnen ja maar standaard staat die aan toch?

Dat scheelt van moederbord tot moederbord.

Han

Het zou mooi zijn, als dat het is  :)
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

Format Arie

Kon het zo gauw niet vinden, maar kennis wel. Die heeft het in bios gevonden, en veranderd.
De tweeede harddisk wordt nu ook herkent.
Han, is computer van mijn overleden broer. Die zal het wel in Bios hebben uitgezet, denk ik.
je had het dus bij het rechte eind swake
Beiden bedankt voor het meedenken. :goed

swake

Graag gedaan Format Arie.

De juiste oorzaak wist ik onmiddelijk door dit te lezen.

Citeerals ik de sata datakabels verwissel geeft hij bij de ander No Divice aan.

Bij het ene merk moederbord staan de SATA controllers als standaard ingesteld, bij andere moederborden moet je de SATA controller activeren als je een (nieuwe) HD of CD/DVD apparaat aansluit.
Alvast veel plezier en sucses gewenst met je nieuwe HD.

Han

Top dat je probleem opgelost is Arie  :)

En Swake, ik heb wat geleerd van je. Tnx  :goed



Ik sluit het topic hiermee af.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!